Πώς εννοεί η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ την συμμετοχή στους ελέγχους των Ναυτεργατικών Σωματείων στην καταπάτηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων
Ορισμένες φορές στον γραπτό και προφορικό λόγο της ΠΕΝΕΝ και των στελεχών της εισπράττουμε ως σχόλιο από το Συριζέϊκο πολιτικό κατεστημένο, ακόμη και απλά μέλη του, ότι οι θέσεις μας χαρακτηρίζονται από υπερβολή, ακρότητες, εξαλλοσύνη και πάντως από ένα παρωχημένο πολιτικό και συνδικαλιστικό λόγο στις κρίσεις μας αναφορικά με την ασκούμενη κυβερνητική ναυτιλιακή πολιτική και των αποτελεσμάτων που αυτή παράγει.
Το πολυνομοσχέδιο του ΥΕΝ που ψηφίστηκε πρόσφατα στην Βουλή και δημοσιεύτηκε ακολούθως στο ΦΕΚ, Νόμος 4504/29-11-2017 μας δίνει μια αφορμή προκειμένου να δούμε πόσο ακραίες είναι οι απόψεις και οι θέσεις της ΠΕΝΕΝ και πόση βάση έχει η υπερβολή στις κρίσεις και στα σχόλιά της.
Σημειώνουμε ότι είναι το πρώτο νομοσχέδιο της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στην διάρκεια της κυβερνητικής τους θητείας για την Ναυτιλία.
Οι διατάξεις του νομοσχεδίου αφορούν μια ευρύτατη γκάμα θεμάτων ναυτιλιακής πολιτικής που συνδέονται με τα λιμάνια, την Ακτοπλοΐα, την ελληνική Ακτοφυλακή, την αναδιοργάνωση του κλάδου επιθεώρησης εμπορικών πλοίων, την δημόσια ναυτική εκπαίδευση, την παράδοση της αξιοπλοΐας στους ιδιωτικούς νηογνώμονες και άλλα συναφή θέματα.
Τι απουσιάζει εντελώς από αυτό το νομοσχέδιο;
Το σύνολο των προγραμματικών και προεκλογικών εξαγγελιών του ΣΥΡΙΖΑ για την Ακτοπλοΐα, την ποντοπόρο και κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία, την ναυτική εργασία, τα κοινωνικοασφαλιστικά ταμεία των Ναυτεργατών, τα κορυφαία ναυτεργατικά προβλήματα όπως είναι η ανεργία, ο εκδημοκρατισμός του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, της ναυτικής νομοθεσίας και του επαγγέλματος, το αντιδραστικό και αντικοινωνικό θεσμικό πλαίσιο που έχει θεσπιστεί διαχρονικά και το οποίο παρέχει μια ασύδοτη επιχειρηματική δράση στο εφοπλιστικό κεφάλαιο και παράλληλα περιορίζει ασφυκτικά τα δημοκρατικά συνδικαλιστικά δικαιώματα και ελευθερίες των Ναυτεργατών και ταυτόχρονα δημιουργεί τις προϋποθέσεις να καταπατώνται σε γενικευμένη έκταση τα ναυτεργατικά δικαιώματα.
Η επιλογή της κυβέρνησης στην ουσία να θέσει εκτός ατζέντας, προτεραιότητας, και του νομοσχεδίου το σύνολο των ναυτεργατικών αιτημάτων, δείχνει σαφέστατα την βούλησή της να μην δώσει καμία θετική απάντηση στα ίδια αυτά συσσωρευμένα προβλήματα. Αντίθετα, με την διατήρηση και ενίσχυση του φιλοεφοπλιστικού θεσμικού πλαισίου, από την άλλη σηματοδοτεί με σαφήνεια τίνος συμφέροντα προωθεί και εξυπηρετεί με την πολιτική της.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που δείχνει ότι και αυτή η κυβέρνηση πορεύεται στην ίδια ρότα με τις προηγούμενες αστικές κυβερνήσεις αποτελεί το άρθρο 144 του παραπάνω νομοσχεδίου από το οποίο εύκολα μπορεί κανείς να συμπεράνει πώς εννοεί η κυβέρνηση και η «αριστερά» του ΣΥΡΙΖΑ τον ρόλο του Ναυτεργατικού κινήματος ακόμη και σε αυτούς τους ελέγχους σχετικά με τις παραβιάσεις σε θέματα ναυτικής νομοθεσίας και κυρίως της ναυτικής εργασίας.
Το άρθρο 144 του νόμου 4504/2017 έχει ως τίτλο: «Συμμετοχή εκπροσώπων των ναυτεργατικών ενώσεων ή σωματείων της ΠΝΟ σε επιθεωρήσεις που διενεργούνται επί πλοίων για την εφαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας περί προσωπικού πλοίων»
Σημείο πρώτο: Θέτει ως προϋπόθεση η αίτηση να υποβάλλεται από την ΠΝΟ για να διενεργηθεί ο έλεγχος σε οποιοδήποτε πλοίο. Προφανώς για την κυβέρνηση και το αμαρτωλό Υπουργείο Ε.Ν, την πολιτική ηγεσία και τους υπηρεσιακούς παράγοντες μόνο η ΠΝΟ έχει την σχετική νομιμοποίηση να κάνει ελέγχους….
Προφανώς μόνη της ουδέποτε προβαίνει σε ελέγχους που θίγουν το καθεστώς της εφοπλιστικής γαλέρας….
Σημείο δεύτερο: Ας υποθέσουμε ότι αυτό αντιμετωπίζεται και ο έλεγχος διεξάγεται, ποιος είναι ο ρόλος των εκπροσώπων των Σωματείων στους ελέγχους που διενεργούνται; Ο ρόλος που επιφυλάσσει το ΥΕΝ στα κλιμάκια των Ναυτεργατών είναι αυτός του παρατηρητή!!!
Σημείο τρίτο: Το άρθρο θέτει ως όριο η εκπροσώπηση των Ναυτεργατών να μην ξεπερνάει τους δύο εκπροσώπους….
Σημείο τέταρτο: Στην παράγραφο 2 σημειώνεται ότι οι εκπρόσωποι των Ναυτεργατών σε κάθε περίπτωση πρέπει να συμμορφώνονται με τις υποδείξεις της αρμόδιας λιμενικής αρχής και των στελεχών του ΥΕΝ που διενεργούν τους ελέγχους….
Σημείο πέμπτο: Στην παράγραφο 4 του ανωτέρω άρθρου σχετικά με τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεων αναφέρεται μεταξύ των άλλων ότι οι εκπρόσωποι των Ναυτεργατών που συμμετέχουν στον έλεγχο «δεν αποκαλύπτουν εμπορικά απόρρητα ή εμπιστευτικές εργασιακές διαδικασίες που λαμβάνουν γνώση κατά την διάρκεια των επιθεωρήσεων αυτών ακόμη και σε χρόνο που έπεται της ιδιότητάς τους ως μέλη του Ναυτεργατικού Σωματείου ή της Ένωσης!!!
Κλείνοντας σημειώνεται στην ίδια παράγραφο ότι οι εκπρόσωποι υποβάλλουν την αίτησή τους (προβλήματα) στην αρμόδια λιμενική αρχή!!! Αυτές είναι οι θέσεις της Συριζέϊκης αριστεράς για τον ρόλο που επιφυλάσσει στο συνδικαλιστικό κίνημα, δηλαδή του παρατηρητή μόνο στις ανομίες του εφοπλιστικού κεφαλαίου και του χειροκροτητή.
Όλα τα παραπάνω συνάδουν με την κυβερνώσα αριστερά του ΣΥΡΙΖΑ και αποτελούν ένα αδιάσειστο στοιχείο πώς εννοεί ο κ. Κουρουμπλής του βαθέως ΠΑΣΟΚ και νυν Υπουργός Ε.Ν του ΣΥΡΙΖΑ τον ρόλο του εργατικού και Ναυτεργατικού κινήματος στις συστηματικές παραβιάσεις των εργασιακών δικαιωμάτων των Ναυτεργατών.
Από την μια με την διαδικασία του νόμου εξοβελίζονται τα κλαδικά Ναυτεργατικά Σωματεία και αποδίδεται η δικαιοδοσία αποκλειστικά στην ΠΝΟ, από την άλλη ο ρόλος των εκπροσώπων των Σωματείων είναι αυτός του παρατηρητή και ταυτόχρονα για να μην αποκαλυφθούν και δημοσιοποιηθούν τα προβλήματα τίθεται ως όρος να υπάρχει απόρρητο στις εργασιακές σχέσεις που θα διαπιστώσουν!!!
Πρόκειται με απλά λόγια για ένα άρθρο που από την αρχή έως το τέλος χαρακτηρίζεται από αντιδημοκρατικότητα που θέλει και επιδιώκει να μην θιγεί και αμφισβητηθεί το καθεστώς της εφοπλιστικής γαλέρας, παράλληλα επιδιώκει να εξασφαλίσει ότι ο έλεγχος θα είναι αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των λιμενικών οργάνων οι οποίοι είναι ο μηχανισμός που έχουν στην διάθεσή τους οι εφοπλιστές για να συγκαλύπτουν και να κουκουλώνουν τις αυθαιρεσίες και παρανομίες στα εργασιακά δικαιώματα των Ναυτεργατών και τέλος θαυμάζει κανείς την αξίωση του άρθρου να παραμένουν απόρρητα τα στοιχεία των ελέγχων και να κοινοποιούνται μόνο στις αρμόδιες λιμενικές αρχές!!!
Δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη για την αντιδημοκρατική, αναχρονιστική και απροκάλυπτη περιφρόνηση των δικαιωμάτων του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος και ταυτόχρονα για την ωμή απόπειρα να συγκαλυφθούν οι ευθύνες των εφοπλιστών και των αρμόδιων λιμενικών οργάνων στο όργιο της εφοπλιστικής αυθαιρεσίας στα συγκροτημένα δικαιώματα των Ναυτεργατών.
Είναι προφανές ότι το αίτημα και η διεκδίκηση της ΠΕΝΕΝ για κοινούς ελέγχους των Ναυτεργατικών Σωματείων με τις αντίστοιχες υπηρεσίες του ΥΕΝ για κοινές και ενιαίες αρμοδιότητες στις επιθεωρήσεις σε όλα τα πλοία σε θέματα ναυτικής εργασίας αλλά και στα κρίσιμα θέματα της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, η κυβέρνηση και ο Υπουργός Ε.Ν το απέρριψε δείχνοντας με σαφή και ξεκάθαρο τρόπο ότι δεν επιθυμούν να αντιμετωπίσουν το εκτεταμένο καθεστώς των εργασιακών παραβιάσεων.
Η ΠΕΝΕΝ θεωρεί το συγκεκριμένο άρθρο ένα κουρελόχαρτο για το καλάθι των σκουπιδιών και δεν πρόκειται να το δεχθεί και να το εφαρμόσει, αντίθετα πιστή στις αρχές και στις αξίες της αταλάντευτης ταξικής πάλης και διεκδίκησης θα συνεχίσει με όρους κινήματος την προσπάθεια και τον αγώνα ενάντια στο καθεστώς της εργασιακής ζούγκλας που επικρατεί σε πολλά πλοία. Μαζί με τον κλάδο και τους Ναυτεργάτες, με τον αγώνα τους θα αποκαλύψουν, θα ξεσκεπάσουν αυτό το σάπιο καθεστώς και θα επιβάλουν τον σεβασμό στα εργατικά δικαιώματα, στην ναυτική εργασία, στην ασφάλεια των πλοίων και της ναυσιπλοΐας. Αυτός είναι ο ρόλος του ταξικού μαχόμενου συνδικαλιστικού κινήματος.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ