Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να σας γνωστοποιήσουμε μια σειρά σοβαρά ζητήματα που αφορούν τα οικονομικά και την διαχείρισή τους στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) αλλά και το αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της.
Αυτή η πρωτοβουλία μας καθίσταται αναγκαία από την πλευρά μας αφού επανειλημμένα, ως ιδρυτικό αλλά και ένα από τα πλέον μαζικά Ναυτεργατικά Σωματεία της ΠΝΟ, έχουμε ζητήσει εγγράφως, αλλά και προφορικώς σε συνεδριάσεις της Διοίκησης, σειρά εγγράφων και στοιχείων για τα οικονομικά της Ομοσπονδίας και ο Γ.Γ και ο Ταμίας αρνούνται κατά παράβαση των καταστατικών διατάξεων να μας τα χορηγήσουν όπως έχουν υποχρέωση.
Σημειώνουμε προκαταβολικά ότι τα ίδια στοιχεία έχουν ζητήσει είτε ξεχωριστά είτε από κοινού άλλα τρία Ναυτεργατικά Σωματεία που αντιπροσωπεύουν μαζί με την ΠΕΝΕΝ περίπου το 50% της δύναμης των αντιπροσώπων της ΠΝΟ στα ανώτερά της όργανα!
Τα Σωματεία αυτά είναι: ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ΠΕΕΜΑΓΕΝ χωρίς και σε αυτά να έχουν παρασχεθεί τα ίδια αυτά στοιχεία που έχουν ζητήσει!
Τα αναφερόμενα στοιχεία έχουν ζητηθεί εδώ και 3 μήνες!!
Σημειώνουμε ότι ο λόγος γίνεται για τα οικονομικά (έσοδα – έξοδα) που αφορούν συνδρομές ελλήνων και αλλοδαπών Ναυτεργατών και ο αδιαφανής τρόπος είσπραξης και διαχείρισης δημιουργεί σε εμάς εύλογες ανησυχίες αφού πρόκειται για τον μόχθο του Ναυτεργατικού μας κόσμου!
Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι σήμερα η ΠΝΟ έχει ως αποθεματικό σε διάφορους τραπεζικούς λογαριασμούς 16,5 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης διαχειρίζεται λογαριασμό που έχει διαθέσει η οικογένεια Λάτση για την οικονομική στήριξη σε αναξιοπαθούντες Ναυτεργάτες και ο οποίος ανέρχεται περίπου στο ποσόν των 6,3 εκατομμύρια ευρώ.
Ταυτόχρονα τα ετήσια έσοδα της ΠΝΟ ανέρχονται σε 6,5 εκατομμύρια ευρώ!!
Τα έσοδά της κατά 90% προέρχονται από συμβάσεις που η ΠΝΟ συνάπτει με ελληνόκτητα πλοία ξένης σημαίας (ευκαιρίας) από τις οποίες για κάθε πλοίο εισπράττει 5 έως 7 χιλιάδες δολάρια. Οι συμβάσεις αυτές γίνονται σε συνεργασία με την ITF (Διεθνή Οργάνωση Μεταφορών) και με τον τρόπο αυτό νομιμοποιείται η άνιση αμοιβή και η υπερεκμετάλλευση των χαμηλόμισθων αλλοδαπών που εργάζονται στην ελληνόκτητη Ναυτιλία!
Πρόκειται για βαθιά ρατσιστική και αντεργατική πολιτική η οποία στηρίζεται σε διαφορετικά μισθολόγια με βάση την χώρα προέλευσης, το χρώμα και την εθνικότητα των αλλοδαπών με σκοπό να αυξάνεται και να μεγεθύνεται η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου!
Με αυτό το καθεστώς που οικοδομήθηκε διαχρονικά τα 40 τελευταία χρόνια στην ΠΝΟ και τις οικονομικές συναλλαγές της με τις εφοπλιστικές εταιρείες, από την μια γεμίζουν τα ταμεία της ΠΝΟ με εκατομμύρια ευρώ – δολάρια και από την άλλη αυτό άνοιξε την όρεξη στους Έλληνες εφοπλιστές να απαιτούν για πάνω από 10 χρόνια την προσαρμογή των μισθών για τους έλληνες Ναυτεργάτες σύμφωνα με τα διεθνή κρατούντα και τον Ιούλη του 2020 η θέληση και η αξίωση των εφοπλιστών έγινε νόμος (4714/2020) με τον οποίο καταργείται η εθνική κλαδική ΣΣΕ (θεσμός που ίσχυε από το 1944) και έτσι τα ελληνικά πληρώματα και οι κατώτεροι αξιωματικοί οι μισθοί τους είναι πλέον στην βάση της Σύμβασης της ITF η οποία υποτίθεται έχει εφαρμογή μόνο για τους Ναυτεργάτες των τρίτων χωρών!!
Μαζί με αυτό το εκφυλιστικό – σαθρό και απαράδεκτο σύστημα που έχει εγκαθιδρυθεί μια άλλη σημαντικότατη παράμετρος η οποία πρέπει να συνυπολογισθεί είναι το θεσμικό – νομοθετικό καθεστώς πάνω στο οποίο λειτουργεί επί 10ετίες η ΠΝΟ.
Αυτό το καθεστώς στηρίζεται σε νόμους – διατάγματα και ρυθμίσεις που ξεκινούν από την Μεταξική δικτατορία, την μετεμφυλιακή περίοδο, την χούντα των συνταγματαρχών, με τελευταία νομοθετική παρέμβαση τον αντιδραστικό νόμο 330/76 του γνωστού τότε Υπουργού Εργασίας Λάσκαρη….
Ο εκδημοκρατισμός των συνδικάτων που έγινε με τον νόμο 1264/82 εξαίρεσε τους Ναυτεργάτες και τις συνδικαλιστικές τους οργανώσεις στο όνομα της ιδιαιτερότητας του Ναυτικού επαγγέλματος…. Όμως είναι πανελληνίως γνωστό ότι αυτό έγινε επειδή έβαλαν βέτο οι εφοπλιστές και οι οργανώσεις τους ώστε να μπορούν να επιβάλουν την γραμμή, την πολιτική και τα συμφέροντά τους στο ν.σ.κ!!!
Έχει ενδιαφέρον να υπογραμμίσουμε σε αυτό το σημείο τον χαρακτήρα και το περιεχόμενο αυτού του αντιδημοκρατικού θεσμικού πλαισίου που παραμένει αναλλοίωτο στην ΠΝΟ και σε 7 από τα 13 Σωματεία της δύναμής της.
– Είναι η μοναδική συνδικαλιστική οργάνωση που δεν ισχύει και δεν εφαρμόζεται το σύστημα της απλής αναλογικής για την εκλογή των οργάνων (Διοίκηση – Εφορευτική – Εξελεγκτική Επιτροοπή κ.λπ).
– Είναι η μοναδική συνδικαλιστική οργάνωση της χώρας μας που δεν έχει εκλεγμένη Διοίκηση! Την Διοίκηση την αποτελούν εξ οφιτσίου οι εκάστοτε πρόεδροι των 13 Ναυτεργατικών Σωματείων.
– Το αντιδραστικό της καταστατικό προβλέπει δρακόντειους περιορισμούς στην εκπροσώπηση σε επίπεδο Γενικών Συμβουλίων, Τακτικού ή Έκτακτου Συνεδρίου του συνόλου των εκλεγμένων αντιπροσώπων από τις εκλογικές τους διαδικασίες (περιορισμός 1/10) με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται και να παραχαράσσεται η βούληση και ο συσχετισμός δυνάμεων στα κορυφαία όργανα της ΠΝΟ.
– Η ΠΝΟ είναι η μοναδική συνδικαλιστική οργάνωση στην χώρα μας που δεν έχει συλλογική δομή και εκλεγμένη ηγεσία (Πρόεδρο – Γεν. Γραμματέα – Αντιπρόεδρο – Ταμία κ.λπ)!!
– Ο μοναδικός εκλεγμένος με το ισχύον καταστατικό ήταν και είναι ο Γ.Γ (εκλέγεται με την νοθευμένη σύνθεση του Συνεδρίου που αναφέραμε πιο πάνω) για τον οποίο το αναχρονιστικό καταστατικό προβλέπει υπεραυξημένες αρμοδιότητες και δικαιώματα που δεν «συναντιούνται» σε κανένα καταστατικό πρωτοβάθμιας – δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης!!!
– Πέρα από όλα τα παραπάνω η οικονομική διαχείριση της Ομοσπονδίας χρησιμοποιείται από τον εκάστοτε Γεν. Γραμματέα (με πλήθος παροχών, διευκολύνσεων και παχυλότατων μισθών) να συντηρούνται Σωματεία σφραγίδες μαζί και διασπαστικά ώστε να συνεχίζεται και να διαιωνίζεται το διαίρει και βασίλευε!!
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι μισθοί Προέδρων – Γ.Γ και Ταμιών σε 6 Σωματεία πηγαίνουν στην τσέπη του ενός, δηλαδή του εκάστοτε προέδρου! Το ποσόν αυτό ετησίως ανέρχεται περίπου στις 85.000 – 90.000 ευρώ!!
Αντίστοιχα ο μισθός του Γ.Γ της ΠΝΟ ξεπερνάει τις 250.000 ετησίως!!
Επί δεκαετίες τα οικονομικά της ΠΝΟ αποτελούν άβατο για Ναυτεργατικά Σωματεία που είναι ιδρυτικά, μαζικά και μαχόμενα στις γραμμές του σ.κ.
Η αδιαφάνεια, η συσκότιση, ο ανεπαρκής έλεγχος, η έλλειψη λογοδοσίας συμπληρώνεται με το πρωτάκουστο φαινόμενο η ίδια η Διοίκηση (κατά κανόνα από τα ίδια Σωματεία) να ελέγχουν στο όνομα της Διοίκησης τον εαυτό τους!!!
Πρέπει να επισημανθεί ότι ο τελευταίος Γ.Γ της ΠΝΟ οδηγήθηκε στην αποπομπή του με δικαστική απόφαση αφού διαπιστώθηκαν σειρά από προβλήματα στην διαχείριση και στην μη τήρηση των καταστατικών κανόνων για τα οικονομικά!!
Οι υποστηρικτές και η εκλογική δύναμη του επί 28 χρόνια προηγούμενου Γ.Γ της ΠΝΟ ήταν τα ίδια Σωματεία και οι εκπρόσωποί τους που στήριζαν αυτό το διαπλεκόμενο – σάπιο και αντιδημοκρατικό σύστημα λειτουργίας της ΠΝΟ και πρόσφατα «ανακάλυψαν» την κακοδιαχείριση στα οικονομικά της Ομοσπονδίας και για δύο ολόκληρα χρόνια στην προσπάθειά τους να τον καθαιρέσουν διακήρυσσαν σε όλους τους τόνους ότι οι ίδιοι και ο νέος Γ.Γ (Τσικαλάκης Μανώλης) θα αλλάξουν σελίδα και θα εγκαινιάσουν αρχές και κανόνες για την διαφάνεια των οικονομικών – την χρηστή διαχείρισή τους, ότι όλα τα στοιχεία θα είναι στην διάθεση των Σωματείων και ότι θα μπει οριστικά τέλος σε αυτό το αμαρτωλό και άθλιο καθεστώς!!!
Όμως η πορεία του νέου Γ.Γ και της πιστής σε αυτόν ομάδας, αποδεικνύει πέρα πάσης αμφιβολίας ότι συνεχίζουν σταθερά τον ίδιο και χειρότερο δρόμο που χάραξε ο προηγούμενος Γ.Γ και ο οποίος ήταν αυτός που επέλεξε και τοποθέτησε τον Μ. Τσικαλάκη στην θέση του Ταμία και ακολούθως του Προέδρου της ΠΕΠΕΝ!
Επί ένα χρόνο μετά την εκλογή του στην θέση του Γ.Γ της ΠΝΟ, το καθεστώς αδιαφάνειας συνεχίζεται, ο ίδιος και η ομάδα του αρνούνται να παρέχουν σειρά στοιχείων που αφορούν την οικονομική διαχείριση της ΠΝΟ και όλοι μαζί προβαίνουν σε ενέργειες που δημιουργούν εύλογες και βάσιμες ανησυχίες για κατασπατάληση των οικονομικών των Ναυτεργατών όλη την περίοδο που έχει αναλάβει τα καθήκοντα του Γεν. Γραμματέα.
Το γεγονός αυτό οδήγησε τα 4 Ναυτεργατικά Σωματεία ΠΕΝΕΝ – ΠΕΜΕΝ – Στέφενσων – ΠΕΕΜΑΓΕΝ να ζητήσουν επανειλημμένα τόσο προφορικά όσο και με έγγραφό τους να τους παρασχεθούν αυτά τα στοιχεία εισπράττοντας την κατηγορηματική τους άρνηση!!
Αυτό εκφράστηκε με κοινή πρόταση των ίδιων αυτών Σωματείων να ζητήσουν την έκτακτη σύγκληση του Γενικού Συμβουλίου της ΠΝΟ με μοναδικό θέμα την οικονομική διαχείριση τόσο για το παρελθόν όσο και για την θητεία του σημερινού Γ.Γ.
Η πρότασή τους αυτή απορρίφθηκε!!!
Στο τέλος σας παραθέτουμε επισυναπτόμενο το έγγραφο της ΠΕΝΕΝ για τα αναφερόμενα οικονομικά στοιχεία (τα ίδια ισχύουν και για τα υπόλοιπα 3 Σωματεία) τα οποία έως και σήμερα ο Γ.Γ της ΠΝΟ και οι πρόεδροι των 9 Σωματείων αρνούνται να τα δώσουν.
Κλείνοντας θέλουμε για την πληρέστερη ενημέρωσή σας να σταθούμε σε ένα μόνο γεγονός που αφορά τον κάκιστο και επικίνδυνο τρόπο διαχείρισης των οικονομικών του Ναυτεργατικού μας κόσμου από την πλευρά του Γ.Γ και της ομάδας του.
Σε προγενέστερη συνεδρίαση της Διοίκησης ο ίδιος είχε εισηγηθεί ότι θα γίνουν επισκευές στα γραφεία της ΠΝΟ και ότι το κόστος αυτό θα το επιβαρυνθούν με δωρεές η ΔΟΜ (ITF) και το ΙΝΕ – ΓΣΕΕ.
Η δαπάνη, όπως ο ίδιος ανακοίνωσε, θα ανέλθει στο εξωφρενικό και τερατώδες ποσό των 300.000 ευρώ!!!
Σημειώνουμε για το έργο αυτό δεν υπήρξε κανένας διαγωνισμός, καμία ενημέρωση της Διοίκησης , δεν τηρήθηκε καμία διαδικασία προσφορών και η ανάθεση έγινε εν κρυπτώ…. και το χειρότερο με καθυστέρηση μηνών πληροφορηθήκαμε ότι η επισκευή ξεκίνησε χωρίς να έχει δοθεί ούτε ένα ευρώ από ITF – ΙΝΕ ΓΣΕΕ και για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούνται και εκταμιεύονται προς τα συνεργεία δεκάδες χιλιάδες ευρώ από τα αποθεματικά της ίδιας της Ομοσπονδίας!!!
Σε αυτό το όργιο αυθαιρεσίας, της κακοδιαχείρισης της περιουσίας και του μόχθου των Ναυτεργατών, δεν πρόκειται να σιωπήσουμε, ούτε να συγκαλύψουμε τις αντιδημοκρατικές και παράνομες πρακτικές του Γ.Γ και της ομάδας του. Θα υπερασπίσουμε με όλους τους τρόπους την διαφάνεια, τον έλεγχο, την λογοδοσία αλλά και την δημοσιοποίηση σε όλον τον Ναυτεργατικό μας κόσμο των οικονομικών, τα οποία είναι δικά τους χρήματα και πρέπει να γνωρίζουν τα πάντα γύρω από την διαχείρισή τους!
Από όλα τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι για την Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ, για τον κλάδο και συνολικά για τον Ναυτεργατικό κόσμο της χώρας, ο εκδημοκρατισμός και ο ριζικός εκσυγχρονισμός του ν.σ.κ, της Ναυτικής νομοθεσίας και του επαγγέλματος αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα και δεν θα κάνουμε κανένα βήμα πίσω από την διεκδίκηση ώστε να πάψει ο διαχωρισμός και η εξαίρεση των Ναυτεργατών από το υπόλοιπο σ.κ της χώρας μας.
Τέλος θεωρούμε ότι τα πολιτικά κόμματα πρέπει για όλα αυτά τα προβλήματα να είναι απόλυτα ενημερωμένα. Η ΠΕΝΕΝ και στο παρελθόν έχει αναδείξει τα προβλήματα που αφορούν το σάπιο – αντιδημοκρατικό καθεστώς που έχει οικοδομηθεί διαχρονικά στο ν.σ.κ , πιστεύουμε ότι τα πολιτικά κόμματα και μπορούν και πρέπει να έχουν γνώση και γνώμη για την κατάσταση και τα προβλήματα στο ναυτεργατικό σ.κ.
Κλείνοντας θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι εάν ο Γ.Γ, ο Ταμίας και η πλειοψηφία της ΠΝΟ εμείνουν στην άρνησή τους να μας παράσχουν όλα τα δεδομένα που έχουμε ζητήσει, το επόμενο βήμα θα είναι η προσφυγή στα αρμόδια εποπτικά – ελεγκτικά και δικαστικά όργανα και αυτό παρά το γεγονός ότι δεν είμαστε οπαδοί αυτού του δρόμου!
Τα πολιτικά κόμματα που απευθύνεται η παρούσα επιστολή μας καλούνται να πάρουν επίσημα και δημόσια θέση.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ