Τις προηγούμενες μέρες συγκροτήθηκε η Πρωτοβουλία μεταπτυχιακών φοιτητών ΑΠΘ-ΠΑΜΑΚ ενάντια στα δίδακτρα . Η πρωτοβουλία πραγματοποίησε ήδη την πρώτη της παρέμβαση στην Κοσμητεία της Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ
Σε ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία αναφέρει:
Όχι δίδακτρα στα μεταπτυχιακά!
Με το ξεκίνημα της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, με τις σχολές μας να παραμένουν κλειστές και με τη διαχείριση της πανδημίας να έχει ως συνέπεια πολλοί/ές από εμάς να έχουμε χάσει τις δουλειές μας ή να δουλεύουμε με εξαιρετικά δυσμενέστερους όρους, τμήματα φοιτητών πολλών μεταπτυχιακών προγραμμάτων από σχολές του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ έχουν αιτηθεί την απαλλαγή τους από τα δίδακτρα των ΠΜΣ. Πέρα από ορισμένες ελάχιστες εξαιρέσεις, οι απορριπτικές απαντήσεις από πλευράς των διοικητικά αρμοδίων οργάνων, έρχονται η μία μετά την άλλη. Και τι γίνεται, λοιπόν, αφού απέρριψαν το αίτημά μας; Είτε βρίσκουμε τις εκατοντάδες -ενίοτε και χιλιάδες- ευρώ που μας ζητούνται είτε εγκαταλείπουμε τις σπουδές μας; Εμείς λέμε πως τίποτα από αυτά τα δύο δεν είναι η λύση.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Χρόνο με τον χρόνο, όλο και περισσότερα τμήματα επιβάλλουν δίδακτρα στα ΠΜΣ τους, στα ελάχιστα που παραμένουν δωρεάν σχεδιάζεται να επιβληθούν άμεσα, ενώ σε όσα είναι ήδη επί πληρωμή, αυξάνονται. Άλλωστε, είναι ο νόμος Γαβρόγλου που γενίκευσε και απελευθέρωσε τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, ορίζοντας πως μέρος των λειτουργικών τους εξόδων μπορεί να καλύπτεται από τέλη φοίτησης και μη θέτοντας ανώτατο πλαφόν. Η τάση αυτή γενίκευσης των διδάκτρων δεν είναι τυχαία και την αιτία πρέπει να αναζητήσουμε στις πολιτικές (υπο)χρηματοδότησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που ακολουθούνται όλα αυτά τα χρόνια. Είναι η υποχρηματοδότηση που αφήνει τα Ιδρύματα με ελλείψεις, οι οποίες τα καθιστούν μη λειτουργικά κι αντί οι ανάγκες τους να καλύπτονται από την κρατική χρηματοδότηση, τα οδηγεί στο να αναζητούν πόρους από εξωγενείς παράγοντες, είτε αυτοί ονομάζονται ιδιωτικοί φορείς κι επιχειρήσεις (με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό για τη διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών) είτε τέλη φοίτησης. Έτσι, τα δίδακτρα των μεταπτυχιακών καταλήγουν να χρηματοδοτούν λειτουργικές ανάγκες των σχολών μας, ενώ ενίοτε αποτελούν πηγή προσπορισμού των διδασκόντων. Με μια φράση, βλέπουμε με πιο ευθύ και άμεσο τρόπο να συμβαίνει αυτό που συνέβαινε και στις προπτυχιακές μας σπουδές: το κόστος σπουδών μετακυλίεται σε εμάς, αποκλείοντας από τις σπουδές μας όσους/ες δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουμε. Πρόκειται για μια κατάφωρη παραβίαση του συνταγματικού μας δικαιώματος στη δημόσια και δωρεάν παιδεία, ιδιαίτερα, μάλιστα, σε μία συγκυρία κατά την οποία η κατοχή ενός μεταπτυχιακού μετατρέπεται σε αναγκαίο όρο για την εύρεση εργασίας. Όμως, η γνώση δεν είναι εμπόρευμα κι η Παιδεία δεν μπορεί από δικαίωμα όλων μας να μετατρέπεται σε δυνατότητα για όσους/ες έχουν την οικονομική ευχέρεια να ανταπεξέλθουν.
Ο βαθιά ταξικός χαρακτήρας όλων των παραπάνω γίνεται με σκληρότερο τρόπο αντιληπτός τη φετινή χρονιά. Έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από το πρώτο lockdown στη χώρα μας και μέσα σε αυτόν τον χρόνο ο τρόπος που ζούμε, σπουδάζουμε και εργαζόμαστε έχει αλλάξει ριζικά. Πολλοί/ές από εμάς, αλλά και οι γονείς μας, μέσα σε αυτόν τον χρόνο έχουμε χάσει τις δουλειές μας ή δουλεύουμε με εντελώς διαφορετικούς όρους, που καταλήγουν σε περικοπές των μισθών μας. Έτσι, ενώ ήδη τα μεταπτυχιακά ήταν προνόμιο για λίγους, καταλήγουν να είναι προνόμιο για ακόμη λιγότερους. Σε αυτή τη συγκυρία, είναι αυτονόητο πως δεν μπορεί να λειτουργεί κανένα ΠΜΣ με έσοδα που θα προέρχονται από τις -άδειες- τσέπες των φοιτητών του. Η δημόσια και δωρεάν παιδεία είναι δικαίωμά μας κι είναι υποχρέωση του κράτους να την παρέχει σε όλους/ες μας. Τα δικαιώματά μας δεν πληρώνονται, άμεση αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τις σπουδές μας κι όχι για άλλη αστυνομία κι εξοπλιστικά!
Έτσι, λοιπόν, στις απορριπτικές απαντήσεις που δεχόμαστε στα αιτήματα απαλλαγής μας από τα δίδακτρα, εμείς, ως Πρωτοβουλία Μεταπτυχιακών Φοιτητών ΑΠΘ – ΠΑΜΑΚ ενάντια στα δίδακτρα, δεν επιλέγουμε ούτε τον συμβιβασμό ούτε την παραίτηση. Επιλέγουμε να ενώσουμε τις φωνές μας και να συντονίσουμε τις συλλογικές μας δράσεις, ώστε με αφετηρία την απαλλαγή μας από τα δίδακτρα ενόψει της πανδημίας, να δώσουμε τη μάχη για πλήρη κατάργηση των διδάκτρων τα μεταπτυχιακά, τη μάχη για δημόσια και δωρεάν παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της για όλους/ες.
Η γνώση είναι κοινωνικό αγαθό κι η δημόσια, δωρεάν παιδεία δικαίωμά μας!
ΟΙ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΤΩΡΑ ΞΕΚΙΝΑΝ!
Πρωτοβουλία Μεταπτυχιακών Φοιτητών ΑΠΘ – ΠΑΜΑΚ ενάντια στα δίδακτρα