.
.

Παντιέρα, ιστότοπος αντικαπιταλιστικής ενημέρωσης

.


Κίμων Ρηγόπουλος: “Στο πλήρωμα του τρόμου” -Τα βίντεο της παρουσίασης


kimwn-TzeniΓράφει ο Νίκος Ξηρουδάκης

“Στο πλήρωμα του τρόμου” -Η βιβλιοπαρουσίαση της νέας ποιητικής συλλογής του Κίμωνα Ρηγόπουλου

“Εμένα η δουλειά μου είναι να ονειρεύομαι”
Κ.Ρ.

Με εξαιρετική από κάθε άποψη επιτυχία, έγινε την Τρίτη 17 Μαΐου 2016 στο Polis Art Cafe, η παρουσίαση του νέου βιβλίου του Κίμωνα Ρηγόπουλου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΨΜ.

Μίλησαν για το βιβλίο οι Γιάννης Μανιάτης, φιλόλογος, Ματίνα Μόσχοβη, ποιήτρια και Ισαάκ Σούσης, στιχουργός.

Ποιήματα της συλλογής διάβασε η ηθοποιός Τζένη Σκαρλάτου.

Έπαιξαν οι μουσικοί: Bασιλική Μαζαράκη, βιολί, Βασίλης Δρογκάρης, ακορντεόν, Κώστας Παπακωστόπουλος, κιθάρα και Θανάσης Σοφράς, κοντραμπάσο. Τραγούδησε ο Γιώργος Περού.

Η εκδήλωση άρχισε ποιητικά “in medias res”, απευθείας με απαγγελία του ποιήματος “Λόγω τιμής” από τον ίδιο τον Κίμωνα Ρηγόπουλο.

sto-pliroma-kimon“πώς έγινε αυτό
πώς έγινε ο οίκος του πατρός μας αγρός του κεραμέως
χωρίς ρανίδα αίμα να χυθεί;”
(Ολόκληρη η απαγγελία στο πρώτο βίντεο)

Ακολούθησε μουσικό “καλωσόρισμα” από το κουαρτέτο που αποτελούσαν όπως προαναφέραμε, οι μουσικοί Bασιλική Μαζαράκη, βιολί, Βασίλης Δρογκάρης, ακορντεόν, Κώστας Παπακωστόπουλος, κιθάρα και Θανάσης Σοφράς, κοντραμπάσο.

Στη συνέχεια: Ευχαριστίες – Παρουσίαση των ομιλητών και του μουσικού κουαρτέτου – Απαγγελία από την ηθοποιό Τζένη Σκαρλάτου: “Να μην τρέμει το χέρι” – “Δεν …δεν προλαβαίνουμε”.

Ο φιλόλογος Γιάννης Μανιάτης μίλησε για την πολιτική διάσταση του βιβλίου, αναφέροντας μεταξύ άλλων, ότι οποιαδήποτε κατάθεση σοβαρής ποίησης σήμερα, είναι μια βαθύτατα πολιτική πράξη.

Στη συνέχεια, η ηθοποιός Τζένη Σκαρλάτου απήγγειλε δύο ποιήματα από την συλλογή “Στο πλήρωμα του τρόμου”: “Το εργόχειρο της μάνας” και “Η ιστορία γυμνή δεν αντέχεται”.

Έργα των μυρμηγκιών πριν τη συντριβή
πριν την επέλαση των πελμάτων
ήττα, ήττα ξεδιάντροπη τα γηρατειά
κεραυνοβόλα γηρατειά δεν έχει
ο έρωτας να σε προδώσει δεν μπορεί
μα το μπορούνε οι αρθρώσεις.
(Απόσπασμα από “Το εργόχειρο της μάνας” -ολόκληρη η απαγγελία στο τέταρτο βίντεο)

Τη σκυτάλη πήρε το μουσικό κουαρτέτο που απέδωσε μοναδικά γνωστή μελωδία του Μάνου Χατζιδάκι από τον Μεγάλο Ερωτικό (Τα λιανοτράγουδα, “Αν μ’ αγαπάς κι είν’ όνειρο”)

“Με τον τίτλο, προϊδεάζει ο ποιητής, ότι ίσταται στο σημείο ακριβώς της πλήρωσης του χρόνου, όπου ο χρόνος μεταβάλλεται σε τρόμο, κι είναι ο χρόνος του γήρατος η ώρα της εξόφλησης των οφειλομένων. Ίσταται εντός αυτού του τρόμου, για να μας ιστορήσει, ως ίστωρ, ως κάποιος δηλαδή που κατόπιν έρευνας έμαθε τα περιέχοντα του χρόνου – τρόμου”,

ανέφερε μεταξύ άλλων στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ομιλία της η ηθοποιός και ποιήτρια Ματίνα Μόσχοβη.

“Τολμώ να ισχυριστώ, ότι πλάι στον Κώστα Καρυωτάκη και τον Βύρωνα Λεοντάρη, είναι και αυτός [ο Κ.Ρ.] ένας εξειδικευμένος της απόγνωσης”, έκλεισε την ομιλία της.

“Συγχωρήστε την, είναι φίλη μου”, σχολίασε χιουμοριστικά ο τιμώμενος ο οποίος, σποραδικά στη διάρκεια της εκδήλωσης, όπως θα δείτε, έδινε και έναν εύθυμο τόνο με παρεμβάσεις του. “Η θλίψη είναι η κρυφή πηγή του χιούμορ”, έχει λεχθεί…

Όμως…

“Εμείς, αντέχουμε…” είπε κάποια στιγμή ο Κίμων Ρηγόπουλος. “Και τον όρο αντοχή, τον ερμηνεύω στην πιο ανατρεπτική του εκδοχή. Όχι ως ιώβειο υπομονή, όχι ως “Και ακαρτέρει και ακαρτέρει φιλελεύθερη λαλιά”. “Πρέπει να είμαστε εμείς που θα λαλούμε, για να μη λαλήσουμε”, συμπλήρωσε.

“Συνήθως από μέσα μου μιλάω εγώ”, ακούστηκε να λέει σε άλλη στιγμή. Συγκαταλέγεται πάντως, εκ του αποτελέσματος, σε ‘εκείνους που σωπαίνουνε γιατί έχουνε πολλά να πουν’.

“Πλήρωμα του τρόμου, που ο ποιητής πια δεν τρέμει τον τρόμο του, αν κρίνω από το πόσο επιδέξια, τεκμηριωμένα, και απολαυστικά για τον αναγνώστη, ξεδιπλώνει τη συναναστροφή του με αυτόν. Πολλοί θα πούνε: ”η ψυχούλα του το ξέρει”. Εγώ όμως έχω ήδη προσχωρήσει σε αυτούς  που διαπιστώνουν ότι η ψυχή του το ήξερε από πάντα, κατάφερε όμως να το διδάξει και στη γραφή του. Κάτι σπουδαίο σε κάθε συγκυρία, και πολύ περισσότερο σήμερα […]”,

ανέφερε ο γνωστός στιχουργός Ισαάκ Σούσης στην ομιλία του, στην οποία έκανε ενδιαφέρουσα και αναλυτική ‘ανατομία’ της ποίησης του Κ. Ρ.

sto-pliroma-parousiasi-Σύντομες παρεμβάσεις έκαναν ο ποιητής και ηθοποιός Γιώργος Ζιόβας, ο οποίος μάλιστα απήγγειλε και ποίημα που έχει αφιερώσει στον Κίμωνα Ρηγόπουλο, καθώς και ο συγγραφέας και άνθρωπος του πολιτισμού Αντώνης Κασίτας, φίλος του ποιητή, “που πάντα ρευστοποιεί τη φιλία σε πράξη”, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά εκείνος.

-Στη διάρκεια της εκδήλωσης οι παρευρισκόμενοι απόλαυσαν μελωδίες των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Νικόλα Πιοβάνι κ.ά. (“Αν μ’ αγαπάς κι είν’ όνειρο”, “Η ζωή είναι ωραία”, “Στα περβόλια” κ.ά.) σε έξοχη απόδοση από το μουσικό κουαρτέτο που σφράγισε με τη συμβολή του τη βραδιά. Στο τέλος, τραγούδησε ο Γιώργος Περού.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την εκδήλωση στα βίντεο που ακολουθούν. Όμως, πιο τυχεροί στάθηκαν όσοι παραβρέθηκαν. Κι αυτό, γιατί το “πλήρωμα του τρόμου” τους αποζημίωσε με μια αίσθηση πληρότητας. Η κάμερα καταγράφει τους ήχους, τις εικόνες. Δε μπορεί ωστόσο να αιχμαλωτίσει την υποστασιακή θερμότητα που πλημμύρισε την αίθουσα. Μιας βραδιάς γεμάτης ουσία:

-Με ένα υποβόσκον χιούμορ να αναβλύζει μέσα από την απόγνωση, με τον λεκτικά παιγνιώδη τρόπο του Κ. Ρ. (“Δάσκαλε, πού δίδασκες;”, “Το κέρας της Αμάθειας”, “Ο πρώτος και ο τελευταίος τροχός του Renault”, “δυο πόρτες έχει η ζωή, το Renault πέντε και έμπαζαν όλες”, “Δεν σε θυμίζει τίποτα”, “Στερνή μου γνώση κι αν σ’ είχα πρώτα;”, “ένα παιδί μετράει τ’ άστρα και τα βγάζει πάντα λάθος” και, βεβαίως, “Στο πλήρωμα του τρόμου”.)

-Χορεύοντας με τις λέξεις, αγκαλιά με

  • την απόγνωση -αλλά όχι τον πεσιμισμό-,
  • τη συλλογικότητα
    (“στη θέση τού εγώ θα βάλεις το εμείς
    ανεπανόρθωτη αμαρτία ο ενικός”)
  • την ανατρεπτική ανάταση και το πνεύμα της αντίστασης.

Καταδεικνύοντας άλλη μια φορά, και μέσα από τη λογοπαικτική διάθεση, πώς μεταστρέφεται σε “οίστρο της ζωής ο φόβος του θανάτου”.

Διαβάστε επίσης την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχώρησε προ ημερών στην Παντιέρα ο Κίμων Ρηγόπουλος.

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Καλωσόρισμα – Απαγγελία από Κίμωνα Ρηγόπουλο: “Λόγω τιμής” – Μουσικό “καλωσόρισμα” από το κουαρτέτο:

 

Ευχαριστίες – Παρουσίαση των ομιλητών και του μουσικού κουαρτέτου – Απαγγελία από την ηθοποιό Τζένη Σκαρλάτου: “Να μην τρέμει το χέρι” – “Δεν …δεν προλαβαίνουμε”. (‘Μπόνους’ σε όλα σχεδόν τα βίντεο: πρόζα με απολαυστικές ατάκες από τον Κ. Ρηγ.):

 

Η ομιλία του φιλολόγου Γιάννη Μανιάτη:

 

Απαγγελία από την ηθοποιό Τζένη Σκαρλάτου: “Το εργόχειρο της μάνας” – “Η ιστορία γυμνή δεν αντέχεται”. Τα λιανοτράγουδα, “Αν μ’ αγαπάς κι είν’ όνειρο” από το μουσικό κουαρτέτο:

 

Η ομιλία της Ματίνας Μόσχοβη:

 

Η παρέμβαση του ηθοποιού και ποιητή Γιώργου Ζιόβα:


“Όπως σε γέννησε ο φόβος σου”, απαγγελία από τον ίδιο τον Κίμωνα Ρηγόπουλο

“Ο ταχυδρόμος θα φέρει τη σύνταξη” – “Δάσκαλε, πού δίδασκες;”, απαγγελία από την Τζένη Σκαρλάτου.

Μουσικό κουαρτέτο:


Η ομιλία του Ισαάκ Σούση:


Η σύντομη παρέμβαση του Αντώνη Κασίτα:


“Ο πρώτος και ο τελευταίος τροχός του Renault”, απαγγελία από την Τζένη Σκαρλάτου – Μελωδία του Νικόλα Πιοβάνι από το μουσικό κουαρτέτο:

 

Στιγμιότυπα από την εκδήλωση:

 

image_pdfΛήψη - Εκτύπωση δημοσίευσης


Κριτικές - Συζήτηση

Βαθμολογία Αναγνωστών: 100.00% ( 5
Συμμετοχές )



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *