Των Χριστίνας Παπασταθοπούλου και Γιώργου Παγούδη
–
Στον τραυματισμό τριών προσφύγων από πυρά λιμενικών κατέληξε η προσπάθεια Τούρκου διακινητή να αποβιβάσει χθες γύρω στις 10.30 το πρωί μια ομάδα 16 Σύρων προσφύγων στις ακτές των Οινουσσών.
Σκάφος του Λιμενικού που είχε στήσει ενέδρα στον «σεσημασμένο και αδίστακτο», όπως τον χαρακτηρίζουν, διακινητή, στην προσπάθεια να ακινητοποιήσει το ταχύπλοο, άνοιξε πυρ και τραυμάτισε τρεις από τους επιβαίνοντες Σύρους πρόσφυγες. Πρόκειται για τρεις νέους, περίπου είκοσι ετών, δύο άνδρες και μία γυναίκα, με την τελευταία να έχει τραυματιστεί πιο σοβαρά στη βουβωνική χώρα. Οι άλλοι δύο έχουν τραύματα στον γλουτό και στην ωμοπλάτη αντίστοιχα και νοσηλεύονται εκτός κινδύνου στο Νοσοκομείο της Χίου.
Για το πώς ακριβώς έγινε το περιστατικό υπάρχει σύμπνοια απόψεων ανάμεσα στους λιμενικούς της Χίου και στο Αρχηγείο του Σώματος στην Αθήνα. Καταγράφεται όμως μια σημαντική διαφωνία, η οποία αφορά το θέμα των πυροβολισμών. Οι λιμενικοί της Χίου υποστηρίζουν ότι αυτοί δέχθηκαν πρώτα πυρά από τον διακινητή και στη συνέχεια ανταπέδωσαν, άποψη την οποία όμως δεν επιβεβαιώνει το Αρχηγείο, «αδειάζοντας» την υπηρεσία στη Χίο, που άφησε να διαρρεύσουν τα περί ανταλλαγής πυροβολισμών.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τους λιμενικούς στη Χίο, το τούρκικο σκάφος, στην προσπάθειά του να τους αποφύγει, πραγματοποιούσε επικίνδυνες μανούβρες και, όταν κατάλαβε ότι δεν θα τα κατάφερνε, προσπάθησε να τους εμβολίσει. «Οι λιμενικοί προσπάθησαν να μη χτυπήσουν στο χώρο του πηδαλίου και των καθισμάτων όπου βρίσκονταν τουλάχιστον τέσσερα άτομα, αλλά σημάδευαν στην πλώρη ώστε να υποχρεώσουν το τούρκικο σκάφος να σταματήσει» υποστήριζε αξιωματικός, λέγοντας μάλιστα ότι ο διακινητής τούς πυροβόλησε πρώτος.
Στη συνέχεια, και αφού το διεμβόλισαν, οι λιμενικοί διαπίστωσαν ότι στην πλώρη υπήρχαν -σε χώρο που είναι κενός- κρυμμένοι αρκετοί ακόμα πρόσφυγες, μεταξύ των οποίων και οι τρεις τραυματίες. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι η συνήθης πρακτική των λιμενικών σε περίπτωση εμπλοκής είναι να σημαδεύουν στη μηχανή των ταχύπλοων, ώστε να επιτευχθεί η αναίμακτη ακινητοποίησή τους. Κάτι που, όπως υποστηρίζουν οι λιμενικοί, δεν έκαναν αυτή τη φορά, προσπαθώντας να διαφυλάξουν τη ζωή των προσφύγων που έβλεπαν να κάθονται στον χώρο του πηδαλίου.
Δεν δέχτηκαν πυροβολισμούς από τον διακινητή οι άνδρες του Λιμενικού της Χίου, αντίθετα οι λιμενικοί προσπάθησαν να ακινητοποιήσουν το σκάφος του δουλέμπορου με πυρά, καθώς έκριναν ότι οι ελιγμοί του και η ταχύτητά του ήταν επικίνδυνοι.
Αυτά προκύπτουν από την επίσημη ανακοίνωση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, η οποία εκδόθηκε χθες στις 4 το απόγευμα, αρκετές ώρες δηλαδή μετά το περιστατικό.
Σύμφωνα με αυτή, τα στελέχη του Λ.Σ., ακολουθώντας τους κανόνες εμπλοκής, στην προσπάθειά τους να ακινητοποιήσουν το ταχύπλοο σκάφος και να διαφυλάξουν τη σωματική τους ακεραιότητα, καθώς αυτό δεν ανέκοπτε ταχύτητα και έκανε επικίνδυνους ελιγμούς, έριξαν αρχικά προειδοποιητικές βολές στον αέρα από φορητό οπλισμό. Τότε ο διακινητής και χειριστής του ταχύπλοου ενέτεινε τις προσπάθειες εμβολισμού του σκάφους του Λ.Σ. με συνέπεια να ακολουθήσουν βολές προς το πρωραίο τμήμα του ταχύπλοου σκάφους.
Στη συνέχεια άνδρες του Λιμενικού κατόρθωσαν να επιβιβαστούν στο ταχύπλοο, όπου και συνέλαβαν άμεσα τον Τούρκο διακινητή, ενώ παράλληλα διαπίστωσαν ότι στην καμπίνα του σκάφους βρίσκονταν 13 μετανάστες, εκ των οποίων τρεις είχαν τραυματιστεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πράγματι η επίσημη ανακοίνωση του Αρχηγείου είναι λεπτομερέστατη και προσεκτική. Παρά ταύτα, σε κάποια ερωτήματα που προκύπτουν για το περιστατικό που συνέβη χθες το πρωί στις Οινούσσες δεν δίνονται επαρκείς απαντήσεις:
– Πώς γίνεται οι λιμενικοί της Χίου να υποστηρίζουν ότι ο διακινητής πυροβόλησε, εκείνοι ανταπέδωσαν πυρά και να τους «διαψεύδει» η ηγεσία του Λ.Σ. στην Αθήνα μέσω της επίσημης ανακοίνωσης του Αρχηγείου; Είναι δυνατόν σε τόσο σοβαρά περιστατικά με τραυματισμούς ανθρώπων να υπάρχει τέτοια διάσταση απόψεων;
– Αφού, λοιπόν, σύμφωνα με το Αρχηγείο του Λ.Σ., οι λιμενικοί της Χίου δεν δέχτηκαν πυρά από τον διακινητή, γιατί εκείνοι χρησιμοποίησαν; Προϋποθέτουν κάτι τέτοιο οι «κανόνες εμπλοκής»;
– Αφού ο διακινητής και χειριστής του ταχύπλοου δεν σταματούσε με τίποτα και ενέτεινε τις προσπάθειες εμβολισμού του σκάφους του Λ.Σ., πώς οι άνδρες του Λιμενικού επιβιβάστηκαν σ’ αυτό;
Το μεσημέρι, στο Νοσοκομείο της Χίου μεταφέρθηκαν 13 ακόμα πρόσφυγες από την ίδια ομάδα που μετέφερε ο Τούρκος διακινητής, ηλικίας 40-45 ετών. Ο τελευταίος κρατείται στο Λιμεναρχείο όπου συνεχίζεται η ανάκριση. Προανάκριση διενεργείται από τη Λιμενική Αρχή Χίου, ύστερα από εντολή του εισαγγελέα, ενώ ο αρχηγός του Λ.Σ. Αθανάσιος Αθανασόπουλος ενημέρωσε για το περιστατικό την Εισαγγελία του Ναυτοδικείου. Αμέσως μετά το συμβάν, στη Χίο έφθασαν ο επιθεωρητής Βορείου Αιγαίου, υποναύαρχος Αθανάσιος Χονδρονάσιος, καθώς και ο διευθυντής του Κλάδου Επιχειρήσεων, υποναύαρχος Βασίλειος Σιέττος.
Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που άνδρες του Λιμενικού ανοίγουν πυρ εναντίον ταχύπλοων σκαφών που δεν υπακούουν στις εντολές ελέγχου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο θάνατος Τούρκου κυβερνήτη τον Αύγουστο του 2007 στο Νοσοκομείο Χίου έπειτα από τραυματισμό στην παλάμη που προήλθε από πυρά λιμενικών.