.
.

Παντιέρα, ιστότοπος αντικαπιταλιστικής ενημέρωσης

.


Συνέλευση Φεμινιστικών & Εργατικών Συλλογικοτήτων: «Καμία σκέψη για ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ συνεπιμέλεια»


Καμία σκέψη για υποχρεωτική συνεπιμέλεια

Από την κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει συσταθεί νομοπαρασκευαστική επιτροπή με στόχο την κατάθεση και ψήφιση νομοσχεδίου βάσει του οποίου θα μεταρρυθμιστεί το οικογενειακό δίκαιο. Οι τροποποιήσεις που προτείνονται έχουν ως κεντρικό θέμα την ρύθμιση της επιμέλειας των ανήλικων παιδιών μετά τη λύση ενός γάμου. Η βασική πρόταση τροποποίησης είναι η θεσμοθέτηση της από κοινού άσκησης της επιμέλειας και της εναλλασσόμενης κατοικίας, χωρίς να απαιτείται η συναίνεση των δύο γονέων.

1. Γιατί γίνεται χωρίς διάλογο;

Για άλλη μία φορά η κυβέρνηση νομοθετεί χωρίς να λαμβάνει υπόψη της την κοινωνία. Δεν έχει κάνει καμία επίσημη τοποθέτηση με δημοσιοποίηση κάποιου σχεδίου και η πληροφόρηση που έχουμε μέχρι τώρα προέρχεται από διαρροές που η ίδια δρομολογεί. Δεν έχει καλέσει ή δεχτεί να συζητήσει με γυναικείες οργανώσεις, ενώ εντύπωση κάνει η απουσία τοποθέτησης ακόμα και του επίσημου κρατικού φορέα για την οικογένεια και την ισότητα των φύλων, της «Γενικής Γραμματείας Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων».

Αντιθέτως στο δημόσιο διάλογο κυριαρχούν οι σύλλογοι των «μπαμπάδων», που μονοπωλούν μονομερώς τη συζήτηση εστιάζοντας και αναδεικνύοντας ως σημαντικότερο πρόβλημα στη φροντίδα και ανατροφή των παιδιών την «προνομιακή» θέση των γυναικών – μαμάδων οι οποίες χρησιμοποιούν τη μητρότητα ως εργαλείο εκδίκησης και «αποξένωσης» των τέκνων τους από αυτούς. Αποκορύφωμα η αποκάλυψη ότι δύο μέλη της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής που συνέταξε το σχέδιο νόμου, έχουν ενεργή σχέση με τους συλλόγους αυτούς.

Η κυβέρνηση, έχοντας αφήσει το θέμα να σέρνεται στη δημοσιότητα, δηλώνει την πρόθεσή της να ψηφίσει το νόμο τον Ιανουάριο εν μέσω πανδημίας. Ποιός ο λόγος για όλη αυτή τη μυστικοπάθεια και τη βιασύνη αν πρόκειται για μεταρρύθμιση που έρχεται να λύσει προβλήματα χρόνων προάγοντας την ισότητα και τη δικαιοσύνη; Ειδικά τη στιγμή που στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επίκειται συζήτηση για την αναθεώρηση των πολιτικών για τη συνεπιμέλεια υπό το πρίσμα της έμφυλης βίας;

2. Γιατί δεν είναι ισότητα;

Η μεταρρύθμιση δεν αφορά το δικαίωμα στη συνεπιμέλεια και στην κατανομή των βαρών μετά από τη σύμφωνη γνώμη και των δύο γονέων, η οποία θεσμοθετείται ήδη από το υπάρχον δίκαιο. Αντίθετα νομιμοποιεί την υποχρεωτική επιβολή συνεπιμέλειας και εναλλασσόμενης κατοικίας απευθείας από το δικαστήριο, χωρίς καμία συναίνεση των γονέων ή των παιδιών.

Πως όμως είναι δυνατόν μια απόφαση που επιβάλλεται οριζόντια σε μια ήδη άνιση συνθήκη, να έχει το ίδιο αντίκτυπο στα δύο μέρη;

Η ρύθμιση αυτή όχι μόνο παραβλέπει τις υπαρκτές κοινωνικές ανισότητες μεταξύ των δύο φύλων αλλά τις ενισχύει, κάνοντας τη ζυγαριά να γέρνει ακόμα περισσότερο προς τη μια πλευρά. Είναι φανερό πως στοχεύει σε περιπτώσεις που τα δύο μέρη έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο και η συνεννόηση δεν είναι εφικτή, καθώς για τις υπόλοιπες υπάρχει ήδη η επιλογή της συναινετικής συνεπιμέλειας. Δίνει έτσι το δικαίωμα ελέγχου του τόπου διαμονής του παιδιού και της διαρκούς εμπλοκής του ενός στη ζωή του άλλου, επιβαρύνοντας εκείνες τις πλευρές που επιδιώκουν να ξεφύγουν από έναν καταπιεστικό, ελεγκτικό ή/και κακοποιητικό σύντροφο.

Είναι γεγονός πως σε αυτή την πλευρά συνηθέστερα βρίσκονται γυναίκες, μετανάστες/τριες, ανάπηροι/ες, ΛΟΑΤΚΙΑ+ άτομα, οι οποίες θα δυσκολευτούν ακόμη περισσότερο να γλιτώσουν από έναν κακοποιητικό γάμο, αφού το νομοσχέδιο για να αποκλείσει κάποιον από την επιμέλεια θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση την ύπαρξη τελεσίδικης απόφασης. Εδώ η κυβέρνηση φαίνεται να «ξεχνά» τις έρευνες των κρατικών υπηρεσιών για το ποσοστό των θυμάτων που φτάνει στην καταγγελία, τους κοινωνικούς, ταξικούς, φυλετικούς και έμφυλους λόγους που εμποδίζουν τη συντριπτική πλειονότητα των επιζωσών στο να καταγγείλει, το ανεπαρκές και μόνιμα υποχρηματοδοτούμενο κρατικό δίκτυο υποστηρικτικών δομών και υπηρεσιών που το καθιστά σχεδόν αδύνατο, τη δυσκολία να αποδειχθεί η ενδοοικογενειακή βία και τις πολλαπλές μορφές της, λεκτική, ψυχολογική, σωματική, στις αίθουσες των δικαστηρίων και βέβαια το γεγονός ότι προκειμένου να τελεσιδικήσει μία μήνυση για κακοποίηση στα ποινικά δικαστήρια χρειάζονται 4 και 5 χρόνια, χρόνια στα οποία οι κακοποιητές έχουν δικαίωμα να επισκέπτονται τα θύματά τους και να διεκδικούν συνεπιμέλεια. Το νομοσχέδιο, ουσιαστικά καταργεί το δικαίωμα καταπιεσμένων ή/και κακοποιημένων γυναικών και παιδιών να απαλλαγούν από τον κακοποιητή τους.

Τέλος το νέο νομοσχέδιο δε λαμβάνει υπόψη τις οικονομικές δυνατότητες του κάθε μέρους όσον αφορά τον τόπο διαμονής. Συναρτά την υποχρέωση για διατροφή με το χρόνο διαμονής και φροντίδας και όχι με την οικονομική κατάσταση, απαλλάσσοντας στην πράξη από τη διατροφή τα πιο ισχυρά από οικονομικής άποψης μέρη.

3. Γιατί υποστηρίζεται από τα δεξιά κόμματα;

Το οικογενειακό δίκαιο στην Ελλάδα, ρυθμίστηκε με νόμο το 1983. Ο νόμος ικανοποίησε πολλά από τα αιτήματα του γυναικείου – φεμινιστικού κινήματος και εκσυγχρόνισε βαθιά συντηρητικές νομοθεσίες, σε μία χώρα με έντονα πατριαρχική οικογένεια και αντιλήψεις και ισχυρή θέση της εκκλησίας. Δεν ήταν η μόνη μεταρρύθμιση. Την περίοδο εκείνη θεσπίστηκαν πολλά από τα δικαιώματα σε εργασιακό και κοινωνικό επίπεδο που διεκδικούσε το κίνημα της μεταπολίτευσης (εργατικό δίκαιο, ΕΣΥ, αποποινικοποίηση της μοιχείας, πολιτικός γάμος, κατάργηση της προίκας, νομιμοποίηση των αμβλώσεων).

Οι προβλέψεις που έδιναν τη δυνατότητα στις γυναίκες να αποκτούν την επιμέλεια των παιδιών τους και να μπορούν να αποφασίζουν για τα θέματα ανατροφής και φροντίδας, που ούτως ή άλλως επωμίζονταν, καθώς και η υποχρέωση διατροφής, έκαναν εφικτή την απόφαση του διαζυγίου, βήμα που πολύ συχνά ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για να ζήσουν ανεξάρτητα και να προχωρήσουν στη ζωή τους. Αντιθέτως η μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ σήμερα, όπως και πολλές άλλες που ψηφίζονται τώρα, γίνεται σε μία περίοδο αποδόμησης του θεσμικού πλαισίου που κατοχύρωσε εργατικά και κοινωνικά δικαιώματα της εργατικής τάξης αλλά και των καταπιεσμένων ομάδων αυτής της κοινωνίας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι την εισηγείται η δεξιά κυβέρνηση και μάλιστα μία δεξιά κυβέρνηση με έντονα ρεβανσιστικά χαρακτηριστικά. Ούτε είναι τυχαίο ότι τις αντίστοιχες προσπάθειες στην Ισπανία και την Ιταλία υπερασπίστηκαν τα ακροδεξιά κόμματα VOX και Λέγκα του Βορρά αντίστοιχα. Όλο το σκεπτικό, πίσω από αυτές τις νομοθεσίες είναι η εκ των προτέρων παραδοχή, ότι το σημαντικότερο στην ανατροφή ενός παιδιού είναι η αδιάρρηκτη σχέση και με τους δύο γονείς, η επαφή και με τα δύο «πρότυπα». Αν ακούσει κανείς την ωμή ρητορική της Λέγκας του Βορρά, μπορεί να το δει ξεκάθαρα.

Σε κάθε περίπτωση όμως και με κάθε διατύπωση, πρόκειται για αναγωγή της πυρηνικής οικογένειας σε υπέρτατη αξία για τον άνθρωπο. Πρόκειται για μεταρρύθμιση εναρμονισμένη με την πολιτική και τις ιδέες της δεξιάς κυβέρνησης.

4. Γιατί δεν είναι υπέρ του παιδιού;

Η μεταρρύθμιση στηρίζεται στο επιχείρημα ότι για την σωστή ανατροφή του παιδιού είναι απαραίτητη η παρουσία και των δύο έμφυλων προτύπων, του ανδρικού και του γυναικείου, τα οποία πρέπει να το μεγαλώνουν από κοινού. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα συντηρητική προσέγγιση, η οποία αναγνωρίζει και υπερασπίζεται αποκλειστικά και μόνο την πυρηνική οικογένεια ως εκ των προτέρων αδιαμφισβήτητη και απαραίτητη αξία της κοινωνίας, απορρίπτοντας οποιαδήποτε άλλη μορφή οικογένειας όπως τη μονογονεϊκή, την ομόφυλη και την τρανς γονεϊκότητα.

Εκτός αυτού, η επιβολή της συνεπιμέλειας και της εναλλασσόμενης κατοικίας δε λαμβάνει καθόλου υπόψη την επιθυμία των παιδιών, δημιουργώντας ένα ασταθές περιβάλλον για το παιδί, που σχετίζεται με όλες τις καθημερινές του δραστηριότητες, από το σχολείο, την άθληση μέχρι και το φιλικό περιβάλλον. Επί της ουσίας, κάνει ένα παιδί λάστιχο παραγνωρίζοντας τελείως τις δικές του ανάγκες για ομαλή ψυχοσωματική ανάπτυξη που χρειάζεται σταθερό περιβάλλον. Αντίστοιχα αποκλείει και την εγκυρότητα της γνώμης του παιδιού, ως πιθανώς καθοδηγούμενης, κάνοντας ακόμη πιο δύσκολη την απεμπλοκή του από κακοποιητικές καταστάσεις. Το υπάρχον οικογενειακό δίκαιο έχει χαρακτήρα παιδοκεντρικό, δηλαδή η επιλογή του παιδιού με ποιον γονέα θέλει να μείνει, αποτελεί μέχρι τώρα το βασικό πυλώνα για την έκδοση της απόφασης του δικαστηρίου.

Η ενσωμάτωση, δε, του σκεπτικού της «γονεϊκής αποξένωσης», θεωρίας που δεν έχει καμία επιστημονική βάση και δεν έγινε ποτέ αποδεκτή από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, είναι ακριβώς στον αντίποδα των διεκδικήσεων του σύγχρονου φεμινιστικού κινήματος. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, η αντιμετώπιση της καταγγελίας ή της άρνησης ενός παιδιού προς έναν γονέα, είναι πιθανότερο να είναι αποτέλεσμα της συκοφάντησης του άλλου γονέα, με στόχο την αποξένωση, παρά αποτέλεσμα καταπιεστικής ή/και κακοποιητικής συμπεριφοράς του. Αντί να προβλέπει άμεση προστασία, ειδικά μέτρα και άρνηση σχέσης σε περιπτώσεις καταγγελιών, προβλέπει απώλεια της επιμέλειας για το γονιό που επιδιώκει αποξένωση του άλλου γονέα. Η προσέγγιση αυτή σε καμία περίπτωση δεν προστατεύει το ίδιο το παιδί. Αντίθετα ενσωματώνει στο οικογενειακό δίκαιο την καχυποψία και την ενοχοποίηση του κακοποιημένου, προστατεύοντας τον ίδιο τον θύτη και βάζοντάς τον στην θέση του θύματος. Ενισχύει μια νοοτροπία αμφισβήτησης και στοχοποίησης του θύματος, την οποία χρόνια τώρα αντιπαλεύει το φεμινιστικό κίνημα.

5. Γιατί επιμένει τόσο πολύ η κυβέρνηση της ΝΔ;

Στα πλαίσια της προσπάθειας για συνολικότερη συντηρητικοποίηση και επιβολή ολοκληρωτικών αντιλήψεων, αναθεωρείται και το οικογενειακό δίκαιο και καταργούνται παλαιότερες κατακτήσεις του φεμινιστικού κινήματος και γενικότερα των κινημάτων. Η όποια αναβάθμιση είχε επιτευχθεί στα δικαιώματα της γυναίκας και του παιδιού υπό την πίεση του κινήματος επιχειρείται να ακυρωθεί. Η όξυνση των πατριαρχικών σχέσεων εξουσίας που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια της κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος έχει άμεσο αντίκτυπο και στην προσπάθεια αναθεώρησης του οικογενειακού δικαίου. Η θέση ιδιαίτερα του αστού πατέρα πρέπει να ενισχυθεί, πόσο μάλλον όταν διακυβεύεται η ιερή για το σύστημα, ατομική ιδιοκτησία. Δεν είναι τυχαίο ότι ο εξαναγκασμός σε συνεπιμέλεια προτάθηκε από μια συντηρητική ομάδα ανδρών υπουργών και βουλευτών της ΝΔ και προπαγανδίζεται κυρίως από άνδρες που ασκούν εξουσία.

Για αυτούς τους λόγους η προτεινόμενη μεταρρύθμιση είναι προσανατολισμένη πλήρως στις αρχές και τις αξίες της πυρηνικής οικογένειας, την οποία προσπαθεί να αναπαράγει ακόμα και μετά το διαζύγιο. Είναι ο βασικός λόγος που απουσιάζει κάθε πρόβλεψη για τις μονογονεϊκές οικογένειες, για την τεκνοθεσία των ομόφυλων ζευγαριών, για την τρανς γονεϊκότητα. Βέβαια τα θέματα αυτά απουσιάζουν πλήρως από το δίκαιο συνολικά και το φεμινιστικό κίνημα χρειάζεται να τα προβάλει δυναμικά ως αιτήματά του.

6. Γιατί δεν “γίνεται έτσι σε όλες τις πολιτισμένες χώρες”;

Από τους υποστηρικτές της υποχρεωτικής συνεπιμέλειας ακούμε συχνά ότι «θα πρέπει να γίνει και εδώ ό,τι γίνεται στην Ευρώπη» όπου η συνεπιμέλεια είναι πάγια πρακτική. Κάτι τέτοιο όμως, για τις περισσότερες περιπτώσεις δεν ισχύει, πόσο μάλλον με τη συνθήκη της αναγκαστικότητας που επιχειρείται εδώ να εισαχθεί. Σε όσες χώρες εφαρμόζεται συχνότερα η συνεπιμέλεια – κατόπιν συμφωνίας των γονιών – αυτό είναι ένα από τα αποτελέσματα μιας ευρύτερης πολιτικής κοινωνικού κράτους και μακρόχρονων διαδικασιών εκπαίδευσης για την παροχή φροντίδας εξίσου και από τους άντρες: στη Σουηδία και τη Δανία για παράδειγμα, συνδυάζεται με επιδόματα παιδιού ικανά να βοηθάνε αληθινά την ανατροφή των παιδιών και με κατάλληλες γονικές άδειες μετ’ αποδοχών για γυναίκες και άντρες γονείς.

Σε περιπτώσεις όπως αυτές ορισμένων επαρχιών του ισπανικού κράτους, όπου πρόσφατα επιχειρήθηκε να εφαρμοστεί η υποχρεωτικότητα στη συνεπιμέλεια (Χώρα των Βάσκων και Αραγονία), το φεμινιστικό κίνημα πέτυχε την απόσυρσή της όταν υπάρχει υποψία ενδοοικογενειακής/έμφυλης βίας ή όταν δεν υπάρχει προηγούμενη συμφωνία των γονέων, ενώ στην Ιταλία, με κοινωνικές συνθήκες πολύ κοντινές στη δική μας χώρα, το φεμινιστικό κίνημα πέτυχε την πλήρη απόσυρση του αντίστοιχου νομοσχεδίου, το οποίο είχε προταθεί από την ακροδεξιά Λέγκα του Βορρά και το λαϊκιστικό Κίνημα των 5 Αστέρων.

Κι αφήσαμε τελευταίο το πιο σημαντικό. Η υπόθεση της φροντίδας των παιδιών μετά τη λύση της σχέσης των γονέων του, είναι μια υπόθεση που ξεκινά από τη γέννησή του. Σε μια χώρα που το ποσοστό συμμετοχής στην ανατροφή και φροντίδα των παιδιών εντός γάμου πλησιάζει μετά βίας το 10% για τους άντρες, με τις γυναίκες να επωμίζονται καθημερινά το 90%, το βλέμμα των κρατικών πολιτικών θα έπρεπε να στραφεί στην αλλαγή αυτού του ποσοστού, αν θέλει να αλλάξει τις νοοτροπίες, όπως διατείνεται. Γιατί όταν η κυβέρνηση και το λόμπι που εκπροσωπεί φέρνουν παραδείγματα από άλλες χώρες όπου ισχύει η υποχρεωτική συνεπιμέλεια, εμείς ρωτάμε, ποια η συμμετοχή των πατεράδων στην ανατροφή πριν τη λύση της σχέσης; Ποιο το δίχτυ κοινωνικής προστασίας που παρέχεται για τους ευάλωτους γονείς;

Τι είδους “μεταρρυθμίσεις” χρειάζονται;

Ο ρόλος του κράτους στην κατεύθυνση της έμφυλης ισότητας και της ανατροφής των παιδιών, δεν θα έπρεπε να περιορίζεται σε ρυθμίσεις και μάλιστα τόσο ασφυκτικές και οριζόντιες για το πώς θα μεγαλώνουν τα ζευγάρια τα παιδιά τους, αλλά στο χτίσιμο των προϋποθέσεων για την ελάφρυνση από τα βάρη του μεγαλώματος. Αντί να μεταθέτει τις ευθύνες της σωματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών, μια εξαιρετικά δύσκολη και ευαίσθητη προσπάθεια, αποκλειστικά στους γονείς και ιδιαίτερα στη μητέρα, θα έπρεπε να συνεπικουρεί στην προσπάθεια. Πώς;

• Ιδρύοντας δομές υποστήριξης και ενδυνάμωσης των γονιών, μόνιμα και σταθερά επιδόματα, που θα καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες των φτωχών οικογενειών, δημόσιους και δωρεάν παιδικούς σταθμούς και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης των μικρών παιδιών

• Ενισχύοντας τη δημόσια εκπαίδευση για την ελάφρυνση των γονιών από τα δυσβάσταχτα πρόσθετα οικονομικά βάρη της μόρφωσης

• Δημιουργώντας δημόσιες δομές κοινωνικής πρόνοιας που να υποστηρίζουν ενεργά και τους δύο γονείς σε περιπτώσεις συναινετικής συνεπιμέλειας.

Μόνο έτσι απελευθερώνεται η γυναίκα από την ανατροφή και υποβοηθούνται οι γονείς να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προκύπτουν. Σε διαζευγμένα ζευγάρια που δεν τίθενται θέματα κακοποιητικών σχέσεων, αποφεύγοντας διενέξεις για το χρόνο επαφής του παιδιού, τις διατροφές κλπ. Αλλά και στην περίπτωσητων κακοποιητικών περιπτώσεων, η ύπαρξη κατάλληλων δομών στηρίζει το θύμα γονιό, τον ευάλωτο γονέα (στη συντριπτική πλειοψηφία τη μητέρα) και το παιδί και βοηθά στην απελευθέρωσή τους από το κακοποιητικό περιβάλλον.

Δεν θα βάλουμε το κάρο πριν το άλογο επειδή η κυβέρνηση αυτή αποφάσισε να κάνει ρουσφέτι τα παιδιά μας σε ένα ισχυρό λόμπι πλούσιων πατεράδων.

Καμία σκέψη για υποχρεωτική συνεπιμέλεια

image_pdfΛήψη - Εκτύπωση δημοσίευσης


Κριτικές - Συζήτηση

Βαθμολογία Αναγνωστών: 61.25% ( 8
Συμμετοχές )



15 σχόλια στο “Συνέλευση Φεμινιστικών & Εργατικών Συλλογικοτήτων: «Καμία σκέψη για ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ συνεπιμέλεια»

  1. θανάσης Αν.

    Το παραπάνω κείμενο φεμινιστικών ομάδων όπως και ανακοινώσεις αριστερών οργανώσεων (ΝΑΡ, ΔΕΑ, Κοκκινο Νήμα, ΣΕΚ….) είναι “ιδεολογικά και πολιτικά αγκιστρωμένα”…

    Τα περισσότερα δικαστήρια (με γυναίκες στην προεδρία…) τάζονται υπέρ των γυναικών.

    Οι περισσότερες γυναίκες χρησιμοποιούν ως “όπλο” το παιδί για να εκβιάσουν οικονομικά, εμποδίζουν την επικοινωνία με τους πατεράδες, πιπιλάνε τα παιδιά τους….

    Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα, η συνεπιμέλεια είναι σε θετική κατεύθυνση…

    Δική μου άποψη είναι ότι το καλύτερο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να τα βρίσκουν μόνοι οι γονείς έξω από δικαστήρια και αστυνομίες….

    Reply
  2. Ragnarok

    Ο εργάτης πατέρας, δεν μπορεί πια ολοένα και περισσότερο να πληρώνει διατροφές, είτε γιατί είναι άνεργος, είτε γιατί παίρνει μισθο 350-650 ευρώ το μήνα, είτε γιατί μπαινοβγαίνει στην κακιστα πληρωμένη εργασία μέσω οχταμήνων. Αυξάνεται διαρκώς λοιπόν το ποσοστό των πατέρων εργαζομένων που αδυνατούν να καταβάλλουν διατροφή. Για αυτούς τι;

    Γιατί να μην υπάρχει υποχρεωτική συνεπιμέλεια 50-50ν για μητέρα και πατέρα πχ στα οικονομικά και στην φιλοξενία του παιδιού; Αν πάλι αυτά μπορούν να γίνουν χωρίς άλλα παρελκόμενα, τότε οκ!

    Κατα τα λοιπά, έαν μπορούν να αποφύγουν οι υπο διάσταση γονείς τα δικαστήρια, εννοείται αυτό πρέπει να κάνουν! Και αυτό πρέπει να λέμε! Επίσης, ναι υπάρχει έμφυλη καταπίεση και σεξισμός ριζωμένος βαθιά κατά των γυναικών. Εθεσα απλώς μερικά ερωτήματα που αναφύονται από την σημερινή πραγματικότητα και θα επιθυμούσα μια απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα!

    Reply
  3. Ηλίας Γιαννόπουλος

    Καταρχάς να συμφωνήσω με τον Ραγκναροκ ότι σε καμία περίπτωση ο πατέρας-εργαζομενος που χωρίζει δεν πρέπει να’ναι υποχρεωμένος να καταβάλει εξοντωτικες διατροφες, απ’ τη στιγμή μάλιστα που μπορεί να’χει κάνει άλλη οικογένεια.
    Γιατί να πρέπει να πληρώνει δυο οικογένειες για να μπορεί να βλέπει το παιδί του;

    ΟΜΩΣ, στο ζήτημα του νόμου που φέρνει η συμμορία Μητσοτάκη για “υποχρεωτική συνεπιμελεια” χρειάζεται να πούμε ΟΧΙ για πολύ συγκεκριμένους λόγους.

    α) Στη Γαλλία, αν δεν κάνω λάθος, χρειάστηκε να πάρουν πίσω το νόμο της συνεπιμελειας ακριβώς επειδή χρησιμοποιουνταν από κακοποιητικους συζύγους για να εκβιάζουν.
    Εδώ οι υποστηριχτές του καινούργιου νόμου προτείνουν να ανακαλειται η συνεπιμελεια όταν αποδειχτεί κακοποίηση.
    Πραχτικά, όμως, ολοι ξέρουμε ότι το να αποδείξει κανείς πως υφίσταται κακοποίηση δεν είν’ εύκολο.
    Επιπλέον η κακοποίηση δεν είναι πάντα σωματική. Πως να τεκμηριωσεις ότι διαρκώς ο άλλος σε βρίζει;

    β) Ο λόγος που, τη στιγμή που μιλάμε, η επιμέλεια δίνεται σε ποσοστό 93% στις γυναίκες δεν είναι γιατί ο υπαρχων νόμος εμποδίζει τη συνεπιμελεια αλλά γιατί στην κοινωνία που ζούμε η γυναίκα θεωρείται παιδομηχανη.
    Και με τον υπάρχοντα νόμο μια χαρά θα μπορούσε ένας δικαστής να ορίσει συνεπιμελεια αλλά όλοι ξέρουμε ότι αυτό είναι δύσκολο έως αδύνατο για πραχτικους λόγους.

    γ) Συνεπιμελεια, ακόμα, σημαίνει το παιδί να μένει σε δυο σπίτια.Πως θα γίνεται πραχτικα αυτό;Κι αν ο ένας απ’ τους δυο γονιους θέλει να πάει σ’ άλλη πόλη θα πρέπει να πάρει άδεια απ’ τον/την πρώην του;Το παιδί θα γίνει μπαλάκι;;

    δ) Τέλος, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε γιατί η ρατσιστικη συμμορία της Δεξιάς φέρνει τώρα το νόμο αυτόν.
    Θέλουν να βάλουν ένα ακόμα εμπόδιο στο διαζύγιο και να στερεωσουν τις αλυσίδες του θεσμού του γάμου.
    Ο γάμος και η πυρηνική ή μονογονεϊκή οικογένεια είναι το εργαστήριο δωρεάν αναπαραγωγής της νέας γενιάς της εργατικής τάξης.
    Ακριβώς επειδή θέλουν να ξεθεμελιωσουν ολοτελα ο,τι έχει απομείνει απ’ το “κοινωνικό κράτος”, προσπαθούν να φορτώσουν όλα τα βάρη για την ανατροφή των παιδιών στους δύο συζυγους.
    Θέλουν να απαλλαξουν τις μεγάλες επιχειρήσεις απ’ το βραχνα των επιδομάτων και των γονεϊκων αδειών.
    Αφού θα υπάρχει ο συν-κηδεμονας του παιδιού, ο γονιος δε θα’χει λόγο να παίρνει άδεια μιας και θα μπορεί να “παρκάρει” το παιδί στο άλλο σπίτι.

    Reply
    1. Άγγελος Καλοδούκας

      “Στη Γαλλία, αν δεν κάνω λάθος, χρειάστηκε να πάρουν πίσω το νόμο της συνεπιμελειας”. Απολύτως ψευδές! Δώσε λινκ. Μην ψάχνεις, δεν θα το βρεις. Αυτό που γράφεις είναι ψευδές. Ο νόμος στυη Γαλλία είναι απολύτως επιτυχημένος. ΚΑΝΕΝΑ κόμμα δεν ζητάει την κατάργησή του.
      ΑΡΚΕΤΑ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ!

      Reply
      1. Ηλίας Γιαννόπουλος

        Καταρχάς, εξαρχής δήλωσα πως δεν είμαι σίγουρος αν είναι στη Γαλλία.
        Μ’ ένα μικρό ψάξιμο όμως βρίσκει κανείς τα ακόλουθα:

        Το 2018 το Σεπτέμβρη εγιναν κινητοποιήσεις στη Μπολόνια, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ιταλίας, ενάντια στο σχέδιο νόμου Πιλλόν.
        Ο συγκεκριμένος κύριος, Σιμόνε Πιλλόν, είναι γερουσιαστής της Λέγκας του Βορρά που προσπάθησε να περάσει στην Ιταλία έναν παρόμοιο νόμο περί “υποχρεωτικής συνεπιμέλειας”.
        https://www.bolognatoday.it/cronaca/protesta-piazza-nettuno-donne-pillon.html

        Το ακόμα πιο ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι το 2019 η Αραγωνα πήρε πίσω το νόμο του ’10 για την “προτιμητέα συνεπιμέλεια” (custodia compartida preferente).
        https://www.heraldo.es/noticias/aragon/2019/03/21/aragon-elimina-la-custodia-compartida-preferente-si-no-hay-acuerdo-1304826.html
        Στο τοπικό κοινοβούλιο της Αραγώνας τα κεντροαριστερά κόμματα ήταν εκείνα που ζήτησαν να καταργηθεί η υποχρεωτική συνεπιμέλεια (PSOE, Podemos, Grupo Mixto) ενώ τα κεντροδεξιά την υπερασπίστηκαν (Partido Popular, Ciudadanos).

        Και πάλι θα τονίσω ότι πρέπει να είμαστε εξαιρετικά επιφυλαχτικοί απέναντι σ’ ένα νόμο που κατεβάζει το κόμμα που αφήνει τα παιδιά δίχως βιβλία και αντισηπτικά στα σχολεία.
        Πιστεύει κανείς ότι η συμμορία της ΝΔ νοιάζεται για την ανατροφή των παιδιών;

        Reply
        1. Άγγελος Καλοδούκας

          Γράφετε συνεχώς παραμύθι και γίνεστε ρόμπα.
          Για Γαλλία:
          Δεν υπάρχει κανενός είδους «κίνημα» κατά της υποχρεωτικής συνεπιμέλειας. Το ακριβώς αντίθετο, ο νόμος θεωρείται εξαιρετικά επιτυχημένος. Η αποκλειστική επιμέλεια επιβάλλεται από το δικαστήριο μόνο σε περίπου 5% των περιπτώσεων. Η κοινή επιμέλεια δίδεται στο 95% των περιπτώσεων ήδη από το 2003. Όπως δείχνουν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, που κυκλοφόρησαν από το «Statistiques du Ministère de la Justice», τα παιδιά με εναλλασσόμενη κατοικία αντιπροσώπευαν το 11,5% το 2004 και αυξήθηκε στο 20% το 2010, δηλαδή σε μόλις έξη χρόνια. Ο δικαστής έχει το δικαίωμα να διατάξει την εναλλασσόμενη επιμέλεια, ακόμη και ενάντια στη βούληση του ενός από τους γονείς.
          Για Ισπανία:
          Στην Ισπανία, με τη μεταρρύθμιση του 2005 υφίσταται η δυνατότητα για κοινή επιμέλεια και ίσο χρόνο. Ορισμένες περιφέρειες, όπως η Αραγονία, η Καταλονία, η Ναβάρα και η Βαλένθια, έχουν περιφερειακή ειδική νομοθεσία περί επιμέλειας. Σε αυτές η νομοθεσία προωθεί την κοινή επιμέλεια και τον ίσο χρόνο ως γενική ή προτιμώμενη επιλογή που δεν απαιτεί τη συμφωνία και των δύο μερών ούτε έκθεση από τον Εισαγγελέα. Με αυτόν τον τρόπο, η περιφερειακή νομοθεσία παρακάμπτει δύο βέτο που συχνά εμπόδιζαν την εφαρμογή της κοινής επιμέλειας στην πράξη.
          Η αλλαγή νοοτροπίας φαίνεται και στις δικαστικές αποφάσεις συνολικά στην Ισπανία. Το 2018, από το συνολικό αριθμό 99.444 λύσεων γάμων, το ποσοστό της συνεπιμέλειας ήταν 33,8% παρουσιάζοντας αύξηση 11,9% σε σύγκριση με το 2017. Η αλλαγή γίνεται επιπλέον ορατή και στη διαρκή μείωση της αποκλειστικής επιμέλειας. Το 2018, η επιμέλεια ανηλίκων παιδιών χορηγήθηκε σε μητέρες στο 61,6% των περιπτώσεων, σημειώνοντας μείωση σε σύγκριση με το 2017 όταν το ποσοστό ήταν 65%. Να σημειωθεί ότι το 2011 η αποκλειστική επιμέλεια των μητέρων βρισκόταν στο 81,7%!

  4. Ragnarok

    Θέτω ξανά το ερώτημα: ο εργαζόμενος πατέρας που παίρνει μισθό έως πχ κ 550 ευρώ , ή είναι άνεργος, ή μπαινοβγαίνει στην δουλειά μπορεί να καταβάλλει διατροφή;

    Επίσης μπορεί να υπάρξει μια κατάσταση όπου, τα παιδιά δεν θα γίνονται αντικείμενο εκβιασμού είτε από της μανάδες τους είτε από τους πατεράδες τους, ο ένας προς τον άλλον;

    Και εφόσον τα παιδιά έχουν ανάγκη κ τους δύο γονείς πως αυτό μπορεί σήμερα να επιτευχθεί; Είτε εκτός νομοθετικής ρύθμισης είτε εντός; Τι λέμε πέραν των νόμων σαν κομμουνιστές, αριστεροί, αναρχικοί; Έχουμε να πούμε και να εφαρμόσουμε κ να προτείνουμε στον κόσμο έναν τρόπο συμβιωσης και χωρισμού ζευγαριών που να αίρει τον ατομικισμό ένθεν κακειθεν, τον ανταγωνισμό, τον εκβιασμο ένθεν κακειθεν, τον σεξισμό;

    Reply
  5. Ηλίας Γιαννόπουλος

    Και για να μη μείνει η ασάφεια για τη Γαλλία:
    Στην προσπάθεια, το Νοέμβρη του ’17, του βουλευτή του MoDem, Φιλίπ Λατόμπ (Κίνημα Δημοκρατών-ακραίο κέντρο), που υποστηριζόταν απ’το κόμμα του Μακρόν (LREM) να κάνει υποχρεωτική την συνεπιμέλεια απάντησαν φεμινιστικές οργανώσεις.

    https://www.huffingtonpost.fr/2017/11/29/11-associations-feministes-contre-la-garde-alternee-automatisee_a_23291772/

    Το κείμενο μιλάει για τον κίνδυνο να εγκλωβιστούν τα θύματα κακοποίησης στη σχέση με τον κακοποιητή τους.
    Επιπλέον, δεν καταλαβαίνω για ποιό λόγο θα πρέπει να υπάρχει υποχρεωτική συνεπιμέλεια.
    Μήπως τώρα, αν συμφωνήσουν δυό γονείς, δεν μπορούν να μοιράζονται τη ζωή με το παιδί τους;
    Ξαναλέω ότι ο παρών νόμος δεν εμποδίζει το δικαστή να ορίσει τους γονιούς συν-κηδεμόνες.

    Reply
    1. Άγγελος Καλοδούκας

      Στη Γαλλία υπάρχει υποχρεωτική συνεπιμέλεια από το 2004! Τι μπούρδες γράφετε;

      Reply
      1. Ηλίας Γιαννόπουλος

        Το ποιός γίνεται ρόμπα, φιλαράκο, και το ποιός λέει “παραμύθι”, άσε να το κρίνουν άλλοι.

        Καταρχάς για την Αραγόνα και την Καταλονία λες ΚΡΑΥΓΑΛΕΑ ΨΕΜΑΤΑ.
        Στην Αραγώνα ο νόμος για υποχρεωτική συνεπιμέλεια πάρθηκε πίσω πέρσι.
        Με την κεντροαριστερά να ψηφίζει ΚΑΤΑ της συνεπιμέλειας για πολύ συγκεκριμένους λόγους.
        Ενημερώσου πριν μας αμολήσεις τις θεωρίες σου.
        Ζήτησες λινκ χτες και σου έβαλα.
        Δεν το διάβασες όμως. Φάουλ.

        Επιπλέον, στην Καταλονία ο νόμος του 2011 δεν λέει τίποτα για ΚΑΜΙΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΣΥΝΕΠΙΜΕΛΕΙΑ.
        Λέει απλά ότι ΑΝ ΚΑΙ ΕΦΟΣΟΝ συμφωνήσουν οι δυο πρώην σύζυγοι, τότε προχωράει, διαφορετικά αποφασίζει ο δικαστής.
        Μπες στο wiki και διάβασε.

        Τέλος, για τη Γαλλία και το αν υπάρχει κίνημα ενάντια στην συνεπιμέλεια δε ζητήσαμε από σένα να το κρίνεις.
        Καμιά δεκαριά οργανώσεις που καταγγέλνουν τις συνέπειες της νομίζω ότι είναι αρκετές.

        Reply
  6. Ιωάννης

    Το επιχείρημα του ότι αν συμφωνούν οι γονείς μπορούν να έχουν συνεπιμέλεια είναι απλά αστείο, καθώς αν ο έχων την αποκλειστική επιμέλεια επιθυμεί οι σχέσεις δεν θα είναι ποτέ καλές για να έχει αυτός την αποκλειστική επιμέλεια παντοτινά.Δεύτερον, είναι πολύ σωστό ότι η ευθύνη και το βάρος της ανατροφής των παιδιών δεν πρέπει να μπαίνει στην διελκυστίνδα ανδρών και γυναικών αλλά να είναι κύρια ευθύνη της πολιτείας. Τρίτον, τα χαζοεπιχειρήματα περί ακροδεξιάς που νομοθετεί παντού την συνεπιμέλεια είναι σαθρότατα, καθώς, προοδευτικές μεταρρυθμίσεις έχουν ιστορικά φέρει και φιλελεύθερα κόμματα κάτω από το βάρος του εργατικού κινήματος όσο και υπό το βάρος του αντίπαλου σοσιαλιστικού στρατοπέδου.Τέταρτον, οι αντιλήψεις περί ανωτερότητας του γυναικείου φύλου όχι μόνο δεν τιμά την αριστερά αλλά βάζει και βόμβα στα θεμέλια της διεκδίκησης εναλλακτικών μορφών γονεϊκότητας και δεν συνάδουν με ορθές διεκδικήσεις του γυναικείου κινήματος, που ούτως ή άλλως θα έχουν κοντά ποδάρια όσο αυτές επιτυγχάνονται μέσα σε ένα εξουσιαστικό σύστημα το οποίο πρέπει να ανατραπεί.Και τέλος, το σημαντικότερο όλων είναι η διεκδίκηση κοινωνικών δομών προστασίας όλων των οικογενειών χωρισμένων και μη, έτσι ώστε η έμφυλη βία να αντιμετωπίζεται πριν αλλά και μετά την εκδήλωσή της. Λυπάμαι πραγματικά που μετά από τόσα χρόνια στο κίνημα βλέπω τις φεμινίστριες να αποδεικνύουν με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι η ορθότερη θέση για το γυναικείο ζήτημα είναι αυτή που εκφράζεται από τους φορείς της “ορθόδοξης” αριστεράς και τις γυναικείες οργανώσεις της

    Reply
    1. Ηλίας Γιαννόπουλος

      Αγαπητέ, μας λες ότι:
      “…προοδευτικές μεταρρυθμίσεις έχουν ιστορικά φέρει και φιλελεύθερα κόμματα κάτω από το βάρος του εργατικού κινήματος όσο και υπό το βάρος του αντίπαλου…”

      Μπορείς συγκεκριμένα να κατονομάσεις κάποια μεταρρύθμιση που να μοιάζει έστω με την υποχρεωτική συνεπιμέλεια του Μητσοτάκη και να την εισηγήθηκαν προοδευτικά κόμματα;;
      Στην Ιταλία το νόμο συνεπιμέλειας τον έφερε η Λέγκα, στη Γαλλία το ακραίο κέντρο των MoDem-LREM (Μπαιρού-Μακρόν) και στην Ισπανία την υπερασπίζονται οι Ciudadanos-Partido Popular, παναπει ακραίο κέντρο μαζί με Δεξιά.

      Αναγνωρίζεις κάποιον προοδευτικό ανάμεσα στους παραπάνω;

      Reply
    1. Ηλίας Γιαννόπουλος

      Καλά, φιλαράκο, λίγη ντροπή δεν υπάρχει;
      Ήρθες εδώ για ν’αναπαράξεις τα φασιστικά παραμύθια των Μεταξάδων ότι,δήθεν, ίδρυσαν το ΙΚΑ;
      Για να μας πεις ότι,τάχα μου, κ’ οι φασίστες κάνουν “προοδευτικά” πράματα;;

      Το ΙΚΑ ιδρύθηκε το 1934 με το νόμο 6298/1934 της κυβέρνησης Παναγή Τσαλδάρη, δυό χρόνια πριν τη δικτατορία του γαμημένου Μεταξά.
      Φυσικά, είχαν προηγηθεί τεράστιες εργατικές μάχες για ν’αναγκαστεί το Λαικό κόμμα να νομοθετήσει τις “Κοινωνικές Ασφαλίσεις” το 1934.
      Η παρακάτω σελίδα είναι απ’το site του ΙΚΑ που αναφέρει ως πρώτο πρόεδρο του Ιδρύματος τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο, την περίοδο 1934-1935.
      http://www.ika.gr/gr/infopages/general/history.cfm

      Λίγη ντροπή, όμως!!

      Reply

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *