.
.

Παντιέρα, ιστότοπος αντικαπιταλιστικής ενημέρωσης

.


Το ακαδημαϊκό άσυλο και το άσυλο της φαντασίωσης


Σκέψεις για την Παιδεία και την Αριστερά

του Αλέξανδρου Χρύση*

Ι. Αποτελεί κοινότοπη και μονότονα επαναλαμβανόμενη διαπίστωση το γεγονός ότι ο θεσμός του ακαδημαϊκού ασύλου, η αφετηρία του οποίου ανιχνεύεται στην εποχή του ύστερου Μεσαίωνα, εξέφρασε ιστορικά την αντίσταση, αλλά και τη θωράκιση των σκεπτόμενων ανθρώπων απέναντι στο δεσποτισμό της εκκλησιαστικής και της κρατικής εξουσίας.[1] Ειδικότερα στην πατρίδα μας, το πανεπιστημιακό άσυλο αποτέλεσε κορυφαία κατάκτηση του αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος, κατάκτηση η οποία, αν και δεν αποτυπώνεται ρητά στο ελληνικό σύνταγμα, είναι ωστόσο άμεσα συναρτημένη με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία της τέχνης, της επιστήμης, της έρευνας και της διδασκαλίας.[2]

Ως «πλήρως αυτοδιοικούμενα», σύμφωνα με τα συνταγματικώς προβλεπόμενα,[3] τα ΑΕΙ, διαμέσου των νομίμως συντεταγμένων οργάνων τους, είναι καταρχήν αρμόδια για την προστασία και την αξιοποίηση της ακαδημαϊκής ελευθερίας ως έννομου αγαθού, γεγονός που συνεπάγεται προφανώς επιμέρους θεσμικά κατοχυρωμένες δυνατότητες, αλλά και νομικές δεσμεύσεις των αρμόδιων ακαδημαϊκών φορέων. Οι φορείς αυτοί, πρωτίστως διδακτικό προσωπικό και φοιτητικό σώμα, δεν έχουν απλώς το δικαίωμα να προάγουν, αλλά και την υποχρέωση να διασφαλίζουν την ακαδημαϊκή ελευθερία έναντι οιουδήποτε επιχειρεί με οποιονδήποτε τρόπο την κατάλυσή της.

Χωρίς αμφιβολία, το ακαδημαϊκό άσυλο συνιστά θεμελιώδη ασφαλιστική δικλείδα για τη λειτουργία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, δηλαδή για την ανεμπόδιστη ελευθερία της σκέψης, της έρευνας και της διδασκαλίας στους ακαδημαϊκούς θεσμούς, όπου αυτή θεραπεύεται.[4] Σκοπός του ακαδημαϊκού ασύλου αποτελεί η προστασία αυτής καθαυτής της ακαδημαϊκής ελευθερίας και των φορέων της σε όλες τις συνδεόμενες με την ακαδημαϊκή ελευθερία δράσεις τους, καθώς χωρίς τη λειτουργία αυτού του θεσμού ή ίδια η άσκηση της ακαδημαϊκής ελευθερίας καθίσταται τουλάχιστον προβληματική και ευάλωτη απέναντι σε κάθε κρατική και ιδιωτική αυθαιρεσία, απέναντι σε μεθοδευμένες πρακτικές που επιδιώκουν τη φαλκίδευση ή και την κατάργησή της.[5]

Συμπέρασμα, λογικά αυτονόητο, αλλά δυστυχώς όχι και πρακτικά σεβαστό: από την κοινωνική αφετηρία του και τη νομική μορφοποίησή του το ακαδημαϊκό άσυλο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο προς την ακαδημαϊκή ελευθερία, δηλαδή το σκοπό, για την εξυπηρέτηση του οποίου διεκδικήθηκε με αγώνες, κατακτήθηκε και θεσμοθετήθηκε. Το ακαδημαϊκό άσυλο δεν μπορεί να υπάρχει παρά μόνον ως μέσο που αποσκοπεί στη διασφάλιση της διαρκούς και ανεμπόδιστης άσκησης της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Και αντιστρόφως, η ακαδημαϊκή ελευθερία, χωρίς τη λειτουργία του ακαδημαϊκού ασύλου, παραμένει σε κρίσιμο βαθμό απροστάτευτη.

II. Με την ψήφιση του νόμου 4623/2019, και ειδικότερα με την ψήφιση του άρθρου 64 του συγκεκριμένου νόμου, το ελληνικό κράτος «απαλλάχθηκε» από το θεσμό του ακαδημαϊκού ασύλου, ένα θεσμό που, με την ανοχή ή/και την αδυναμία τόσο των αρμόδιων ακαδημαϊκών οργάνων, πρωτίστως των πρυτανικών αρχών, αλλά και λόγω της ανυπαρξίας ενός αυθεντικού πανεπιστημιακού κινήματος, παραβιάστηκε κατάφορα μέχρι σήμερα. Aπέναντι στην πολύμορφη και κατά συρροή παραβίαση του ακαδημαϊκού ασύλου και της ακαδημαϊκής ελευθερίας -παραβίαση που εκτυλίσσεται επί χρόνια με την «επιχειρηματική» δραστηριότητα ιδιωτικών και παρα-ιδιωτικών ομάδων συμφερόντων, αλλά και με τη δράση ψευδεπίγραφων «αντι-εξουσιαστικών» ομάδων- η μεγάλη πλειοψηφία όσων κινητοποιήθηκαν την περίοδο 2006-2007 για την υπεράσπιση του άρθρου 16 μοιραία και άβουλη παρακολουθεί τον εκφυλισμό της όποιας ακαδημαϊκής ζωής, μία από τις συνέπειες του οποίου υπήρξε και η νομική κατάργηση του ακαδημαϊκού ασύλου.

Το ζήτημα, όμως, δεν είναι στενά και κυρίως νομικό. Θα μπορούσε μάλιστα να υποστηριχθεί ότι ως συνταγματική ασφαλιστική δικλείδα της ακαδημαϊκής ελευθερίας, το άσυλο δεν μπορεί να καταργηθεί με ψήφιση νόμου.[6] Το ζήτημα είναι βαθύτερα κοινωνικό και, με την ευρεία έννοια του όρου, πολιτικό. Χωρίς αμφιβολία η ακαδημαϊκή ελευθερία έχει επί τη ουσίας υπομονευτεί και το ακαδημαϊκό άσυλο έχει ήδη καταργηθεί de facto, πολύ πριν καταργηθεί de jure. Αλλά εκπαιδευτικοί φορείς και κοινωνικό κίνημα να το υπερασπισθούν δεν υπάρχουν σήμερα. Μικρές και ασύντακτες είναι οι δυνάμεις διδασκόντων και διδασκομένων, που νοιάζονται ειλικρινά για τις ακαδημαϊκές ελευθερίες προς χάριν των οποίων διεκδικήθηκε και κατακτήθηκε το πανεπιστημιακό άσυλο.

Ένα μεγάλο μέρος του διδακτικού προσωπικού αντιμετωπίζει το αυθεντικό ακαδημαϊκό έργο ως πάρεργο. Με δεδομένη τη μισθολογική υποβάθμισή τους, ολοένα και περισσότεροι διδάσκοντες στρέφονται στο κυνήγι των κονδυλίων, θέτουν σε δεύτερη μοίρα το διδακτικό και συγγραφικό έργο και υποτάσσουν, όπου και όσο αυτό είναι δυνατόν, την έρευνα και τη μελέτη τους στις απαιτήσεις επιχειρηματικών ομίλων, την ίδια στιγμή που ομνύουν στις ελευθέριες της επιστήμης, της έρευνας και της διδασκαλίας. Τα προγράμματα σπουδών, η έρευνα, αλλά και η διοίκησή των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ολοένα και περισσότερο υποκύπτουν στη λογική του «επιχειρείν» και στην πρακτική του «εμπορεύεσθαι», ενώ, αντί κινήματος παιδείας, στο πανεπιστήμιο, και προφανώς όχι μόνο σ’ αυτό, εκδηλώνεται από «φοιτητικές» και παρα-φοιτητικές ομάδες κρούσης ένας φθηνός πρακτικισμός, που ανάγει την καταστροφή σε αυτοσκοπό και την τυφλή βία σε φετίχ.

ΙΙΙ. Σε μια εποχή που οι αστικές δυνάμεις στην Ελλάδα συσπειρώνονται, και μάλιστα σε προγραμματική βάση, στην αντίπερα κοινωνική, πολιτική και ιδεολογική όχθη, στην ‘καθ’ ημάς’ Αριστερά, κυριαρχεί δυστυχώς η στερεοτυπική σκέψη και η συνθηματολογία. Ενώ το αστικό συγκρότημα εξουσίας στη χώρα μας ανασυντάσσεται και αναδεικνύει με τους δικούς του τρόπους, και προφανώς προς εξυπηρέτηση των δικών του συμφερόντων, μείζονος σημασίας κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, η κοινοβουλευτική και εξωκοινοβουλευτική Αριστερά   πάσχουν από γενικότερη ένδεια συστηματικού προβληματισμού και κριτικής αντιμετώπισης τέτοιων θεμάτων που, βάσει σχεδίου, φέρει ήδη στο προσκήνιο και προωθεί επειγόντως προς νομοθετική ρύθμιση το κυβερνών κόμμα. Η περίπτωση του ακαδημαϊκού ασύλου είναι, κατά τούτο, απολύτως ενδεικτική και διδακτική.

Οι αντικειμενικές και υποκειμενικές ευθύνες της Αριστεράς αποδεικνύονται καταλυτικές.  Με τις δικές τους πολιτικές πρακτικές, οι κομμουνιστικής αναφοράς πολιτικές οργανώσεις, με το δογματισμό τους ή/και με την αδιαφορία τους για τη γνώση και την κριτική σκέψη, συνέβαλαν και συμβάλλουν καθοριστικά στην αποξένωση που νιώθουν πολλοί νέοι άνθρωποι σε σχέση προς το πανεπιστήμιο και την κριτική θεωρία κατεξοχήν. Και καταλήγει, κωμικοτραγικό, αλλά και εξαιρετικά επώδυνο, να διαπιστώνει κανείς ότι φοιτητές και φοιτήτριες που απαξιώνουν τη γνώση όχι μόνον εντός, αλλά και εκτός πανεπιστημίου, εμφανίζονται υπέρμαχοι του πανεπιστημιακού ασύλου. Φαντάζει θέατρο σκιών, η «υπεράσπιση» αγαθών και αξιών, όπως η ακαδημαϊκή ελευθερία και το ακαδημαϊκό άσυλο, όταν στην καθημερινότητα αυτών των ανθρώπων, πολλοί από τους οποίους είναι και οργανωτικά ενταγμένοι σε κομμουνιστικές οργανώσεις νεολαίας, τέτοια αγαθά και τέτοιες αξίες υποβαθμίζονται δραματικά και δεν εμπνέουν.

IV. Υπάρχει άραγε άλλος δρόμος; Υπάρχει εναλλακτική απέναντι στο σκοταδισμό, που απλώνεται χωρίς αντιστάσεις στο εκπαιδευτικό τοπίο της χώρας μας, ιδιαιτέρως σε αυτό της ανώτατης εκπαίδευσης, μεταμφιεσμένος σε «εκσυγχρονισμό», σε «πρόοδο», ακόμη και σε «εξέγερση» ;

Προφανώς, δεν είναι ο δρόμος του κυνικού ρεαλισμού της υποταγής ή, έστω, της προσαρμογής στην εκπαιδευτική πολιτική της κυρίαρχης τάξης, των κοινωνικών συμμάχων της και των πολιτικών εκπροσώπων της. Δεν είναι όμως και ο δρόμος της παρηγορητικής ψευδαίσθησης ότι μπορεί δήθεν το αστικό κράτος, απλά και μόνο με επιμέρους μεταρρυθμίσεις, να οδηγήσει σε κοινωνία ουσιαστικά ελεύθερων πολιτών. Πόσο ανοιχτό στις δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις και πόσο αξιόπιστος εγγυητής της πολιτικής ελευθερίας είναι άραγε ένα κράτος, που διακηρύσσει συνταγματικά σκοπό της παιδείας την ανάπτυξη «εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης»(!),[7] την ίδια στιγμή μάλιστα που «εκσυγχρονίζεται» και δίνει όρκους πίστης στη διεθνή θεότητα του κεφαλαίου και του χρήματος;[8] Δοκιμάζονται πράγματι, και από αυτή την κατεύθυνση, οι αντοχές και αποκαλύπτονται τα όρια των συνταγματικών δικαιωμάτων και ελευθεριών, της ακαδημαϊκής ελευθερίας κατεξοχήν, κάτω από το ιδεολογικό βάρος τέτοιων διατυπώσεων.[9]

Ο εναλλακτικός δρόμος δεν μπορεί να είναι, τέλος, και αυτός της πλασματικής αντιπαράθεσης με τον αντίπαλο για την ‘τιμή των όπλων’ και μόνον, δεν μπορεί να είναι αυτός της αβαθούς ανάγνωσης των εξελίξεων και της συλλογής υπογραφών κάτω από στερεοτυπικά κείμενα, κατάλοιπα και άψυχα ανάτυπα μιας εποχής που ανήκει πλέον ανεπιστρεπτί στο χθες, αλλά εξακολουθεί να στοιχειώνει ως εμμονή τις χωρίς κοινωνικό αντίκρισμα ανακοινώσεις συνδικαλιστικών φορέων και τις μονότονα καταγγελτικές προκηρύξεις κομμάτων της Αριστεράς και πολιτικών οργανώσεων νεολαίας.

Ο πραγματικά διαφορετικός δρόμος είναι ο δρόμος ενός πολιτισμικού και πολιτικού αγώνα μακράς διαρκείας και μακράς πνοής με στόχο μια κοινωνία ολόπλευρα αναπτυσσόμενων προσωπικοτήτων. Είναι ο δρόμος της ‘μετά λόγου γνώσεως’, δηλαδή βάσει διεπιστημονικά τεκμηριωμένου προγράμματος, σύγκρουσης με τη ραγδαία παρακμάζουσα, στον τόπο μας και διεθνώς, αστική τάξη πραγμάτων. Είναι μια ανηφορική πορεία επίπονης, αλλά γόνιμης αναμέτρησης, καταρχάς με τον, από πολλές πλευρές, καθημαγμένο ψυχικό κόσμο μας, ένα εγχείρημα που απαιτεί αναδιάταξη αξιών και προτεραιοτήτων σε μια καθημερινότητα που μοιάζει με ελευθερία και ζωή, αλλά είναι κομφορμισμός και θάνατος. Ένα τέτοιο δρόμο, ιδιαίτερα στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, μπορούν να ανοίξουν και να διαβούν νέοι, κυρίως, άνθρωποι, αλλά και αυτοί οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, που, χωρίς να απαξιώνουν το παρελθόν των κοινωνικών κινημάτων και, ειδικότερα, των εκπαιδευτικών αγώνων, αντιμετωπίζουν ωστόσο κριτικά αντιλήψεις και πρακτικές αυτού του παρελθόντος και αυτοκριτικά τη μέχρις σήμερα δική τους πράξη και απραξία στα ακαδημαϊκά και στα ευρύτερα κοινωνικά δρώμενα.

V. Υπαινίχθηκα, μόλις, την εναλλακτική μιας παιδαγωγικής αναγέννησης με πολιτική αφετηρία και πολιτική στόχευση, την εναλλακτική ενός παιδαγωγικού και πολιτικού πολιτισμού με στρατηγικό σκοπό μια καθολική κοινωνική απελευθέρωση. Προς τούτο, η αναγκαιότητα ενός προγραμματικού σχεδίου ίδρυσης ενός νέου, ριζικά νέου όμως, συλλογικού πολιτικού ηγεμόνα, είναι αδήριτη. Δυνάμεις, επιστημονικές, καλλιτεχνικές, πολύμορφα δημιουργικές υπάρχουν, αλλά δυστυχώς παραμένουν διάσπαρτες, ασυντόνιστες, χωρίς ιεράρχηση στόχων και πλαίσιο δράσης, με απελευθερωτικό όραμα, μα ταυτόχρονα ευάλωτες στον ατομισμό και στην ιδιώτευση. Η παραδοχή ότι οι υπάρχουσες πολιτικές οργανώσεις της κομμουνιστικής Αριστεράς δεν είναι σε θέση να εκφράσουν πολιτικά μια τέτοια κοινωνική αναγεννητική δυναμική, παραδοχή που κάτω από άλλες συνθήκες θα έμοιαζε ή και θα ήταν, ίσως και άδικα, αφοριστική, κατέληξε ρεαλιστική. Καιρός, λοιπόν, να εγκαταλείψουμε το άσυλο της φαντασίωσης, για να αναμετρηθούμε με τον κόσμο του πραγματικού…

 

30.08.2019

* Καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου & μέλος της Συντακτικής Επιτροπής των Τετραδίων Μαρξισμού

[1] Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ Αντώνης Μανιτάκης, το πανεπιστημιακό άσυλο, «καθιερώθηκε από την πρώτη εμφάνιση των πανεπιστημίων, ενώ έδυε ο Μεσαίωνας, στις πρώτες πανεπιστημιακές μονάδες της Ιταλίας, στην Παβία και στην Πάντοβα. Στρεφόταν κατά του εκκλησιαστικού σκοταδισμού της εποχής και εναντίον κάθε επέμβασης στην ελευθερία της σκέψης, της έρευνας και της διδασκαλίας.» [Αντώνης Μανιτάκης, «Οι καταχραστές του ασύλου», Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 5 Αυγούστου 2019]

[2] «1. H τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες· η ανάπτυξη και η πρoαγωγή τoυς απoτελεί υπoχρέωση τoυ Kράτoυς. H ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσoυν από τo καθήκoν της υπακoής στo Σύνταγμα.» (Άρθρο 16§1 του Συντάγματος)

[3] «H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται απoκλειστικά από ιδρύματα πoυ απoτελoύν νoμικά πρόσωπα δημoσίoυ δικαίoυ με πλήρη αυτoδιoίκηση.» (Άρθρο 16§5 του Συντάγματος)

[4] Ως προς το ζήτημα της ακαδημαϊκής ελευθερίας και του ακαδημαϊκού ασύλου, εξέχουσας σημασίας εξακολουθεί να παραμένει και στις μέρες μας η ανάλυση του κορυφαίου συνταγματολόγου Αριστόβουλου Μάνεση με θέμα «Η συνταγματική προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας», κείμενο που ανατέμνει τις σχετικές ρυθμίσεις του Συντάγματος του 1975 και το οποίο είχε δημοσιευτεί και στο περιοδικό Ο ΠΟΛΙΤΗΣ, τεύχος 6, Νοέμβριος 1976, σσ. 16-32.

[5] Από την πρόσφατη πλούσια επί του θέματος αρθρογραφία, αναφέρω ενδεικτικά:

-Αντώνης Μανιτάκης, «Οι καταχραστές του ασύλου», ό.π.

-Γιώργος Σωτηρέλης, «Ανέφικτη και απρόσφορη η “κατάργηση” του ασύλου», https://slpress.gr/koinonia/anefikti-kai-aprosfori-i-quot-katargisi-quot-toy-asyloy/

[6] Βλ. Γιώργος Σωτηρέλης, «Ανέφικτη και απρόσφορη η “κατάργηση” του ασύλου», ό.π.

[7] «H παιδεία απoτελεί βασική απoστoλή τoυ Kράτoυς και έχει σκoπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τoυς σε ελεύθερoυς και υπεύθυνoυς πoλίτες.» (Άρθρο 16§2 του Συντάγματος)

[8] Ήταν στα 1875, σε ένα κείμενό του, που κατέληγε με τη βιβλική φράση “Dixi et salvavi animam meam” [«Μίλησα και έσωσα την ψυχή μου»], όταν ο Marx, στρεφόμενος εναντίον του ‘μεταρρυθμιστικού’ κρατισμού των ηγετών της ιδρυόμενης τότε Γερμανικής Σοσιαλδημοκρατίας και χωρίς να υποτιμά τους αγώνες για τα δικαιώματα του πολίτη, φώτιζε με το δικό του τρόπο τον ορίζοντα της ελευθερίας: «Η ελευθερία συνίσταται στη μετατροπή του κράτους από όργανο που επιβάλλεται επί της κοινωνίας σε ένα [όργανο] εξ ολοκλήρου υποταγμένο σε αυτή.» [Karl Marx, Η κριτική του προγράμματος της Gotha]

[9] Βαρύνουσας σημασίας αποδεικνύεται και στις μέρες μας η ερμηνεία της συνταγματικής διάταξης του άρθρου 16§2 για τον εθνικο-θρησκευτικό σκοπό της παιδείας ως ‘βασικής αποστολής’ του κράτους από τον Αριστόβουλο Μάνεση: «Τέτοιες συνταγματικές διατάξεις, που καθορίζουν τούς ‘σκοπούς της παιδείας’, έστω και αν είναι απλώς κατευθυντήριες για το νομοθέτη κατά τον καθορισμό του εκπαιδευτικού προγράμματος, δεν υπήρχαν πάντως σέ κανένα ελληνικό Σύνταγμα πριν από το 1952 ούτε υπάρχουν σέ κανένα σύγχρονο ισχύον ευρωπαϊκό Σύνταγμα […]. Καθιερώνουν στο επίπεδο του Συντάγματος την ιδεολογική μονοπώληση της εκπαίδευσης καί τείνουν να την καταστήσουν επίσημα ‘κατευθυνόμενη’. Εάν τούτο είναι ίσως αναπόφευκτο καί θεμιτό, ως ένα σημείο, από την ίδια τη φύση της κρατικής εξουσίας —κάθε κράτους— πού προσπαθεί έτσι να εξασφαλίσει την επιβολή της, όχι μόνο με τούς καταναγκαστικούς αλλά καί με ιδεολογικούς μηχανισμούς, με τούς όποιους επιδιώκει να αποσπάσει τη συγκατάθεση (consensus) των υπηκόων της, είναι εντούτοις απαράδεκτη αυτή ή θεσμοθέτηση τής ιδεολογικής χειραγώγησης ιδίως στο χώρο των Α.Ε.Ι. Διότι υπονομεύει καί περιορίζει βασικά τη δυνατότητα διεξαγωγής αντικειμενικής καί ανεπηρέαστης, δηλαδή πραγματικά επιστημονικής ερευνάς καί διδασκαλίας, πού είναι ή ουσία τής ανώτατης εκπαίδευσης.» [Αριστόβουλος Μάνεσης, «Η συνταγματική προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας», ό.π., σσ. 24-25]

image_pdfΛήψη - Εκτύπωση δημοσίευσης


Κριτικές - Συζήτηση

Βαθμολογία Αναγνωστών: 65.56% ( 9
Συμμετοχές )



8 σχόλια στο “Το ακαδημαϊκό άσυλο και το άσυλο της φαντασίωσης

  1. Κίμων Ρηγόπουλος

    Κείμενο που πρέπει να αποτελέσει κοινό τόπο για τους κομμουνιστές. Κείμενο που προβάλλει τις ιδέες μας με τρόπο επώδυνο και καταλυτικό για τον τυφλοσούρτη της “ήσσονος προσπάθειας.

    Reply
  2. πικάπα

    #1. Τα περιεκτικά και πρωτότυπα κείμενα που έχουν πράγματι κάτι σημαντικό να πουν, συχνά αντιμετωπίζονται είτε με θαυμασμό είτε με αφωνία. Ίσως είναι προτιμότερη η αφωνία από την επιδοκιμασία: Αν δεν μπορεί κανείς να “αντιπαρατεθεί” με το κείμενο, ο θαυμασμός μπορεί να ισοδυναμεί με σιωπηλή απόρριψη μετ επαίνων. Ή αλλιώς, ανάθεση. Όπου ως αντιπαράθεση δεν εννοείται το σύνηθες ξεκατίνιασμα. Αντίθετα, η “αντιπαράθεση” αφορά την ανάδειξη των δρόμων που τυχόν ανοίγει το κείμενο, είτε αυτή αφορά την δημιουργική και στέρεη αμφισβήτηση και αντιπρόταση, είτε αυτή φορά δημιουργικό προχώρημα, εξειδίκευση ή και διόρθωση των διατυπωμένων διαπιστώσεων και δρόμων.
    Και μόνον τότε το κείμενο θα έχει αποδείξει τη χρησιμότητά του, όταν πραγματικά θα αποτελέσει αντικείμενο επανερμηνείας εκ μέρους αρκετών και ικανών ενδιαφερομένων, οδηγώντας σε υλοποίηση ενεργειών και αποτελεσμάτων της επανερμηνείας του. Ο έπαινος και μόνον δεν αποτελεί παρά θλιβερή επιβεβαίωση του πρακτικά άγονου εδάφους στο οποίο “πέφτει” το κείμενο. Όπου εν τέλει είναι πρακτικά αδιάφορο αν είναι πράγματι άγονος ο σπόρος (το κείμενο), ή είναι άγονο το έδαφος. Οι μεν λοιπόν τυχόν ενδιαφερόμενοι σχολιαστές καλούνται σε αντίστοιχη συγγραφή αντάξιων ποιοτικών κειμένων σε επαν-ερμηνεία και υπέρβαση του δοθέντος. Οι δε συντάκτες ποιοτικών κειμένων καλούνται στην εμπράγματη υπέρβαση όχι μόνο της προσωποπαγούς αρθρογραφίας, αλλά και του πεπερασμένου ερευνητικού ή συγγραφικού τους κύκλου, βιβλίων, τετραδίων και σεμιναρίων.

    Reply
  3. πκάπα

    #2. Ο συλλογικός “ηγεμόνας”.. (ΣΣ. απεχθάνομαι την ορολογία “ηγεμόνας” γιατί αφενός δημιουργεί λάθος παραστάσεις στην εποχή μας και αφετέρου μου θυμίζει το παραξεχείλωμα γενικώς και του Γκράμσι και άλλων, από αποδεδειγμένα άγονους διανοούμενους – που διανοούνται δηλαδή επί μακρόν ερήμην αποτελέσματος). Ας το πω λοιπόν αλλιώς: Το “συλλογικό υποκείμενο” δεν πρόκειται να μορφοποιηθεί με κείμενα, ευχολόγια και εκκλήσεις, αλλά προαπαιτεί σαφέστατα οργανωτικά βήματα και επί τούτου στοχευμένες ανατρεπτικές της παρούσας κατάστασης διεργασίες και υποδομές, ώστε να γίνει κατ αρχή εφικτή και στη συνέχεια βιώσιμη και παραγωγική μια τέτοια ευκταία ευρύτερη συνεύρεση, συνεπεξεργασία και προγραμματική δημιουργία.
    Γιατί δεν ζούμε σε άλλο κόσμο, κάποιοι πάντα θα βρίσκονται σε μια πιο ευχερή θέση και δυνατότητα να κινήσουν τα κρίσιμα πρακτικά βήματα. Κάποιοι θα κάνουν κατ αρχή το “προεδρείο”..Κάποιοι θα ακολουθήσουν ως κοινό στην πλατεία, κοινό μαθητεύον, θαυμάζον ή απλά ενδιαφερόμενο. Και κάποιοι (ίσως) θα έρθουν πίσω στη γαλαρία, να δουν τι χαβά βαράει αυτή τη φορά αυτή η “πρωτοβουλία”. Μα είναι τόσοι που χρειάζονται να “έρθουν” από τη γαλαρία και να αναλάβουν αυτοί το λόγο και τη πράξη, που δεν φτάνει καμιά αίθουσα..Και αν πράγματι ενδιαφερθούν και αναλάβουν όσοι μπορούν πράγματι να δημιουργήσουν και να προσφέρουν, τότε δεν θα αναγνωρίσουν σε κανένα προεδρείο καμιά πρωτοπορία, πόσο μάλλον ¨ηγεμονία”.
    Υπάρχει ωστόσο η έννοια της πρωτοπορίας και μπορεί να εντοπιστεί τόσο φιλοσοφικά και επιστημονικά όσο και πρακτικά, αν και βέβαια ο ρόλος της εξαρτάται κάθε φορά από τη φάση στην οποία βρισκόμαστε και τα ζητούμενά της. Αλλά σε γενικές γραμμές η πρωτοπορία είναι αυτή που μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα της εκάστοτε συγκυρίας επιτυγχάνει πρακτικά να μεταβιβάσει το ρόλο της πρωτοπορίας σε μια νέα, ευρύτερη και καλύτερη πρωτοπορία. Δεν υπάρχει λοιπόν πρωτοπορία αναπαραγόμενη, αυτονομιζόμενη, θαυμαζόμενη, ή λαθροβιώσα, παρά μόνο διευρυνόμενη και εκχωρούσα..Ταυτοποιούμενη δε πάντα εξ αποτελέσματος.

    Reply
  4. πικάπα

    #3. Από τη γαλαρία, με τις σαγιονάρες..[farewell link: 7 σχόλια της γαλαρίας στο πρόσφατο άρθρο για την επέτειο της Χιροσίμα]

    Reply
  5. ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ

    ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ Η ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΑΣΥΛΟ? ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΥΤΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑΥΤΟΣΗΜΕΣ. ΑΦΗΣΤΕ ΔΕ ΠΟΥ Η ΠΡΩΤΗ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΥΠΟΚΡΥΠΤΕΙ ΕΝΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΣΥΝΤΕΧΝΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΥΓΚΑΛΥΨΗΣ ΤΗΣ ΑΣΥΔΟΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΙΚΟΥ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΔΟΤΙΣΜΟΥ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΕΡΓΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΤΟΥΣ ΣΤΑΣΗΣ. Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΝΝΟΙΑ ΥΠΕΡΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΚΑΙ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΞΗΣ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ: ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΣΤΕΝΗ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗ ΟΠΤΙΚΗ. ΑΡΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΑΛΛΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΑΕΙ. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΜΟΝΟΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΑΠΟΨΕΩΝ ΚΑΙ ΙΔΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΑΠΟΡΡΗΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΕΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥΣ ΑΝΤΙΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ, ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΤΟ, ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΚΡΑΤΙΚΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΣΤΑΘΕΡΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΕΧΘΡΟ π.χ. ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ. ΟΠΟΙΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ ΣΤΑ ΑΕΙ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΑΘΟ. ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΑΠΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΕΝΩΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΓΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΑΔΙΑΒΛΗΤΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΩΝ ΑΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΜΟΧΛΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΣΕ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΕΙ ΚΑΙ ΣΧΟΛΩΝ-ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ. ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΑΣΥΛΟ ΚΑΤΟΧΥΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ, ΑΝΕΜΠΟΔΙΣΤΗ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ , ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΝΩΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΤΟΥΣ, ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟ ΚΑΤΑΡΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΒΙΑΣΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ. ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΑΛΛΗ ΕΞΩΘΕΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΤΙΚΗ . ΤΕΛΟΣ Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΑΣΥΛΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΟΙ ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΑΣΥΛΟΥ ΔΕΝ ΑΓΝΟΟΥΝ ΤΑ ΕΞΗΣ: Η ΕΙΣΔΟΧΗ ΝΑΡΚΕΜΠΟΡΩΝ ΣΤΑ ΑΕΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΓΝΩΣΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΒΑΘΕΩΣ ΚΡΑΤΟΥΣ. ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Η ΟΔΟΣ ΤΟΣΙΤΣΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ. ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΟ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΠΑΤΣΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΕΣ ΠΙΑΤΣΕΣ ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ ΔΙΠΛΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΕ ΑΕΙ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑΧΟΥΝ ΜΕ ΕΝΑ ΣΜΠΑΡΟ 3 ΤΡΥΓΟΝΙΑ: ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΠΟΥ ΕΙΠΑΜΕ, ΤΗΝ ΔΥΣΦΗΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΕΙ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΜΠ ΤΟ ΘΑΜΠΩΜΑ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ. ΩΣ ΔΙΑ ΜΑΓΕΙΑΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΡΚΕΤΗ ΖΗΜΙΑ Η ΠΙΑΤΣΑ ΑΥΤΗ ΕΞΑΕΡΩΘΗΚΕ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΑΣΟΕΕ, ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΝΟΜΙΚΗ, ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΧΕΙΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΕ ΔΡΟΜΟΥΣ ΠΟΥ ΣΤΕΓΑΖΟΝΤΑΙ ΓΡΑΦΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΚΛΗΡΕΣ, ΑΝΕΓΚΕΦΑΛΕΣ ΚΑΙ ΨΕΥΔΟΑΝΑΡΧΙΖΟΥΣΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΕΧΟΥΝ ΕΠΙΤΕΘΕΙ . ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΧΗ ΤΟΥ ΒΑΘΕΩΣ ΚΡΑΤΟΥΣ ΜΕΤΑΚΟΜΙΣΑΝ ΣΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ ΟΙ ΠΙΟ ΣΚΛΗΡΕΣ ΣΥΜΜΟΡΙΕΣ ΝΑΡΚΕΜΠΟΡΩΝ ΠΟΥ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΜΑΓΑΖΙΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ. ΟΙ ΣΥΜΜΟΡΙΕΣ ΕΠΙΔΙΔΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΑΝΕΛΕΗΤΟ ΠΟΛΕΜΟ ΜΕ ΑΡΚΕΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΜΕΤΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΜΑΚΡΙΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ «ΕΚΤΕΘΕΙ» ΤΟ ΑΝΤΡΟ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ. ΕΠΙΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΚΡΥΦΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΟΤΙ ΣΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ ΔΡΑ ΑΥΤΟΝΟΜΗΜΕΝΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΟΜΑΔΑ ΑΣΦΑΛΗΤΩΝ ΝΤΥΜΕΝΗ ΑΝΑΡΧΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, ΝΑ ΜΕΤΑΔΙΔΕΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΡΧΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΝΑ ΣΤΡΑΤΟΛΟΓΕΙ ΚΑΙ ΕΝΙΟΤΕ ΝΑ ΕΙΣΔΥΕΙ ΣΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΕΓΚΕΦΑΛΩΝ ,ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΩΝ ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ ΠΙΤΣΙΡΙΚΑΔΩΝ ΠΟΥ ΑΥΤΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ «ΑΝΑΡΧΙΚΟΙ, ΜΗΔΕΝΙΣΤΕΣ» Κ.Λ.Π. ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΦΤΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΑ ΑΚΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΒΟΚΑΡΟΥΝ ΤΟ ΑΣΥΛΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΑΝΑΡΧΙΚΩΝ . ΤΟ ΚΛΟΥ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΕΡΙΒΟΗΤΗ ΚΛΟΥΒΑ ΠΟΥ ΣΤΑΘΜΕΥΕΙ ΜΗΝΕΣ ΤΩΡΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΗΣΙΩΝ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΤΟΣΙΤΣΑ. ΔΕΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΛΛΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΚΟΠΟ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΕΝΑ: ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ «ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΙ ΑΣΤΥΝΟΜΟΙ» ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΜΠΑΤΣΟΥΣ ΚΑΙ ΜΠΑΧΑΛΑΚΗΔΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΑΛΛΟΜΕΝΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΑΠΟ ΑΣΤΙΚΑ ΜΜΕ ΣΥΜΒΑΛΛΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΟΤΙ ΣΤΑ ΑΕΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΟΔΟΜΑ ΚΑΙ ΓΟΜΟΡΡΑ.
    ΓΙΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΓΡΑΦΤΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΥΠΗΡΞΑΝ ΠΡΩΤΟΠΟΡΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ ΝΕΟΛΑΙΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΟΝΟ ΤΗΣ ΕΞΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΔΑΣ ΑΝΑΡΧΙΚΩΝ ΠΟΥ ΜΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥΣ ΑΚΟΜΑ ΣΤΑΘΗΚΑΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΘΕΩΡΟΥΝΤΟ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ. ΔΕΝ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΟΛΑ ΛΟΙΠΟΝ ΣΕ ΕΝΑ ΤΣΟΥΒΑΛΙ.

    Reply
  6. όχι άλλο κάρβουνο

    το κείμενο είναι ντούρα ρεφορμιστικό, ηττοπαθές, δεν προτείνει τίποτε, μιλάει γενικόλογα και υποκλείνεται στην αστική νομιμότητα

    Reply
    1. Left G700

      Δικέ μου, κρύβε λόγια. Πού να δεις τι ρεφόρμα ήταν ο Γκράμσι!

      Reply
  7. πικάπα

    Προτιμότερη λοιπόν η αφωνία. Η αλλιώς, η σιωπή είναι χρυσός.

    Reply

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.