Ε.Α.Σ. -Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασία Εργαζομένων ΕΘΕΛ – ΟΑΣΑ
Οκτώβρης 2020
«Ιδιωτικοποιήστε τα πάντα… τη θάλασσα και τον ουρανό, το νερό και τον αέρα , τη δικαιοσύνη και το νόμο, το περαστικό σύννεφο, το όνειρο, τα κράτη… παραδώστε την εκμετάλλευση υμών των ιδίων σε εταιρίες του ιδιωτικού τομέα με διεθνή διαγωνισμό….
Και μια και μπήκατε στον κόπο, ιδιωτικοποιήστε στο φινάλε και την ……. την μάνα που σας γέννησε.»
Ζοζέ Σαραμάγκου (Νόμπελ Λογοτεχνίας 1998)
Ανακοίνωση της ΕΑΣ για την ιδιωτικοποίηση ενός ακόμα κοινωνικού αγαθού, των Δημόσιων Αστικών Μεταφορών
Δυστυχώς για μια ακόμα φορά και αυτό που σας προειδοποιούσαμε τα τελευταία χρόνια , το ξεκίνημα ιδιωτικοποίησης των δημόσιων αστικών μεταφορών είναι πραγματικότητα.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με το αβαντάρισμα των καλοταϊσμένων καναλιών και των πλειοψηφικών συνδικαλιστικών παρατάξεων του -πάλαι ποτέ- ιστορικού σωματείου μας, ΔΑΚΕ , ΠΑΣΚΕ και ΕΝΟΤΗΤΑ ,υλοποιεί έναν σχεδιασμό που έρχεται από πολλά χρόνια πίσω , από το 90-93 και που τότε τον σταμάτησαν οι δυναμικοί αγώνες των εργαζομένων της ΕΑΣ. Σήμερα προχωράνε από κοινού συγκεκριμένο σχέδιο και διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση που προετοίμασαν και επέβαλλαν με τους παρακάτω τρόπους:
Νομοθεσία:
Οι εντολές της ΕΕ για ξεπούλημα κάθε λαϊκής περιουσίας και κάθε κοινωνικού αγαθού περιελάμβαναν και τις δημόσιες μεταφορές . Το ΠΑΣΟΚ ξεκίνησε να ανοίγει τον δρόμο με τον νόμο 3920 του Ρέππα , συνέχισαν οι Σαμαράς –Βενιζέλος με την υπαγωγή στο ΤΑΙΠΕΔ. Την σκυτάλη την πήρε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με την υπαγωγή στο υπερταμείο και ψηφίζοντας τους νόμους 4482/17 και 4568/18 που άνοιγαν το δρόμο για την είσοδο των ιδιωτών στις δημόσιες μεταφορές. Η Νέα Δημοκρατία και η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέκτεινε τον προηγούμενο νόμο με τον 4663/20 τον Φλεβάρη ,προ επιδημίας δηλαδή και τώρα με αφορμή την επιδημία τον εφαρμόζει.
Συμπέρασμα: όλες οι αστικές κυβερνήσεις που στήριξαν η ψήφισαν μνημόνια έβαλαν «το νομοθετικό λιθαράκι τους» για την είσοδο των ιδιωτικών ΚΤΕΛ.
Διάλυση:
Η επίθεση σε μας είχε και συνεχίζει να έχει τρία σκέλη που τα εφαρμόζουν ταυτόχρονα:
• Το πρώτο σκέλος έχει να κάνει με την πλήρη απαξίωση του συγκοινωνιακού έργου
• Το δεύτερο αφορά το τσάκισμα των εργαζομένων και των εργασιακών σχέσεων
• Και το τρίτο αφορά την νομιμοποίηση κάθε ρεμούλας και απατεωνιάς προηγούμενων κυβερνήσεων ώστε να καταστήσουν τις μεταφορές ζημιογόνες.
Βέβαια ΟΛΕΣ οι κυβερνήσεις ακολούθησαν τον βασικό σχεδιασμό που γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις ξεπουλήματος ενός κοινωνικού αγαθού όπως δηλαδή έγινε και στις δημόσιες αστικές μεταφορές:
• Όχι μόνο εγκατέλειψαν την ΟΣΥ και την ΣΤΑΣΥ στην τύχη τους , αλλά ταυτόχρονα με διορισμένα αρπακτικά στις διοικήσεις τους, μείωσαν και υποβάθμισαν το παραγόμενο συγκοινωνιακό έργο.
• Στην συνέχεια με την βοήθεια των καθεστωτικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (αποχαύνωσης) μας κατασυκοφάντησαν
• Και στο τέλος χάρισαν το έργο μέσω ΚΤΕΛ και leasing για αρχή στους ιδιώτες και βέβαια υπάρχει συνέχεια.
Αποπροσανατολισμός με αφορμή την επιδημία
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη ,ενώ δεν έχει πάρει το παραμικρό ουσιαστικό μέτρο για την πραγματική προστασία του λαού από την επιδημία , είναι σε απίστευτο βαθμό κουβαρντού και γαλαντόμα στα ιδιωτικά συμφέροντα :
• Έδωσε άμεση χρηματοδότηση στα ιδιωτικά ΚΤΕΛ τόσο για προσλήψεις όσο και για υλικό (αγορά λεωφορείων κλπ) σε αντίθεση με τις δημόσιες αστικές μεταφορές στις οποίες δεν δίνει ούτε καν τα χρήματα για ανταλλακτικά ώστε να επισκευαστούν τα λεωφορεία που μένουν ακίνητα στα αμαξοστάσια.
• Έδωσε εκατομμύρια ευρώ στα διάφορα κανάλια για να στρώσουν το δρόμο και να προπαγανδίσουν τις κυβερνητικές αντιλαϊκές αθλιότητες.
• Έδωσε επίσης εκατομμύρια ευρώ στην ιδιωτική υγεία και φυσικά το απόλυτο τίποτα στην δημόσια αφήνοντας τους εργαζόμενους να ζούν μέσα στον απόλυτο φόβο λόγω επιδημίας.
Παραδείγματα:
• ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα πεταμένα 2.000.000 ευρώ για να « παίξει» ο οικογενειακός δήμαρχος της Αθήνας ( ο οποίος μάλιστα πολυδιαφημίστηκε από την ΔΑΚΕ του συνδικάτου μας ) την ίδια ώρα που μ αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να επισκευαστούν τουλάχιστον 200 λεωφορεία για να εξυπηρετήσουν τον λαό.
• Άλλο παράδειγμα είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιούν την επιδημία για να δικαιολογήσουν την δήθεν αναγκαιότητα ιδιωτικοποίησης των αστικών μεταφορών κάτι που είναι ΜΕΓΑΛΟ ΨΕΜΑ γιατί ο νόμος 4663/20 πήρε ΦΕΚ στις 12 του Φλεβάρη του 2020 ενώ η επιδημία ήρθε ένα μήνα μετά.
«Άρθρο 5Α
3. Στις περιοχές αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα οικεία Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε., με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ αφενός του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή του Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και αφετέρου του οικείου Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε., εντός των ορίων του εγκεκριμένου προϋπολογισμού τόσο των ανωτέρω μητρικών εταιρειών όσο και των θυγατρικών τους χωρίς καμία περαιτέρω επιβάρυνση του τακτικού προϋπολογισμού, εξαιρουμένης της επιβάρυνσης του προϋπολογισμού του έτους 2020……
• Τρίτο χαρακτηριστικό παράδειγμα της αθλιότητας του σχεδιασμού της ιδιωτικοποίησης είναι το γεγονός ότι σε καθημερινή βάση τα καλοταϊσμένα κανάλια έδειχναν στα κεντρικά δελτία ειδήσεων τον συνωστισμό επιβατών στην γραμμή 21 Νίκαια – Π. Ράλλη – Αθήνα χωρίς όμως να κάνουν την παραμικρή κουβέντα για τον πραγματικό λόγο συνωστισμού σ αυτή την γραμμή . Κι ο πραγματικός λόγος είναι απλούστατος : Η συγκεκριμένη διαδρομή ενώνει το νοσοκομείο Νίκαιας , τα μεγάλα εργοστάσια της Π. Ράλλη , το μεταγωγών , το αμαξοστάσιο της Π. Ράλλη , την στρατολογία , τα ΚΕΠΑ του ΙΚΑ με Νίκαια και κέντρο. Η Διοίκηση του ΟΑΣΑ και κατά συνέπεια υπουργείο και κυβέρνηση , μέσα στην επιδημία τον Ιούνη , ΚΑΤΑΡΓΗΣΑΝ τις λεωφορειακές γραμμές Β18 και Γ18 με αποτέλεσμα ο τεράστιος πραγματικά όγκος των επιβατών να συνωστίζεται στην μία και μοναδική γραμμη το 21 . Αυτό όπως επίσης και το γεγονός ότι σ αυτή την διαδρομή ΔΕΝ υπάρχει ΜΕΤΡΟ φυσικά και το γνώριζε η κυβέρνηση αλλά το χρησιμοποίησε για να έχουν υλικό προπαγάνδας.
Οι συνθήκες στον εργασιακό χώρο, στο Συνδικάτο και οι σύμμαχοι της κυβέρνησης
Φυσικά σε όλον αυτόν τον σχεδιασμό η κυβέρνηση είχε και έχει φανερούς συμμάχους από πρόθεση και επιλογή όπως και κρυφούς συμμάχους είτε από άγνοια είτε από ηλιθιότητα είτε από την ανάγκη κάποιων για προσωπική προβολή είτε από πραγματικό δόλο και καθοδήγηση.
Και εξηγούμαστε:
Πρώτα απ όλα ΔΑΚΕ και ΕΝΟΤΗΤΑ, παρά τα ψελλίσματα περί του αντιθέτου , είναι υπέρ της εισόδου των ΚΤΕΛ και των leasing . Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από το γεγονός ότι προβάλλει για να πείσει τους συναδέλφους το ψευτοεπιχείρημα της κυβέρνησης περί αναγκαιότητας λόγω επιδημίας , δεν τόλμησε να βγάλει μια ανακοίνωση διάψευσης όταν το υπουργείο δήλωνε πως έχει την συναίνεση των εργαζομένων γιατί ξεκάθαρα είχαν συμφωνήσει.
Η ΠΑΣΚΕ, «ο έτερος Καππαδόκης» του προεδρείου παρά τους λεονταρισμούς περί διαφωνίας μαζί με ΔΑΚΕ και ΕΝΟΤΗΤΑ έκαναν πίσω στην διεξαγωγή της Γενικής Συνέλευσης με πρόσχημα την μη εύρεση χώρου λόγω υγειονομικών μέτρων , δικαιολογία που δεν ευσταθεί γιατί και πρόταση υπήρχε να διεξαχθεί σ ένα αμαξοστάσιο με τήρηση όλων των μέτρων και επίσης οι τοπικές συνελεύσεις και οι δύο συνεδριάσεις του ΔΣ έγιναν παρά την απαγόρευση από την κυβέρνηση των συναθροίσεων. Είναι επίσης ασφαλές το συμπέρασμα ότι και οι τρείς παρατάξεις έψαχναν ως συνήθως να βρουν που θα φορτώσουν την απραγία τους και την φόρτωσαν στον κορωνοϊό.
Αυτές τις τρεις παρατάξεις (ΔΑΚΕ-ΠΑΣΚΕ –ΕΝΟΤΗΤΑ) με 10 έδρες στο ΔΣ αφορά “το φανερούς συμμάχους από πρόθεση και επιλογή” καθώς όπως γνωρίζουμε όλοι τα τελευταία 10 χρόνια είναι οι βασικοί υπεύθυνοι για την εργασιακή και οικονομική εξαθλίωση όλων μας. ( Η Ενότητα όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν μέλη της ΔΑΚΕ)
Επίσης υπάρχουν και αυτοί που ανήκουν στην δεύτερη κατηγορία που αναφέρουμε πιο πάνω και που καιρό τώρα προσπαθούν να απαξιώσουν το ίδιο το Συνδικάτο και όχι την πλειοψηφία που ακολουθεί αντεργατικές πολιτικές. Αυτό το παιχνίδι απαξίωσης και αποπροσανατολισμού των εργαζομένων το ‘χουμε δει και στο παρελθόν: Θυμηθείτε όταν μας έφερναν τα μνημόνια , μας μείωναν τους μισθούς και μας έκοβαν τα δώρα, παρόμοιες κινήσεις έκαναν την βρώμικη δουλειά της διάσπασης των εργαζομένων. Επίσης αργότερα με την υπερβολική μείωση – κάτι που μετά βασάνων έφτασε στα αστικά δικαστήρια- αλλά και με την ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο , κάποιοι «χρήσιμοι ηλίθιοι» έπαιζαν με το προεδρείο ΠΑΣΚΕ –ΔΑΚΕ μέσω αλληλομηνύσεων άθλιο παιχνίδι του αποπροσανατολισμού.
Και σήμερα όπως βλέπετε το ίδιο ακριβώς συμβαίνει: Οι ίδιοι σωτήρες ξανα-αγανάκτησαν, ακολουθούν μήνες τώρα την ίδια τακτική με παλιά, μέσα σε άλλες βέβαια ομαδοποιήσεις και μέσω κυρίως των κοινωνικών δικτύων, λειτουργούν ξεκάθαρα προβοκατόρικα, ξεκάθαρα διασπαστικά στις συλλογικές διεκδικήσεις των εργαζομένων , ολοφάνερα τυχοδιωκτικά. Ελπίζουμε για μια ακόμα φορά όλοι μας να αναγνωρίσουμε ποιοι και γιατί κρύβονται πίσω απ την δήθεν συντεχνιακή προβιά και να ξαναξεβραστούν απ τους εργαζόμενους στα αζήτητα.
Απ’ την άλλη , δεν θα αθωώσουμε την παράταξη του ΜΕΤΑ και την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που έκαναν πως δεν είδαν, δεν κατάλαβαν, δεν άκουσαν για τα κλεμμένα και την υποβάθμιση. Ούτε ξεχνάμε βέβαια ότι έβαλαν με δύο νόμους το υπόβαθρο για την ιδιωτικοποίηση από τα ΚΤΕΛ. Ούτε ότι έφτιαξαν έναν πρόχειρο προεκλογικό διαγωνισμό αγοράς λεωφορείων που ήταν 1000% σίγουρο ότι θα εκπέσει.
Εμείς τα μέλη της ΕΑΣ πολύ καιρό πριν τα μνημόνια με κάθε δυνατό τρόπο σας ενημερώσαμε για όλα αυτά που ήρθαν. Αντιπαρερχόμενοι τους τότε χαρακτηρισμούς περί «ψευτοεπαναστατών» «κινδυνολόγων» κλπ αλλά και την κάθε προσπάθεια κατασυκοφάντησής μας , δηλώνουμε ότι η νέα επίθεση μας βρίσκει για μια ακόμα φορά απέναντι .
• Δεν μας καθησυχάζουν τα αφηγήματα της κυβέρνησης του Μητσοτάκη ούτε και των συνδικαλιστικών παρατάξεων που την στηρίζουν ,γιατί την είδαμε να αγνοεί επιδεικτικά κάθε πρόταση που αφορά τον λαό και τους εργαζόμενους ,είτε αφορούσε τα παιδιά μας που τα στοιβάζουν σε τριαντάδες στις αίθουσες, είτε την δημόσια υγεία που την υποβαθμίζουν, είτε τις αστικές μεταφορές που τις απαξίωσαν και τις ρήμαξαν, με αποτέλεσμα ο φτωχός κοσμάκης να κινδυνεύει στην μετακίνησή του για ένα λειψό μεροκάματο.
• Δεν μας πείθουν γιατί ξέρουμε όλοι οι εργαζόμενοι πως από 2400 λεωφορεία που κυκλοφορούσαν και από 6.000 οδηγούς και τεχνίτες , εξαιτίας των εντολών της ΕΕ , κυκλοφορούν μόλις 950 λεωφορεία και έχουν απομείνει λιγότεροι από 3.500 οδηγοί και τεχνίτες.
• Δεν μας πείθει η κυβέρνηση ότι την έπιασε πονοψυχιά για τον λαό ,όταν στη σημερινή δύναμη του στόλου που απέμεινε ( 1800 λεωφορεία και τρόλεϊ) τα μισά είναι ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια από έλλειψη ανταλλακτικών και προσωπικού.
• Δεν μας πείθει ότι αγωνιά για τους εργαζόμενους στις αστικές μεταφορές όταν οι ίδιοι μας έκλεψαν ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ και με την συναίνεση ΠΑΣΚΕ –ΔΑΚΕ , παρανομώντας και υλοποιώντας 38% περικοπή ενώ η άθλια συμφωνία τους με την τρόικα ήταν 25%.
• Δεν μας πείθει όταν αυτόν που παρανόμησε, τον Γιάννη Οικονόμου , γνωστό αυλικό της οικογένειας Μητσοτάκη , τον προώθησε και τον έκανε βουλευτή, ενώ οι εργαζόμενοι εξαιτίας του τρέχουν στα αστικά δικαστήρια για να διεκδικήσουν και να πάρουν τον κλεμμένο κόπο τους.
Μας ανατριχιάζει όμως το γεγονός ότι νοικιάζουν για τέσσερα χρόνια, ακατάλληλα σαράβαλα , με κόστος πάνω από 170.000 ευρώ το ένα όταν υπάρχουν ολοκαίνουρια λεωφορεία αντίστοιχης τεχνολογίας με μέσο όρο αγοράς τα 110.000 ευρώ.
Για αυτό ζητάμε από τους συναδέλφους μας , να ΜΗΝ κλείσουν τα αυτιά τους στους «χρήσιμους ηλιθίους» των αστικών κυβερνήσεων , παραταξιακούς και δήθεν μη , αλλά αφού ενημερωθούν για το ξεπούλημα ,στην συνέχεια να αντιπαρατεθούν σκληρά μαζί τους. Δεν είναι λύση η χαζή δικαιολογία του «όλοι ίδιοι είναι» γιατί δεν είναι. Άλλοι παραπληροφόρησαν ,στήριξαν και μας έφτασαν ως εδώ και άλλοι προειδοποίησαν τον κλάδο και πρότειναν λύσεις. Και η ΕΑΣ είναι μέσα στους δεύτερους.
Πρόταση της ΕΑΣ
Γι αυτούς τους λόγους προτείνουμε ότι ακριβώς προτείναμε και στις τοπικές συνελεύσεις αλλά και όλα τα τελευταία χρόνια μέσα απ τις ανακοινώσεις μας , χωρίς φυσικά για μας να έχει καμιά σημασία το γεγονός πως οι «βαρδιοσυλλέκτες παπαγάλοι» προσπαθούν να κάνουν τον ανήξερο και να το περάσουν και σε μας τους εργαζόμενους, πως «κανείς δεν προτείνει τίποτα».
Η ΕΑΣ καλεί:
• τους εργαζόμενους να απομονώσουν αυτούς που μας έφτασαν στην εξαθλίωση.
• τις υγιείς , μαχητικές και ταξικές δυνάμεις του χώρου για μια εργατική συσπείρωση κόντρα στους υπάκουους και βαλτούς.
• Κανένας ιδιώτης στις δημόσιες αστικές μεταφορές του λαού.
• Μαζικές προσλήψεις οδηγών , τεχνιτών και επιστημονικού τεχνολογικού προσωπικού.
• Άμεση κρατική χρηματοδότηση για ανταλλακτικά και αγορά λεωφορείων.
• Επισκευή των εσκεμμένα παροπλισμένων λεωφορείων.
• Επίταξη των ΚΤΕΛ και των ιδιωτικών μέσων για την εξυπηρέτηση του λαού.
• Άμεσα μέτρα προστασίας για τους εργαζόμενους στις αστικές μεταφορές .
• Άμεση επιστροφή των κλεμμένων από την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου.
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΑΣ