.
.

Παντιέρα, ιστότοπος αντικαπιταλιστικής ενημέρωσης

.


Βιολογία, ΚΚΕ και Επανάσταση


Γράφει ο Μιχάλης Ρίζος

Η σχέση βιολογικού-κοινωνικού είναι αντικείμενο φιλοσοφικής, οντολογικής και πολιτικής διαπάλης εδώ και αιώνες. Το τελευταίο διάστημα επανέρχεται με ιδιαίτερη ένταση και με διάφορες αφορμές (γάμος ομόφυλων ζευγαριών, παρένθετη κύηση, εμβόλια και πανδημία κλπ) δημιουργώντας αρκετές προκλήσεις και τριβές στα αριστερά και κομμουνιστικά κόμματα.

Εδώ θα κάνουμε μόνο μια μικρή αναφορά:

1) Ο άνθρωπος είναι και βιολογικό και κοινωνικό ον. Σε ενότητα και αντίθεση διαλεκτική ανάμεσα στη «διπλή φύση» του. Η κοινωνική του φύση, σύμφωνα με τον ιστορικό υλισμό, προέρχεται από την ικανότητα για παραγωγή-εργασία, συνειδητή δημιουργία με σχέδιο και σκοπό, που ωριμάζει μέσα από την ιστορική και διαρκώς κλιμακούμενη αλληλεπίδρασή του με το περιβάλλον, και είναι εκείνη που διακρίνει τους ανθρώπους από τα υπόλοιπα έμβια όντα.

2) Η κοινωνική ωρίμανση του ανθρώπου είναι μια δυναμική και συνεχώς μεταβαλλόμενη διαδικασία που επηρεάζει και τη βιολογία του, επεμβαίνοντας στον οργανισμό του μέσα από την κατάκτηση και εφαρμογή επιστημονικών γνώσεων. Μετασχηματίζει επομένως τη βάση από την οποία προέκυψε, την «πρώτη του φύση», υπερβαίνοντας ως ένα βαθμό και τα σχετικά όρια που αυτή θέτει.

3) Φυσικά, η κοινωνική εξέλιξη και οι κατευθύνσεις της προσκρούουν στα ταξικά όρια που θέτουν οι εκμεταλλευτικές κοινωνίες, ιδιαίτερα ο σύγχρονος ολοκληρωτικός καπιταλισμός, και που έχουν ως αποτέλεσμα να στρεβλώνουν τη σχέση κοινωνικού-βιολογικού, ατόμου-κοινωνίας, επιστήμης-εφαρμογής της, σε βάρος της εργατικής τάξης. Ακόμα και μεγάλες κατακτήσεις της σύγχρονης επιστήμης όπως πχ στον τομέα της τεκνοποίησης (υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, παρένθετη κύηση), έχουν μετατραπεί σε γενικευμένη εμπορευματική διαδικασία.

4) Η μεταφυσική, δογματική και όχι διαλεκτική προσέγγιση της σχέσης βιολογικού-κοινωνικού συνεπάγεται απολυτότητες υπέρ της μιας ή της άλλης πλευράς, κάποιες φορές με επικίνδυνες πολιτικές συνέπειες, που επανέρχονται στη σύγχρονη αντιπαράθεση. Είναι γνωστό ότι βασικό ιδεολογικό πυλώνα του ναζισμού αποτέλεσε η τερατώδης θεωρία περί βιολογικής ανωτερότητας της άριας φυλής που θα έπρεπε να εφαρμοστεί στο κοινωνικό πεδίο, για επιστροφή στις ρίζες της φυλετικής καθαρότητας. Το γεγονός ότι η κοινωνία και ο πολιτισμός διαμορφώθηκαν από τα (ιδιαίτερα) βιολογικά χαρακτηριστικά του προϊστορικού ανθρώπου, μπορεί να οδηγήσει στο ψευδές συμπέρασμα ότι τα κοινωνικά φαινόμενα ανάγονται στους βιολογικούς (και άρα γενετικούς) προσδιορισμούς του (βιολογικός αναγωγισμός).

Από την άλλη, η εντυπωσιακή διαδικασία της κοινωνικής εξέλιξης που αναπτύσσει φαινόμενα μοναδικά, που δεν υπάρχουν στην κοινωνική ζωή κανενός άλλου βιολογικού είδους, δίνει την ψευδαίσθηση πως ο πολιτισμός έχει μετασχηματίσει πλήρως την ανθρώπινη φύση, την έχει μηχανοποιήσει, και πως τελικά δεν έχει μείνει τίποτε το βιολογικό στο σύγχρονο άνθρωπο. Έχει γίνει ένα smart human being απόλυτα κοινωνικά καθορισμένο (κοινωνιολογικός αναγωγισμός). Σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, τα πάντα είναι «κοινωνικές κατασκευές» (και κατά βάση προϊόντα υποκειμενισμού) μη υπαγόμενα σε αντικειμενικές τάσεις – νόμους κίνησης. Ο διαλεκτικός υλισμός καταργείται και τη θέση του παίρνει ο πραγματισμός.

5) Τόσο ο «βιολογικός» όσο και ο «κοινωνικός» αναγωγισμός ακριβώς επειδή εξετάζουν τα φαινόμενα απλοποιητικά και μηχανιστικά, δεν κατανοούν την έννοια της ανώτερης ποιοτικής σύνθεσης ως διαλεκτικό προϊόν μιας αντιφατικής διαδικασίας, που «είναι και δεν είναι», «μοιάζει και δεν μοιάζει» με το αρχικό δημιούργημα από το οποίο προέρχεται. Θεωρούν π.χ. ότι οι κοινωνίες είναι απλές προεκτάσεις της βιολογίας των ανθρώπων, δηλαδή της φυσιολογίας των οργάνων τους, δηλαδή των κυττάρων τους, δηλαδή του DNA τους, άρα και των γονιδίων τους. Κατ’ αυτούς τα παντοδύναμα γονίδια καθορίζουν τις κοινωνικές διαδικασίες και την κοινωνική μας θέση, είναι η μοίρα μας, το κατά πώς είμαστε πλασμένοι, το πιστοποιητικό αξιολόγησής μας (από εδώ προκύπτει π.χ. η άρνηση στο RNA εμβόλιο που θα διαταράξει την προαιώνια φύση μας). Έτσι η ευγονική μπαίνει κανονικά από το παράθυρο για τους νεογιάπηδες πραγματιστές (βλέπε απαράδεκτη θέση του νυν προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για την κατά παραγγελία τεκνοποίηση), η θρησκεία, ο ιδεαλισμός και ο ανορθολογισμός από την πόρτα για τους φτωχούς.

6) Η ανθρώπινη φύση δεν είναι μόνο βιολογία και γονίδια (ευτυχώς!). Η τελευταία προσφέρει καθορισμένες δυνατότητες σε συγκεκριμένη φάση της οντολογικής εξέλιξης, αναγκαίες για να αποκτήσει ο άνθρωπος και την «κοινωνική» του φύση, απαραίτητες για μια ανώτερη κοινωνική οργάνωση. Ταυτόχρονα οι δυνατότητες αυτές τροποποιούνται από την κοινωνική παρέμβαση, και εξαιτίας της, ώστε τελικά η φύση του ανθρώπου να είναι διαδικασία μεταβαλλόμενη και όχι γραμμικά καθορισμένη. Ο άνθρωπος δεν είναι ένα άβουλο ον, μια προγραμματισμένη μηχανή που δρα με βάση κάποιους κωδικούς. Δεν προσαρμόζεται μόνο στο περιβάλλον αλλά αντεπιδρά, επιχειρεί να το αλλάξει.

7) Για τη θεωρία του κοινωνιολογικού αναγωγισμού, ο αποφασιστικός (για άλλους ο μοναδικός) παράγοντας που διαμορφώνει τον άνθρωπο είναι οι κοινωνικές επιδράσεις, η κοινωνική πραγματικότητα, γι’ αυτό και η μελέτη της ανθρώπινης ύπαρξης μπορεί να γίνει μόνο με όρους κοινωνιολογίας. Ο άνθρωπος γεννιέται tabula rasa, δίχως καμία ιδιαιτερότητα ως προς τη βιολογία του και είναι έτοιμος να δεχθεί με πανομοιότυπο τρόπο τα «αποτυπώματα» του κοινωνικού περιβάλλοντος, το είδος του οποίου είναι και το μόνο που θα καθορίσει, σε τελευταία ανάλυση, το χαρακτήρα και την προσωπικότητά του. Όμως ο άνθρωπος ως από την φύση του έλλογο και κοινωνικό ον είναι ήδη μια ενότητα της βιολογικής του ύπαρξης και της διαδικασίας αλληλεπίδρασης με τον κόσμο, που τον «εξανθρώπισε» και τον ξεχώρισε από το ζωικό βασίλειο, είναι ήδη μια ενότητα «βιολογικού-κοινωνικού».

Η επαναστατική, κομμουνιστική αριστερά στέκεται απέναντι και στον βιολογικό και στον κοινωνικό αναγωγισμό. Και οι δύο αποτελούν αστική μέθοδο σκέψης

8) Ο άνθρωπος δεν ανάγεται στη βιολογική του ολότητα ούτε όμως το βιολογικό στοιχείο εξαφανίζεται. Σύμφωνα με το σύντροφο Ευτύχη Μπιτσάκη (2003), «η κοινωνική φύση του ανθρώπου προϋποθέτει τη φυσική και τη βιολογική του ιδιαιτερότητα, και ταυτόχρονα τις υπερβαίνει».

9) Με βάση τις παραπάνω τοποθετήσεις, θεμελιώδεις για τον διαλεκτικό υλισμό, είναι ιδιαίτερα προβληματική η θέση του ΚΚΕ για το γάμο και την τεκνοθεσία των ομόφυλων ζευγαριών, όπως έγινε γνωστή σε πρόσφατη απόφαση της ΚΕ του, 26/1/2024.

Παραθέτουμε τη σύνοψή της: «Το ΚΚΕ είναι αντίθετο με τον πολιτικό γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, γιατί κατοχυρώνει γονεϊκότητα σε άτομα του ίδιου φύλου, οδηγεί στον αποκλεισμό είτε της μητρότητας, είτε της πατρότητας. Θεσμοθετεί τη διπλή γονική μητρότητα ή τη διπλή γονική πατρότητα αντίστοιχα. Η έννοια της διπλής ομόφυλης γονεϊκότητας στην ουσία αποκόπτει την έννοια της γονικής ευθύνης από την αντικειμενική κοινωνική και βιολογική βάση της».

Δηλαδή το ΚΚΕ υποστηρίζει όχι μόνο την αντικειμενική, αυστηρά βιολογική ύπαρξη των φύλων αλλά και την αντικειμενική έννοια της «μητρότητας» και της «πατρότητας». Αυτές όμως είναι συνδεδεμένες με τη μορφή που ο οικογενειακός δεσμός παίρνει σε κάθε κοινωνία. Διότι ξέρουμε ότι υπήρχαν κοινωνίες που ο «πατέρας» δεν υπήρχε (όχι με την έννοια του αντρικού φύλου γενικά, αλλά με την έννοια του κοινωνικού ρόλου στην ανατροφή του παιδιού) και τα παιδιά τα μεγάλωνε η κοινότητα. Και ότι «μητρότητα» και «πατρότητα» σαν αποκλειστική ιδιότητα δύο ακριβώς προσδιορισμένων βιολογικά ατόμων δεν είναι παρά η θεωρητική ένδυση των σημερινών οικογενειακών σχέσεων, που έχουν μπει σε κρίση. Το ΚΚΕ θεωρεί ότι «η αμφίπλευρη σχέση μητρότητας – πατρότητας προκύπτει από τη συμπληρωματική λειτουργία άνδρα – γυναίκας στη διαδικασία τεκνοποίησης».

Ταυτίζει δηλαδή τη γονεϊκή σχέση και ευθύνη με τη βιολογική σχέση της τεκνοποίησης. Κι αυτό τη στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες παιδιά που μεγαλώνουν σε μονογονεϊκές οικογένειες ή έχουν υιοθετηθεί και μεγαλώνουν με τους μη βιολογικούς τους γονείς και επομένως ακόμα και αν έχουν σχέση «πατρότητας-μητρότητας» δεν έχουν καμία σχέση με την διαδικασία της τεκνοποίησης! Η θέση αυτή είναι απαράδεκτη, οπισθοδρομική και αντιδιαλεκτική. Αν ήταν η γονική ευθύνη να είναι απόρροια της βιολογικής σχέσης θα ήταν όλα τα παιδιά ευτυχισμένα.

10) Επιπλέον, η περιφρονητική αναφορά της θέσης του ΚΚΕ περί «γονέα 1 και γονέα 2», η υπεράσπιση της «μητρότητας» και «πατρότητας», οι συχνές αναλύσεις υπέρ της αξίας της παραδοσιακής πυρηνικής οικογένειας, οι υπογραμμίσεις του για τη βιολογία και τις «αντικειμενικές συνθήκες» αποτελούν εκδηλώσεις μιας βαθύτερης και πιο στρατηγικής πολιτικοθεωρητικής προσέγγισης. Στο δίπολο βιολογία-κοινωνική φύση του ανθρώπου τοποθετείται υπέρ της πρώτης, με την έννοια μιας αντικειμενικής κατάστασης που το κοινωνικό υποκείμενο σε μικρό βαθμό μπορεί να επηρεάσει.

11) Η γονική ευθύνη είναι ζήτημα βαθιά κοινωνικό. Η σημερινή οικογένεια είναι σε βαθιά κρίση παρότι κυριαρχεί η σχέση «πατρότητας-μητρότητας» γιατί από την μια οι γυναίκες παλεύουν, και σωστά, για τη χειραφέτησή τους από το κυρίαρχο μοντέλο των έμφυλων ρόλων και από την άλλη γιατί η σύγχρονη καπιταλιστική οργάνωση της εργασίας, ο σφετερισμός του ελεύθερου χρόνου, οι ανταγωνιστικές και αλλοτριωτικές σχέσεις που εισβάλλουν παντού διαλύουν τους κοινωνικούς δεσμούς.

12) Όλο το ζήτημα για τους κομμουνιστές είναι να «απελευθερωθούν» οι ανθρώπινες σχέσεις από τα δεσμά του οικονομικού καταναγκασμού και τις προλήψεις, και να αποκτήσουν το πλήρες κοινωνικό δηλαδή ανθρώπινο περιεχόμενό τους (που ολοκληρωμένα μπορεί να γίνει στην κομμουνιστική κοινωνία) και όχι να γυρνάνε σε συντηρητικές θέσεις όπως «η διαφωνία του ΚΚΕ στην τροποποίηση του Σύμφωνου Συμβίωσης και ιδιαίτερα στην επέκτασή του στα ομόφυλα ζευγάρια απορρέει από το χαρακτήρα και την εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας, από το ρόλο της στην αναπαραγωγή του είδους. Στη συμβίωση των ομόφυλων ζευγαριών αντικειμενικά το παιδί –από τα πρώτα καθοριστικά χρόνια της ζωής του– αποκτά παραποιημένη αντίληψη αυτής της βιολογικής σχέσης των δύο φύλων, η οποία είναι απαραίτητο συστατικό για την ομαλή ψυχοσωματική και κοινωνική ανάπτυξή του», να υιοθετούν δηλ. αντεπιστημονικές απόψεις που παρουσιάζουν την ομοφυλοφιλία περίπου σαν ασθένεια.

Πραγματικά αν ισχύουν όλα αυτά, πώς εξηγείται το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των ομοφυλόφιλων ατόμων είναι παιδιά ετερόφυλων οικογενειών; Δεν λειτούργησε σε αυτά το «απαραίτητο συστατικό»;

13) Αλλά και σε άλλα ζητήματα και μέτωπα, οι αντικειμενικές συνθήκες, η «ωρίμανσή» τους παίζουν καθοριστικό ρόλο για το ΚΚΕ. Το υποκείμενο ως παράγοντας αποφασιστικής παρέμβασης, αλλαγής, ανατροπής, υποβαθμίζεται. Πάντα «είναι ανέτοιμο», «ανώριμο», «δεν έχει τις προϋποθέσεις» ακόμα και σε κορυφαίες στιγμές της ταξικής πάλης. Οι κοινωνικοπολιτικοί συσχετισμοί αντιμετωπίζονται εν πολλοίς ακίνητοι και αμετάβλητοι, μια φωτογραφία στο αρνητικό της, και έτσι τελικά αυτό που απομένει είναι το μέτρο της «κομματικής» συσπείρωσης και ποσότητας. Όμως «οι άνθρωποι διαμορφώνουν τις συνθήκες όσο οι συνθήκες διαμορφώνουν τους ανθρώπους».*

14) Η επαναστατική, κομμουνιστική αριστερά στέκεται απέναντι και στον βιολογικό και στον κοινωνικό αναγωγισμό. Και οι δύο αποτελούν αστική μέθοδο σκέψης. Αντιμετωπίζει τη βιολογία ως δυνατότητα επίδρασης στην κοινωνική οργάνωση και όχι ως προκαθορισμένο σχέδιο τυποποιημένης δράσης. Αναγνωρίζει ότι οι εκμεταλλευτικές κοινωνίες και ο καπιταλισμός με την ταξική τους διαίρεση στρεβλώνουν εμπορευματικά την κοινωνική δράση των ανθρώπων για τις ανάγκες και τα δικαιώματά τους. Ότι ο όποιος δικαιωματισμός των αστικών κυβερνήσεων και η όποια κάλυψη των κοινωνικών αναγκών γίνεται υποκριτικά, περιορισμένα, παροδικά και πάντα με κριτήριο το καπιταλιστικό κέρδος, την καθολική υπαγωγή των ανθρώπινων σχέσεων, της συμβίωσης, της οικογένειας, της ανατροφής παιδιών, της επιστήμης και της βιολογίας στο κεφάλαιο.

Ωστόσο, είναι επίσης εξαιρετικά υποκριτικό να μην προωθείς τη μαζική πάλη για την κατοχύρωση ατομικών δικαιωμάτων και πολιτικών ελευθεριών στο όνομα του ότι ο καπιταλισμός είναι εκμεταλλευτική κοινωνία ή πολύ περισσότερο να ταυτίζεις αυτή την πάλη με τον αστικό δικαιωματισμό. Η ίδια η καπιταλιστική κοινωνία γεννάει αντικειμενικά τις τάσεις εκείνες που θα την ανατρέψουν, όχι όμως προτυποποιημένα, νομοτελειακά και εσχατολογικά αλλά με την υποκειμενική δράση των οργανωμένων τάσεων χειραφέτησης της εργατικής τάξης σε κάθε χώρα και διεθνώς. Ο διαλεκτικός υλισμός δεν αφορά μια παθητική αντανάκλαση του εξωτερικού κόσμου και της αντικειμενικότητάς του στο υποκείμενο αλλά μια ανώτερη διαδικασία σύνθεσης, ενεργοποίησης και αντενέργειας του υποκειμένου σε αυτόν για να τον αλλάξει. Τα αντικειμενικά δεδομένα έχουν τεθεί, από το υποκείμενο εξαρτάται …το μέλλον του κόσμου μας, η βαρβαρότητα ή η απελευθέρωση.

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

* ΜΑΡΞ 1η ΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΦΟΪΕΡΜΠΑΧ

Η κυριότερη ατέλεια όλου του υλισμού ως τώρα – βάζοντας μαζί και το φοϊερμπαχικό – είναι πως το αντικείμενο, η πραγματικότητα, ο αισθητός κόσμος, γίνεται αντιληπτός μόνο με τη μορφή του αντικειμένου ή της άμεσης παράστασης (Anschauung), όχι όμως σαν ανθρώπινη υλική δραστηριότητα ή σαν πράξη, όχι υποκειμενικά. Γι’ αυτό συνέβηκε ώστε η ενεργητική πλευρά, σε αντίθεση με τον υλισμό, να έχει αναπτυχθεί από τον ιδεαλισμό -μα μόνο αφηρημένα, γιατί βέβαια ο ιδεαλισμός δεν γνωρίζει την πραγματική, τη συγκεκριμένη δραστηριότητα σαν τέτοια. Ο Φόιερμπαχ θέλει υλικά, διαφοροποιημένα από τα ιδεατά, αντικείμενα, μα δεν αντιλαμβάνεται την ίδια την ανθρώπινη δραστηριότητα σαν δραστηριότητα πάνω σε αντικείμενα. Κατά συνέπεια, στην Ουσία του Χριστιανισμού βλέπει τη θεωρητική στάση σαν τη μοναδική γνήσια ανθρώπινη, ενώ την πράξη την αντιλαμβάνεται με τη βρόμικη-εβραϊκή της μορφή εκδήλωσης. Δεν καταλαβαίνει, κατά συνέπεια, τη σημασία της «επαναστατικής», της «πρακτικο-κριτικής» δράσης.

image_pdfΛήψη - Εκτύπωση δημοσίευσης


Κριτικές - Συζήτηση

Βαθμολογία Αναγνωστών: 89.17% ( 36
Συμμετοχές )



260 σχόλια στο “Βιολογία, ΚΚΕ και Επανάσταση

  1. Raziel

    Λες παρακάτω “Δεν φταίει το ΠΑΜΕ αν οι εργοδότες δεν εφαρμόζουν όσα υπογράφουν ή όσα υπόσχονται έχοντας φυσικά τις εκάστωτε κυβερνητικές πλάτες ή προσχηματικούς νομικίστικους λόγους.”

    Φταίει όταν κλείνει απεργιακούς αγώνες χωρίς να πάρουν οι απεργοί κάτι ουσιαστικό παρά μόνο κούφια λόγια, υποσχέσεις και…ανούσιες συναντήσεις. Φταίει όταν πανηγυρίζει για ΑΝΥΠΑΡΚΤΕΣ νίκες και λίγους μήνες μετά οι εργάτες κατεβαίνουν πάλι σε απεργία για τα ίδια ακριβώς αιτήματα.

    Φταίει όταν δεν επιδεικνύει άμεσα αντανακλαστικά για πολύ σοβαρά ζητήματα όπως ο θάνατος εργατών. Φταίει όταν δεν εξηγεί στους εργάτες στο λιμάνι ότι ο πραγματικός εχθρός τους είναι το ΚΙΝΕΖΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ και η κυβέρνησή του δηλαδή το ΣΟΣΙΑΛΦΑΣΙΣΤΙΚΟ “Κ”ΚΚ και βλέπει μόνο Κόσκο (λες και δεν είναι κρατική).

    Φταίει όταν κάνει λόγω για…ιδιωτικοποίηση ενώ πρόκειται για ΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ και μάλιστα από ένα ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ, ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ δηλαδή ακόμα χειρότερη υποδούλωση των εργατών.

    Φταίει όταν οι Κινέζοι έπαιρναν το λιμάνι δεν έβλεπε αυτό σαν κύριο αλλά τις…πολιτικές της ΕΕ λες και ευρωπαϊκό κράτος ή ευρωπαϊκό μονοπώλιο έπαιρνε το λιμάνι.

    Φταίει όταν το 2016 εξίσωνε την τότε διοίκηση του ΟΛΠ με τους Κινέζους φασίστες λέγοντας ότι το ποιος θα έχει την πλειοψηφία των μετοχών αποτελεί…ενδοαστική αντιπαράθεση και δεν αφορά τους εργαζομένους κάτι που αποτελούσε ΠΛΗΡΕΣ ΞΕΠΛΥΜΑ ΤΟΥ ΦΑΣΙΣΤΙΚΟΥ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΜΟΥ διότι δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο για τους εργάτες από ότι η ταξική τους υποδούλωση σε έναν ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΜΟ (η γραμμή όχι στις ιδιωτικοποιήσεις, όχι στις ενδοαστικές αντιθέσεις ΟΛΠ-Εφοπλιστών-ΕΕ-Κίνας όταν οι Κινέζοι ΚΡΑΤΙΚΟΜΟΝΟΠΩΛΙΣΤΕΣ ΦΑΣΙΣΤΕΣ είναι αυτοί που αγοράζουν και μάλιστα με όρους ΝΕΟΑΠΟΙΚΙΑΚΗΣ, ΦΑΣΙΣΤΙΚΗΣ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΗΣ είναι γραμμή υποστήριξης σε αυτούς).

    Φταίει όταν δεν καταγγέλλει τους Κινέζους που παραβιάζουν ακόμα και την ίδια την συμφωνία ξεπουλήματος του λιμανιού μην προχωρώντας στις επενδύσεις που δεσμεύτηκαν για την ανάπτυξη του λιμανιού.

    Τώρα το άλλο για τις επιθέσεις ναι οι επιθέσεις στα μέλη της ΟΡΜΑ αυτό δειχνουν ότι το ΠΑΜΕ στάθηκε…εμπόδιο στους φασίστες τι να σου πω. Μετά από διώξεις, συλλήψεις και να ανοίγουν ψευτοσωματείο ΑΝΕΝΟΧΛΗΤΟΙ συνεχίζοντας τις επιθέσεις σε αντιφασίστες ε τι να πω; Εκεί ήταν το ΠΑΜΕ ας συσπείρωνε τους αντιφασίστες εργάτες του Περάματος και του Πειραιά και ας τους πετούσαν με τις κλωτσιές έξω γιατί δεν το έπραξαν; Γιατί στην τελικά δεν κινήθηκαν και νομικά εναντίον των χρυσαυγιτών για το ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ-ΔΟΥΛΕΜΠΟΡΙΚΟ ψευτοσωματείο; Γιατί δεν έβαλαν αίτημα αιχμής να ΒΓΕΙ ΕΚΤΟΣ ΝΟΜΟΥ και να κλείσει;

    Reply
    1. Ανώνυμος

      Οι δικοί σας “αγωνες” raziel μάλλον γίνονται από τον ΣΚΑΙ και φυσικά κατά του ΠΑΜΕ.του μοναδικού που υψώνει το ανάστηαμα του απέναντι σε αυθαιρεσίες βιομήχανων εφοπλιστών εργοδοτών.

      Τέτοια σύμπτωση ιδεών κάποιων εφοπλιστών, χ.α. και “αριστερών” (όπως κάποιοι που έλεγαν πως “το ΠΑΜΕ κάνει εξαλοσσύνες στο λιμάνι” )που κάποιος καχύποπτος θα έλεγε πως δεν μάλλον είναι και τόσο τυχαία.

      Ανωνυμοι της χ.α παρομοιάζαν στην “Καθημερινή” τις εποχές του 2010-2011 πως η Ν/Ζ – Λιμάνι είναι το δικό τους “Στάλινγκραντ”. Και σαν “Σταλινγκραντ” έχασαν.

      Καλά το πάτε

      Reply
  2. Raziel

    Προς 03/03/2024 at 13:29:

    Είστε τόσο αξιολύπητοι που παραθέτετε μέχρι και πηγές που σας…ΔΙΑΨΕΥΔΟΥΝ.

    Τι γράφει η ανακοίνωση; Ότι οι εργάτες και τα μέλη της Αυτοοργάνωσης ΠΕΤΑΞΑΝ τους ναζήδες έξω από την συγκέντρωσή τους και ξεκαθάρισαν ότι οι ναζήδες ΔΕΝ χωράνε στην εργατική τάξη και τους αγώνες της. Είναι προφανές ότι στήθηκε προβοκάτσια από τους ναζήδες ακριβώς για να σαμποτάρουν την προσπάθεια των εργατών για δημιουργία σωματείου Ζώνης. Ακόμα και την ανακοίνωση της Χρυσής Αυγής την κατήγγειλαν σαν προβοκατόρικη. Σκέφτομαι εγώ τώρα ποιον θα ευνοούσε άραγε αυτή η προβοκάτσια; Αυτός που θα έβγαινε κερδισμένος είναι το ΠΑΜΕ γιατί έτσι θα συκοφαντούσε την Αυτοοργάνωση ότι και καλά τους υποστηρίζει η Χρυσή Αυγή άρα είναι και αυτοί τσιράκια των αφεντικών. Η προσπάθεια όμως αυτή ΑΠΕΤΥΧΕ διότι ακριβώς τα στελέχη της ΕΡΓΑΣ και τα μέλη της Αυτοοργάνωσης μαζί με τους εργάτες ΔΕΝ την πάτησαν και εκδίωξαν τους ναζήδες.

    Επιπλέον η πάγια θέση “ΕΚΤΟΣ ΝΟΜΟΥ ΟΙ ΝΑΖΙ” των ΟΑΚΚΕ-ΕΡΓΑΣ είναι η απόδειξη ότι μόνο αυτοί επιθυμούν το τσάκισμα των ναζήδων. Τώρα γιατί όλα αυτά; Γιατί το ΠΑΜΕ μέσω του Συνδικάτου του Μετάλλου δεν επιθυμεί σωματείο στην Ζώνη κάτι που προσωπικά το βρίσκω παράλογο και συμφωνώ σε αυτό 100% με την ΟΑΚΚΕ, τον ΕΡΓΑΣ και την Αυτοοργάνωση. Από που και ως που δεν πρέπει να οργανωθούν οι εργάτες της Ζώνης σε σωματείο; Αυτό θα ήταν ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΟ σωματείο της ΖΩΝΗΣ διαφορετικό από του Μετάλλου που είναι ΚΛΑΔΙΚΟ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ. Οποιαδήποτε ταξική δύναμη σε ένα χώρο δουλειάς που επιθυμεί ισχυροποίηση της εργατικής τάξης απέναντι στην εργοδοσία αυτό θα επιθυμούσε και μάλιστα θα το προωθούσε, θα πάλευε για την δημιουργία του και θα έπαιρνε και μέρος μέσα ώστε να προσπαθήσει να επικρατήσει, δημοκρατικά φυσικά και εκεί. Τι φοβάται το ΠΑΜΕ και δεν το κάνει; Αφού θεωρεί ότι έχει την πλειοψηφία των εργατών μαζί του γιατί δεν το υποστηρίζει;

    Μήπως γιατί θέλουν τον πλήρη και ολοκληρωτικό έλεγχο της Ζώνης μέσα από ένα κλαδικό σωματείο που κυριαρχείται από το ΠΑΜΕ; Μήπως γιατί φοβούνται ότι θα χάσουν δυνάμεις; Μήπως γιατί ο Περισσός επιθυμεί την ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΣΗ της ταξικής πάλης στην Ζώνη διότι εξυπηρετεί τους Κινέζους και ταυτόχρονα εξασφαλίζει την μόνιμη κυριαρχία του μέσα; Εμπρός λοιπόν κάντε το τι περιμένετε; Αφού είστε η…πρωτοπορία, σας πιστεύουν οι εργάτες.

    Ισχύουν ή όχι οι καταγγελίες για ΦΑΣΙΣΤΙΚΗ βία εναντίον μελών της Αυτοοργάνωσης, για απειλές εναντίον εργατών ότι δεν θα ξαναδουλέψουν στην Ζώνη και όλα αυτά; Και αν όχι, εάν είναι όντως προβοκατόρικα όλα αυτά που καταγγέλουν ΟΑΚΚΕ-ΕΡΓΑΣ τότε γιατί δεν υπάρχει απάντηση από ΠΑΜΕ και Συνδικάτο του Μετάλλου;

    Γιατί ξέρεις δεν είναι απάντηση το γνωστό “πρόκειται για τσιράκια της εργοδοσίας, προβοκάτορες, αντιΚΚΕ, αντιΠΑΜΕ” και τα σχετικά. Όταν ΔΕΝ καταρρίπτεις ένα προς ένα αυτά για τα οποία σε καταγγέλει ο άλλος και καταφεύγεις σε αοριστολογίες ουσιαστικά ΑΠΟΔΕΧΕΣΑΙ τις κατηγορίες.

    Reply
    1. Ανώνυμος

      Περιμένεις ΣΟΒΑΡΗ απάντηση στα πολιτικά σου παραληρήματα; Πήγαιντε σε κανένα ΣΚΑΙ να παραπονεθείτε

      Η προβοκάτσια της χ.α στην Χαλυβουργία στόχο είχε την αποδυνάμωση της υποστηριξης του αγωνα των εργατών. Το σωματείο του οποίου η πλειοψηφία ήταν κοσμος που ψήφιζε ΠΑΣΟΚ – ΝΔ αλλά εμπιστεύτηκαν για πρόεδρο του Σωματείου τον Συφωνιό (ΠΑΜΕ)

      Ποιοι στηριξαν τον αγώνα των εργατών στην Cosco πέρα από το ΠΑΜΕ;

      Ο φασισμός δεν είναι απλά μία παρεκλίνουσα πολιτική αλλά από τις κύριες αστικές πολιτικές. Για δες πόσοι φασίστες ή κρυφοφασίστες συμμετέχουν σε Κυβερνήσεις σε χώρες της ΕΕ;
      Ποιες χώρες τιμούν τους φασίστες;
      Ποιοι επάνδρωσαν από την αρχή το ΝΑΤΟ και την τότε Ευρωπαϊκή ένωση; Ποια υπουργός “δικαιωματίστρια” σε μεγάλη χώρα της ΕΕ είχε ένθερμο ναζί παππού και αφήνει να εννοηθεί πως και καλά δεν ήξερε για το παρελθόν του;

      Σήμερα βρισκουν κυβερνητικές θέσεις τα εγγόνια τους.

      Τον φασισμό τον πετάει και τον απομονωνει το ταξικά προσανατολισμένο εργατικό – λαϊκό κίνημα. Το απόδειξε το ΠΑΜΕ που συσπείρωσε στο συγκεκριμμένο πολύ κόσμο . Δεν θα γινόντουσαν συλληψεις αν οι εργάτες του σωματείου μετάλλου “δεν έψαχναν”τους χ.α.

      Reply
      1. Ανώνυμος

        Ρε ΚΚΕδες, τι παίζει τελικά μαζί σας; Γιατί άραγε βλέπετε το φασισμό σαν κύρια πολιτική των αστων παντού εκτός από την Ουκρανία; Γιατί;

        Reply
        1. Χρ. Παρισης

          Γιατι δινουν εχεγγυα και διαπιστευτηρια νομιμοφροσυνης ( για μια φορα ακομα ,μετα το “εξω απο Ευρω η καταστροφη” ,μετα το “νομιμα τα Μνημονια” και αλλα πενηντα τετοια) στον αμερικανοσιωνισμο , κατι σαν το κλεισιμο ματιου προς το συστημα των προαλειφομενων για πολιτικο προσωπικο “επαναστατων” ,”αριστερων” ,και λοιπων Μελανσον , με το ” ειμαι αντισταλινικος” . Δηλαδη, δοκιμαστε με, θα σας γινω απαραιτητος… Απλα,οι δευτεροι το εχουν κανει αυτο καπου εξηντα και βαλε χρονια πριν το ΚΚΕ Για κοιτα στο marxists.org, Paul Mattick , “Return home, the end of trotskyism” , 1934 , καθως και σε αλλα αρθρα του ιδιου. ( Σπανια περιπτωση μαρξιστη διανοουμενου που δεν ανηκε στην μεσο-μικροαστικη ταξη αλλα ηταν επαναστατης εργατης)

      2. Raziel

        Η αλήθεια είναι ότι δεν περιμένω σοβαρή απάντηση γιατί πολύ απλά ΔΕΝ μπορείτε να δώσετε. Απλά όταν σας θέτουμε ερωτήματα ΕΚΤΙΘΕΣΤΕ και αυτό το λατρεύω. Ξαναρωτάω γιατί δεν υπάρχει ΜΙΑ έστω μία αναφορά στην ιδεολογικοπολιτική φύση της Χρυσής Αυγής στην ανακοίνωση του σωματείου; Γιατί δεν τους χαρακτήρισαν ως ΝΑΖΗΔΕΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ; Ναι ο Σιφωνιός στο ΠΑΜΕ είναι. Σωστά. Άρα γνώριζε τι εστί Χρυσή Αυγή. Γιατί λοιπόν ΧΕΙΡΟΚΡΟΥΣΕ τον Κασιδιάρη; Γιατί τους υποδέχτηκαν στο εργοστάσιο; Γιατί δεν κάλεσε τους εργάτες να τους πάρουν με τις κλωτσιές; Γιατί τους άφησαν να μιλήσουν και μάλιστα ως…αλληλέγγυοι; Αφού ήταν προβοκάτσια γιατί ο Παμίτης και το σωματείο την…επέτρεψαν; Και γιατί δεν βγήκε ο Παμίτης πρόεδρος μπροστά εκείνη την ώρα και να καλέσει τους απεργούς στο να αποτραπεί η προβοκάτσια;

        Το 2016 όταν ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδιδε τον ΟΛΠ στην Κόσκο το ΠΑΜΕ ήταν ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ. Που ήταν η ΕΝΕΔΕΠ; Εδώ τον αγώνα ενάντια στο ξεπούλημα το σήκωσαν οι της ΟΜΥΛΕ. Τέτοια ΞΕΦΤΙΛΑ για ΠΑΜΕ-Περισσό. Αυτό αποδεικνύει πόσο ΚΙΝΕΖΟΔΟΥΛΟΙ είναι. Εκεί έπρεπε να πρωτοστατήσει το ΠΑΜΕ να συσπειρώσει όχι όλο το λιμάνι, όλο τον Πειραιά και βάλε στο να πετάξουμε με τις κλωτσιές τους Κινέζους σοσιαλΝΑΖΗΔΕΣ με αγώνα διαρκείας, μέχρι να φύγουν, να καταγγείλει το κάτεργο που έρχεται από τους Κινέζους. ΌΧΙ ΣΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΕΖΟΥΣ ΦΑΣΙΣΤΕΣ, ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΑΤΕΡΓΟ ΤΩΝ ΚΙΝΕΖΩΝ αυτό ήταν το σωστό σύνθημα, αυτό έπρεπε να ακούγεται. Αλλά εσείς φωνάζατε όχι στην…ιδιωτικοποίηση.

        ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ κομμουνιστής δεν θα επέτρεπε να παραδοθεί η χώρα του ή οι υποδομές της σε ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ. ΠΟΤΕ δεν θα απέκρυπτε τον χαρακτήρα του μονοπωλίου που έρχεται να αρπάξει υποδομή της χώρας του και τον πραγματικό ιδιοκτήτη του (το ΣΟΣΙΑΛΦΑΣΙΣΤΙΚΟ “Κ”ΚΚ). Επίσης ΠΟΤΕ δεν θα εξίσωνε ένα φασιστικό κράτος με ένα ιδιωτικό μονοπώλιο ειδικά φιλελεύθερου καπιταλισμού, δεν θα εξίσωνε ποτέ τον ελληνικό ΟΛΠ (δηλαδή τον ελεγχόμενο από το ελληνικό αστικό κράτος ΟΛΠ), ούτε τους ιδιώτες Έλληνες εφοπλιστές με ένα ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΟ-ΚΡΑΤΙΚΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟ μονοπώλιο ώστε να μιλάει για…ενδοαστικές αντιθέσεις και φυσικά δεν θα φώναζε για…ιδιωτικοποίηση ενώ αυτοί που αρπάζουν είναι ΚΡΑΤΙΚΟΜΟΝΟΠΩΛΙΣΤΕΣ ΦΑΣΙΣΤΕΣ και όχι ιδιώτες.

        Όχι όλα αυτά θα τα έκανε μόνο κάποιος που ενεργούσε ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ για λογαριασμό των συμφερόντων μίας ΦΑΣΙΣΤΙΚΗΣ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ υπερδύναμης.

        Αλλά…ΑΥΤΟΙ ΕΙΣΤΕ!!!

        Συνεχίζεται…

        Reply
      3. Raziel

        Ώστε τους έψαχναν ε; Ε τότε μάλλον οι παμίτες δεν…βλέπουν και πολύ καλά γιατί οι ναζήδες ίδρυσαν ψευτοσωματείο ΜΕΣΑ στον χώρο που…υποτίθεται ελέγχουν και…περιφρουρούν. Το 2015 όχι μόνο δηλαδή ΜΕΤΑ από την δολοφονία του Παύλου αλλά και πολύ μετά την επίθεση σε μέλη του ΠΑΜΕ. Δεν το σώζεις λέμε με ΤΙΠΟΤΑ οι συλλήψεις είχαν ήδη ξεκινήσει μετά την δολοφονία του Παύλου εδώ το 2018 σου ξαναλέω επιτέθηκαν σε αντιφασίστες. Πως είχαν άραγε τέτοια…άνεση αφού τους…ψάχνατε; Αλλά δεν τους…βρίσκατε μάλλον κάπου τους…χάσατε φαίνεται.

        Τώρα ειλικρινά σε έπιασε ο πόνος για τα εγγόνια των ναζήδων στην Ευρώπη εδώ δεν αντέδρασες που μπήκαν οι ναζήδες στο κοινοβούλιο. Θα μας τρελάνεις; Φώναξε ποτέ ο Περισσός ΕΚΤΟΣ ΝΟΜΟΥ ΟΙ ΝΑΖΙ; ΌΧΙ ΟΙ ΝΑΖΙ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ; Πότε ρε αντέδρασες που τα αστικά κόμματα εξουσίας συμμετείχαν σε κυβέρνηση συνεργασίας είτε με το φασιστικό ΛΑΟΣ, είτε με τους ΑΝΕΛ; Τους κατήγγειλες ποτέ γι’αυτό ότι βάλανε ΦΑΣΙΣΤΕΣ σε κυβερνητικά πόστα; Απαίτησε ποτέ να φύγουν από αυτά τα πόστα; Απαίτησες ποτέ οι φασίστες να απομακρυνθούν από τον κρατικό μηχανισμό ή από στρατό, αστυνομία εδώ η Λιάνα σου είναι…κολλητή με τον ΦΑΣΙΣΤΑ Φραγκούλη:

        https://www.aigaio365.gr/vinteo-otan-i-liana-kanelli-apotheone-ton-fragko-fragkouli/

        Για μένα ναι είναι καταδικαστέο να συμμετέχουν φασίστες μέσα σε φιλελεύθερες αστικοδημοκρατικές κυβερνήσεις και το καταγγέλω όπου και αν συμβαίνει. Εσύ όμως ΟΧΙ όπως αποδεικνύεται στην περίπτωση της Ελλάδας. Οπότε τι;

        Αλλά στην περίπτωση της Ρωσίας δεν μιλάμε γι’αυτό. Εδώ ο φασισμός ΚΥΒΕΡΝΑΕΙ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΑΤΑ. Το ίδιο και στην Κίνα. Δεν είναι ότι ένας φασίστας συμμετέχει σε ένα θεσμικό όργανο, κατέχει κυβερνητικό πόστο κλπ τα καθεστώτα σε Ρωσία-Κίνα είναι ΦΑΣΙΣΤΙΚΑ. Αυτό είναι ακόμα χειρότερο και ας κάνεις ότι δεν το καταλαβαίνεις.

        Reply
  3. Ανώνυμος

    Ο ΣΥΡΙΖΑ του ΛΟΑΤΚΙ Κασσελακη θίχτηκε από το sugar daddies του Κουτσιούμπα. Εδώ ο κόσμος πνίγεται και κάποιοι… χτενίζονται.

    Reply
    1. Ανώνυμος

      Δεν ξέρω αν το κατάλαβες αλλά το pandiera δεν είναι athens voice ή Lifo

      Reply
    2. Ανώνυμος

      Μόνο το Cassela-κιζα;!
      Εδώ, ξαφνικά πεταχτήκανε όλες οι κότες μαζί κι αρχίσανε να κακαρίζουν, σαν …αντιπολίτευση του …ΚΚΕ;! “Διαφωνούντες” ένα πράμα!
      Ρε, μπας και έχουμε ….Λαϊκή Εξουσία και δεν το πήραμε χαμπάρι;
      Δεν εξηγείται αλλιώς αυτός ο πανικός!
      ….Προπονούνται για τα μέλλοντα….

      Reply
      1. Ανώνυμος

        Ο Μήτσος τους χάλασε την είκονα του “σκανδιναβικού μοντέλου”

        Η ανακοίνωση της ΝΔ που “έφευρε” το “σεξιστικό “βγήκε μετά από 6 περίπου ώρες από την ομιλία του Κουτσούμπα.

        Σε χρόνο dt ακολούθησαν Συριζα ΠΑΣΟΚ Πλεύση Ελευθερίας και λοιποί “πρόθυμοι”

        Κανονικά πολιτικά δεκανίκια της Δεξιάς

        Reply
    3. Ανώνυμος

      Γουστάρω “δημοκρατική” ..κομιλφώτητα!

      Reply
  4. Ανώνυμος

    Περιμένω τους λαλίστατους dikaiomatistas ( κατά το “ατενίστας;” ) να τοποθετηθούν στο παρακάτω άρθρο:

    Δευτέρα 18/03/2024
    Στερεότυπα
    https://www.902.gr/eidisi/apopseis-sholia/358924/stereotypa

    ” Μια ακόμα διάσταση της εκμετάλλευσης που εντείνεται και καμουφλάρεται από την κυβέρνηση με τον φερετζέ της «καταπολέμησης στερεοτύπων» και του «ατομικού δικαιωματισμού» έδωσε την Πέμπτη ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Συνομιλώντας με τον Γ. Καπουτζίδη σε συνέδριο της εφημερίδας «LiFo», με θέμα την «προώθηση της συμπερίληψης, της διαφορετικότητας και της ορατότητας στους εργασιακούς χώρους και στην κοινωνία», ξεχώρισε άλλη μια κατηγορία ατόμων που αντιμετωπίζει «προκαταλήψεις».

    Οπως είπε ο Κυρ. Μητσοτάκης, αυτή είναι «οι ηλικιωμένοι συμπολίτες μας», που «κι εκεί υπάρχουν στερεότυπα». Να ποιο στερεότυπο εντοπίζει η κυβέρνηση:

    «Ο γέρος που δεν μπορεί να δουλέψει, βγήκε στη σύνταξη και τι θα κάνει από δω και μπρος;». Κάπως έτσι στην αντιδραστική «ατζέντα» της κυβέρνησης και της ΕΕ, η δουλειά μέχρι τον τάφο παρουσιάζεται ως μέτρο …ισότητας και συμπερίληψης! «Γι’ αυτό και αλλάξαμε τον νόμο και δώσαμε τη δυνατότητα σε συνταξιούχους να δουλεύουν», συμπλήρωσε ο Κυρ. Μητσοτάκης,
    αναφερόμενος στον πρόσφατο νόμο της κυβέρνησης, που «κουμπώνει» με τη διαρκή πίεση για αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. «Δικαίωμα», λοιπόν, το να δουλεύουν μέχρι να πεθάνουν οι 70άρηδες.

    Οπως το πάνε, θα βαφτίσουν «ηλικιακό ρατσισμό» και την απαγόρευση της παιδικής εργασίας, αποκαθιστώντας το «δικαίωμα» που είχε η αστική τάξη στις αρχές του περασμένου αιώνα να εκμεταλλεύεται τα παιδιά της εργατικής τάξης από τα γεννοφάσκια τους. “

    Reply

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *