Αφιέρωμα στον σοβιετικό κινηματογράφο στην αυλή του υδραγωγείου
Αυτή την βδομάδα κάνουμε ένα μικρό αφιέρωμα στον σοβιετικό κινηματογράφο με δυο αντιπολεμικές ταινίες που πραγματεύονται κάτι κοινό, τον έρωτα.
Δυο ταινίες που παρότι αναφέρονται στην ίδια περίοδο είναι πολύ διαφορετικές μεταξύ τους.
1η μέρα | Παρασκευή, 06.06, 21:00
Η Μπαλάντα του Στρατιώτη
Δράμα 1959 | Ασπρόμ. | Διάρκεια: 88′
Σκηνοθεσία Γκρ. Τσουχράι με τους: Β. Ιβάτσοφ, Ζ. Προκχορένκο, Α. Μαξίμοβα
Μια από τις πρώτες σοβιετικές ταινίες που ανέτρεψε τα στερεότυπα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού με τον πικρό ρομαντισμό της. Πρόκειται για ένα αντιηρωικό πολεμικό έπος για τη δυστυχία του πολέμου. Απέσπασε βραβεία στις Κάνες, ενώ τιμήθηκε και με το βραβείο Λένιν. Στην περίοδο του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, ο 19χρονος Αλεξέι (ή Αλιόσα) φεύγει με ολιγοήμερη τιμητική άδεια από το μέτωπο και γυρίζει στο σπίτι του μόνο για να δει για λίγο τη μητέρα του. Στο τρένο και ύστερα από περιπέτειες, θα γνωρίσει τη νεαρή Σούρα. Και ενώ τα πρώτα καρδιοχτύπια θα είναι εμφανή, απομένει μόνο μία κίνηση για την επεξήγηση του μυστηρίου του πρωτόγνωρου, τυχαίου έρωτα. Θα προλάβουν, όμως, να το συνειδητοποιήσουν; ο Τσουχράι παντρεύει το ρομαντικό με το δραματικό, την καθημερινότητα με την πραγματική αγάπη, όπως γεννιέται όταν κοιτάς τον άλλο στα μάτια.
2η μέρα | Kυριακή, 08.06, 21:00.
Όταν πετούν οι γερανοί
Σινεφίλ 1957 | Ασπρόμ. | Διάρκεια: 90′
Σκηνοθεσία Μιχαήλ Καλατόζοφ με τους: Τατιάνα Σαμοίλοβα, Αλεξέι Μπατάλοφ
Στην Μόσχα το 1941, έχει ξεσπάσει ο πόλεμος. Οι Γερμανοί εισβάλλουν, κηρύσσεται γενική επιστράτευση. Η Βερόνικα και ο αγαπημένος της Μπόρις, ζουν κάποιες στιγμές ευτυχίας. Πάνω τους πετούν οι γερανοί. Παρά την πίεση όλων των δικών του και της Βερόνικα, ο Μπόρις κατατάσσεται εθελοντής και φεύγει για το μέτωπο. Σ’ένα τρομερό βομβαρδισμό, η Βερόνικα χάνει τους δικούς της και καταφεύγει στην οικογένεια του Μπόρις. Ο αδερφός του την βιάζει και παντρεύονται. Εκείνη είναι εσωτερικά συντριμμένη. Τα γερμανικά στρατεύματα προχωρούν, η οικογένεια μετακινείται στην Σιβηρία όπου η Βερόνικα περνά δύσκολες μέρες. Ο Μπόρις σκοτώνεται στο μέτωπο, εκείνη το αγνοεί.
Ο σοσιαλιστκός ρεαλισμός, το κυρίαρχο καλλιτεχνικό δόγμα στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού μεταπολεμικά, εδώ βρίσκεται στο αποκορύφωμά του (και την αρχή της δύσης του). Η ταινία αυτή, με την αυστηρά γραμμική αφήγηση, τα καθαρά νοήματα και τον έντονο διδακτισμό της. Οι «γερανοί» πήραν το βραβείο στο φεστιβάλ των Καννών, σηματοδότησαν την «αποσταλινοποίηση» (όντας -φυσικά- μια πολύ «σταλινική» ταινία), έκαναν μεγάλη σταρ την, όντως αξιολάτρευτη, Τ. Σαμοίλοβα, και παραλίγο να ξεκινήσουν μια μεγάλη εξαγωγική σοβιετική κινηματογραφική βιομηχανία, κάτι που τελικά δεν έγινε.
Στη περίπτωση που ο καιρός δεν είναι καλός η προβολές θα γίνουν εντός του χώρου