Κοινωνικό Πολιτιστικό Κέντρο Βύρωνα
Η ομάδα κινηματογραφικών προβολών σας καλεί την μ.Πέμπτη 9 Απριλίου στις 8:30 στην προβολή της ταινίας “ο Τελευταίος Πειρασμός” του Μάρτιν Σκορτσέζε.
Στο κλίμα των ημερών και με διάθεση κριτικής ματιάς στο φαινόμενο γενικά της θρησκείας -εν προκειμένω του χριστιανισμού- ως ομάδα κινηματογραφικών προβολών του Κοινωνικού Πολιτιστικού Κέντρου Βύρωνα, θα προβάλλουμε την ταινία “Ο τελευταίος πειρασμός” (σκηνοθεσία Μάρτιν Σκορτσέζε). Η προβολή θα γίνει την Πέμπτη 9 Απριλίου (μεγάλη Πέμπτη) στις 8:30 μμ στη Λαμπηδόνα (άλσος Αγ. Τριάδας-Βύρωνας). Μετά μπορούμε να κάνουμε και μια μικρή συζήτηση για την θρησκεία ως κοινωνικό/ιστορικό φαινόμενο.
Λίγα λόγια: Ο Χριστός μιας ταινίας η οποία μένει πιστή στο μυθιστόρημα του Καζαντζάκη, είναι ένας Ιουδαίος μαραγκός που φτιάχνει σταυρούς. Το κάλεσμα του Ιούδα να πάρει ενεργό μέρος στον αγώνα κατά των Ρωμαίων πυροδοτεί μια εσωτερική πάλη. Είναι όντως ο εκλεκτός του Θεού ή ένας ακόμα αλλοπαρμένος που ζητά απεγνωσμένα να πλησιάσει το θείο; Ο Ιησούς θα απαρνηθεί τη σάρκα, θα ζήσει τα γεγονότα που περιγράφουν τα ευαγγέλια και θα βρεθεί στο σταυρό. Όμως, την ώρα της κορύφωσης του δράματος, ο Σατανάς τον δελεάζει μια τελευταία φορά. Σε ένα φευγαλέο όραμα ο Χριστός παντρεύεται τη Μαγδαληνή, αποκτά παιδιά με τις αδελφές του Λάζαρου και στα βαθιά του γεράματα κατηγορείται από τους μαθητές του για προδοσία.
Λίγα λόγια από τον Βασίλη Ραφαηλίδη τα οποία και έγραψε πριν χρόνια: Ο Τελευταίος πειρασμός είναι τελευταίος και για τον Σκορσέζε. Τον πρώτο, τον αντιμετώπισε σε ηλικία 16 ετών, όταν έγκλειστος σε καθολικό σχολείο και έτοιμος να περάσει στην ιερατική σχολή για να γίνει παπάς, αντιμετώπισε ανεπιτυχώς τον πειρασμό του … αυνανισμού, όπως λέει ο ίδιος. Για να διαπιστώσει από έφηβος πως ο δρόμος για τον παράδεισο περνάει απ’ την κόλαση (αρχικά του αυνανισμού), σύμφωνα με μια πάγια και πάντα ισχύουσα αρχή του χριστιανισμού, της μόνης θρησκείας που θεωρεί την αμαρτία προϋπόθεση για την αγιότητα. Πλην του Χριστού, κανείς δεν είναι αναμάρτητος. Και τούτο εξαιτίας του προπατορικού αμαρτήματος που κυοφορεί όλα τα άλλα.[…]
Ο Τελευταίος πειρασμός λοιπόν είναι μια απ’ ευθείας προσέγγιση του μοντέλου, που απ’ την αρχή της καριέρας του έχει μπροστά του ο χριστιανός Σκορσέζε. Αντί να ασχοληθεί και πάλι με αμαρτωλούς που κερδίζουν μια κάποια ισορροπία δια του μαρτυρίου, πάει κατευθείαν στο μαρτυρήσαντα Θεάνθρωπο, την υπέρτατη παραλλαγή του Οργισμένου ειδώλου. (Ο πυγμάχος Τζέικ Λα Μότα πρέπει να συντριβεί για να εξανθρωπιστεί επιτέλους. Και ο Θεός, επίσης, πρέπει να εξευτελιστεί πλήρως γινόμενος άνθρωπος, προκειμένου να δώσει στον εκπεσμένο άνθρωπο τη δυνατότητα να κερδίσει τον χαμένο παράδεισο. Και στο ένα φιλμ και στο άλλο η τελική συντριβή είναι ταυτόχρονα και μια υπέρτατη νίκη).