Σύσκεψη αγώνα και συντονισμού της δράσης Συλλόγων Π.Ε., ΕΛΜΕ και αναπληρωτών πραγματοποιήθηκε στις 31/01. Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι ΣΕΠΕ Α΄ Αθηνών, Αθηνά, Αιγάλεω, Αμαρουσίου, Άνω Λιοσίων – Ζεφυρίου – Φυλής, Αριστοτέλης, Βάρναλης – Ελευσίνας, «Δ. Γληνός», Καλλιθέας – Μοσχάτου, Κ. Σωτηρίου, Ν. Σμύρνης, Παρθενώνας, Πειραιά «η Πρόοδος», Σαλαμίνας. Και οι ΕΛΜΕ Άνω – Λιοσίων – Ζεφυρίου – Φυλής, Α΄ Δυτικής Αττικής, Ε΄ Αθήνας, το Συντονιστικό Αναπληρωτών και Αδιορίστων. Ως παρατηρητές ήταν οι ΕΛΜΕ Β΄ Αθήνας, Γ΄ Δυτικής Αθήνας και ο ΣΕΠΕ Πειραιά «Ρήγας Φεραίος».
Στην σύσκεψη καταλήχτηκαν συγκεκριμένες προτάσεις για την κοινή δράση των εκπαιδευτικών σωματείων και όλου του εκπαιδευτικού κινήματος. Προτάθηκε μεταξύ άλλων: Η οργάνωση πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου και ο κοινός αγώνας μαζί με σωματεία του ιδιωτικού τομέα, στις 11.30 π.μ., στην πλατεία Κοραή. Η οργάνωση του αγώνα διαρκείας σε τοπικό επίπεδο με τη συγκρότηση επιτροπών αγώνα αναπληρωτών σε κάθε Σύλλογο ΠΕ και ΕΛΜΕ. Πρόταση σε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να κηρύξουν απεργία – αποχή από τις διαδικασίες αξιολόγησης, αλλά και η κήρυξη από τώρα απεργίας – αποχής από την αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση, από τα πρωτοβάθμια σωματεία.
Το δελτίο τύπου από τη σύσκεψη συντονισμού Συλλόγων ΠΕ, ΕΛΜΕ και αναπληρωτών αναφέρει:
Την Πέμπτη 31 Γενάρη, μετά από πρόσκληση του Α΄ Συλλόγου Αθηνών, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη αγώνα και συντονισμού της δράσης Συλλόγων Π.Ε., ΕΛΜΕ και αναπληρωτών.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν με αποφάσεις τους οι ΣΕΠΕ: Α΄ Αθηνών, Αθηνά, Αιγάλεω, Αμαρουσίου, Άνω Λιοσίων – Ζεφυρίου – Φυλής, Αριστοτέλης, Βάρναλης – Ελευσίνας, «Δ. Γληνός», Καλλιθέας – Μοσχάτου, Κ. Σωτηρίου, Ν. Σμύρνης, Παρθενώνας, Πειραιά «η Πρόοδος», Πειραιά «Ρήγας Φεραίος» (παρατηρητής), Σαλαμίνας, οι ΕΛΜΕ: Άνω – Λιοσίων – Ζεφυρίου – Φυλής, Α΄ Δυτικής Αττικής, Ε΄ Αθήνας, Β΄ Αθήνας (παρατηρητής), Γ΄ Δυτικής Αθήνας (παρατηρητής), το Συντονιστικό Αναπληρωτών και Αδιορίστων, η Πρωτοβουλία Αναπληρωτών (παρατηρητής) και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Π.Ε. Μακρυγιάννης (παρατηρητής).
Στη συζήτηση κατατέθηκαν από τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών σωματείων και πολλούς συναδέλφους οι παρακάτω εκτιμήσεις:
Α. Ο νόμος 4589/2019 για τον τρόπο διορισμού και πρόσληψης αναπληρωτών που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε πλήρη ευθυγράμμιση με τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια ΟΟΣΑ – ΕΕ, απαξιώνει πλήρως τα επαγγελματικά δικαιώματα του πτυχίου και της προϋπηρεσίας, οδηγεί σε ριζική ανακατάταξη των πινάκων και, συνεπώς, σε χιλιάδες απολύσεις αναπληρωτών, ανοίγει το δρόμο στον ανελέητο και συνεχή ανταγωνισμό για μια θέση στον ήλιο, διαμορφώνει ένα ελαστικό, ευέλικτο και ευμετάβλητο σύστημα προσλήψεων, όπου οι όροι και οι προϋποθέσεις του θα μεταβάλλονται από χρόνο σε χρόνο υπηρετώντας την συνεχή ανακύκλωση της ανεργίας, φιλοδοξεί να μετατρέψει το σχολείο σε ένα χώρο ανελέητου ανταγωνισμού προσόντων, προτάσσει τους κατόχους παιδαγωγικής επάρκειας, αποκλείοντας όσους εκπαιδευτικούς δεν πάρουν σχετική βεβαίωση από τα αντίστοιχα ΑΕΙ.
Απέναντι σε αυτό το νόμο – έκτρωμα, όλες τις προηγούμενες μέρες αναπτύχθηκε ένα μαζικό, μαχητικό κίνημα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά:
• Κίνημα που διεκδικεί τη νίκη, δηλαδή, την κατάργηση του νόμου 4589/2019 και την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και όχι μια τυπική διαμαρτυρία «για την τιμή των όπλων».
• Κίνημα που θέτει στην προμετωπίδα των διεκδικήσεών του τα αιτήματα για μόνιμους μαζικούς διορισμούς με βάση τις ανάγκες της εκπαίδευσης, αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία – διορισμός/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών έστω και με μία σύμβαση εργασίας – ούτε ένας αναπληρωτής να μην απολυθεί
• Κίνημα που επιλέγει το δρόμο της αυτοοργάνωσης και της αδιαμεσολάβητης συμμετοχής στους αγώνες, τις συλλογικές διαδικασίες και τις κινητοποιήσεις. Με αιχμή της Κατάληψης της Πρυτανείας όπου αποτέλεσε για 7 ημέρες κέντρο αγώνα, με τη συγκρότηση και τη δράση επιτροπών αγώνα και αναπληρωτών στους Συλλόγους ΠΕ και τις ΕΛΜΕ.
• Αγώνας διαρκείας που συσπειρώνει στις γραμμές του τη νέα γενιά των εκπαιδευτικών, τους αναπληρωτές συναδέλφους, που αποδεικνύουν ότι το εκπαιδευτικό κίνημα δεν έχει μόνο παρελθόν και παρόν, αλλά έχει και μέλλον
• Αγώνας πανεκπαιδευτικός, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών από την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια, μόνιμων και αναπληρωτών, φοιτητικών συλλόγων.
Όλο αυτό το διάστημα, η στάση της πλειοψηφίας των Δ.Σ. σε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ όχι μόνο δεν λειτούργησε προωθητικά στην ανάπτυξη του κινήματος, αλλά λειτούργησε υπονομευτικά τόσο στο περιεχόμενο (αφού οι θέσεις για «κυρίαρχα κριτήρια το πτυχίο και την προϋπηρεσία» άνοιγε το δρόμο στο προσοντολόγιο) όσο και στις μορφές (ακόμα και η απεργία της Δευτέρας 14 Ιανουαρίου ανακοινώθηκε στην κυριολεξία την τελευταία στιγμή). Είναι χαρακτηριστικό ότι για την κινητοποίηση της Παρασκευής 1 Φεβρουαρίου, η πλειοψηφία του ΔΣ της ΔΟΕ ολισθαίνει ακόμα περισσότερο, εξαφανίζοντας το αίτημα για απόσυρση του νομοσχεδίου που πρέπει να αντικατασταθεί με το αίτημα για την κατάργηση του νόμου 4589/2019. Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά δηλώνει αποδοχή του προσοντολόγιου και απλά παζαρέματος «βελτιωτικά» της προσμέτρησης με αυτό όλης της προϋπηρεσίας. Όσο για την ΟΛΜΕ απουσίασε επιδεικτικά από την κινητοποίηση αυτή. Η ψήφιση του νόμου σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει τη λήξη των κινητοποιήσεων. Τίποτα δεν τελείωσε, όλα τώρα αρχίζουν. Ο αγώνας συνεχίζεται για την κατάργηση του νόμου, τη μη εφαρμογή του.
Β. Με την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης 1816 /ΓΔ4/11-1-2019 για τον «προγραμματισμό και την αποτίμηση» η κυβέρνηση επιχειρεί να ξεκλειδώσει τις διαδικασίες αξιολόγησης που προβλέπει ο νόμος 4547/2018 για τις νέες δομές και να επιτεθεί σε όλο το μέτωπο της εκπαίδευσης: Αξιολόγηση και ανταγωνισμός των σχολείων από τη μία πλευρά, αξιολόγηση και ανταγωνισμός των αναπληρωτών εκπαιδευτικών από την άλλη. Η συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση προωθεί την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας με βάση το συνολικό πλαίσιο του ν.4547/18 που περιλαμβάνει την αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και την αξιολόγηση των σχολείων. Η προσπάθεια αυτή εντάσσεται στους στόχους του ΟΟΣΑ για καλλιέργεια «κουλτούρας αξιολόγησης» στο εκπαιδευτικό σώμα και φιλοδοξεί να στοχεύει στον έλεγχο της ζωντανής εκπαίδευσης και τη συμμόρφωσή της με τις κυρίαρχες αντιεκπαιδευτικές επιλογές τόσο στο επίπεδο της διοίκησης όσο και στο επίπεδο της διδακτικής πράξης. Σε αυτή την κατεύθυνση, ξεκίνησαν άμεσα τα σεμινάρια επιμόρφωσης των συντονιστών εκπαίδευσης με θέμα: Ο ρόλος των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. στον Προγραμματισμό και την Αποτίμηση Εκπαιδευτικού Έργου. (Βλ. σχετικά: εδώ)
Γ. Με ημερομηνία 21/12/2018 (μέσα στα Χριστούγεννα) το Υπουργείο με έγγραφό του ενεργοποιεί τις Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (άρθρ. 11, του ν. 4547/2018). Ο Υπ. Παιδείας καλεί τους εκπαιδευτικούς να εφαρμόσουν βραχύχρονα προγράμματα παρέμβασης σε μαθητές που χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης, απουσία εκπαιδευτικών ΕΑΕ ή και ΕΔΕΑΥ, προτού παραπεμφθούν για αξιολόγηση στα ΚΕΣΥ και εν συνεχεία να κριθούν για την αποτελεσματικότητά τους ή μη. Και το σημαντικότερο, για αυτή τη δράση οι εκπαιδευτικοί μέσω της «Αυτοαξιολόγησης – Αποτίμησης του έργου της Σχολικής Μονάδας» (είναι η προαναφερθείσα Υπουργική απόφαση, που δημοσιεύθηκε εν μέσω των κινητοποιήσεων ενάντια στο προσοντολόγιο) θα αξιολογηθούν! Κατά αυτόν τον τρόπο η συγκρότηση και λειτουργία των Ομάδων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης αποτελούν μια σημαντική πλευρά της Αυτοαξιολόγησης-Αξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας και των Εκπαιδευτικών και από το ΚΕΣΥ και από τους Συντονιστές.
Το υπουργείο, με βάση τις οδηγίες ΟΟΣΑ-ΕΕ για πλήρη ένταξη δομών, εκπαιδευτικών και μαθητών ειδικής αγωγής στα γενικά σχολεία, χρησιμοποιεί και τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά μοντέλα με εκπτωτικές λογικές στο οικονομικό, παιδαγωγικό και επιστημονικό πεδίο. Έτσι, κάθε σχολείο πρέπει να τα «καταφέρει» με ό,τι έχει, χωρίς την απαραίτητη εκπαίδευση και τεχνογνωσία. Και για αυτή του τη δράση προβλέπεται και να αξιολογηθεί. Βασικός στόχος του νόμου είναι να μειωθούν δραστικά οι μαθητές που απευθύνονται στο ΚΕΣΥ και να συγκροτηθεί ένας σύνθετος γραφειοκρατικός μηχανισμός ελέγχου, αποκλεισμού και αξιολόγησης που θα ορθώνει ανυπέρβλητα εμπόδια στη στήριξη αυτών των μαθητών και θα καθιστά υπόλογους για τη σχολική αποτυχία το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς.
Δ. Η ενέργεια του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής να ενεργοποιήσει την (ανενεργή εδώ και δεκαετίες λόγω της πίεσης του συνδικαλιστικού κινήματος) διάταξη περί αξιολόγησης των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών, μετά την πρώτη διετία, ως προϋπόθεση για τη μονιμοποίησή τους, αποτελεί αιτία πολέμου για το εκπαιδευτικό κίνημα. Πρόκειται για τον ίδιο Διευθυντή Εκπαίδευσης που επιδεικνύει σαφή μεροληψία απέναντι στην αναπληρώτρια Δινοπούλου Βαγγελίτσα, μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ, παραβιάζοντας κατάφωρα τα συνδικαλιστικά της δικαιώματα, τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των αναπληρωτών με παράνομες και αντιπαιδαγωγικές αποφάσεις στην τοποθέτηση της συναδέλφου και στην ανάθεση των εκπαιδευτικών της καθηκόντων χτυπώντας την συνδικαλιστική δράση όλων των αναπληρωτών.
Ε. Καταδικάζεται η προσπάθεια αποκλεισμού και προπηλακισμού των δασκάλων και καθηγητών στη συνέλευση στη Σάμο των Συλλόγων γονέων και κηδεμόνων την Δευτέρα 28/01 στο αμφιθέατρο της Περιφερειακής Εκπαίδευσης, σχετικά με τη λειτουργία των ΔΥΕΠ, από μερίδα των παρευρισκόμενων γονέων. Η επίθεση, με ρατσιστικά κίνητρα, κορυφώθηκε στο πρόσωπο του μέλους του ΔΣ του Συλλόγου ΠΕ Σάμου και Γενικό Σύμβουλο της ΑΔΕΔΥ Φώτη Μαντζώρο, όταν προσπάθησε να διαβάσει ομόφωνη απόφαση της ΓΣ του ΣΕΠΕ, για την ανάγκη όλα τα παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο και να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Είναι αποτέλεσμα αντιδραστικών διεργασιών που δημιουργούνται στη Σάμο με πρωτοστατούντες όλη την «άρχουσα» ελίτ του νησιού (δήμαρχοι, μεγαλοξενοδόχοι και μεγαλέμποροι, Ιερά Μητρόπολη κλπ).
Με στόχο να οργανωθεί ένα μαζικό και μαχητικό κίνημα σύγκρουσης και ανατροπής της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης κατατέθηκαν από τους συμμετέχοντες, οι παρακάτω προτάσεις για την κοινή δράση των εκπαιδευτικών σωματείων και όλου του εκπαιδευτικού κινήματος:
1. Οργάνωση νέου πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου το Σάββατο, 16 Φεβρουαρίου, στις 11.30 π.μ., στην πλατεία Κοραή και κοινό αγώνα μαζί με σωματεία του ιδιωτικού τομέα που οργανώνουν κινητοποίηση.
2. Οργάνωση του αγώνα διαρκείας σε τοπικό επίπεδο με τη συγκρότηση επιτροπών αγώνα αναπληρωτών σε κάθε Σύλλογο ΠΕ και ΕΛΜΕ, έκδοση αφίσας, γράμματος προς τους γονείς, πανό στα σχολεία, συσκέψεις και συνεργασία με τις Ενώσεις και τους Συλλόγους Γονέων.
3. Επιδιώκουμε τη διαμόρφωση ευρύτερου πανεκπαιδευτικού μετώπου (εκπαιδευτικών, φοιτητών, γονέων, μαθητών) ενάντια στις αντιεκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις κυβέρνησης ΕΕ – ΟΟΣΑ (νέο Λύκειο, αξιολόγηση, αλλαγές στα ΑΕΙ, συγχωνεύσεις, συμπτύξεις, περικοπές κλπ) καθώς και τη διαμόρφωση ευρύτερου μετώπου ενάντια στην ελαστική εργασία με τους εργαζόμενους και τους συμβασιούχους στο δημόσιο αλλά και ευρύτερο στον ιδιωτικό τομέα.
4. Καλούμε τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να κηρύξουν απεργία – αποχή από τις διαδικασίες αξιολόγησης που προβλέπει ο ν. 4547/18 και η Υπουργική Απόφαση 1816 /ΓΔ4/11-1-2019 και από τη συγκρότηση και συμμετοχή στις ομάδες εκπαιδευτικής υποστήριξης.
5. Οι Σύλλογοι ΠΕ και οι ΕΛΜΕ να κηρύξουν από τώρα απεργία – αποχή από την αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση. Να προχωρήσουμε σε κοινή διακήρυξη ή έστω μια συνοπτική δήλωση και μια αφίσα που θα υπογράφεται από όλους τους Συλλόγους ΠΕ και ΕΛΜΕ που έχουν κηρύξει απεργία – αποχή.
6. Μπλοκάρισμα και ακύρωση κάθε βήματος υλοποίησης της αξιολόγησης με πρώτο το μπλοκάρισμα των σεμιναρίων επιμόρφωσης των συντονιστών εκπαίδευσης για την αξιολόγηση και ενεργή παρέμβαση σε κάθε ανάλογο σεμινάριο. Οργάνωση παραστάσεων διαμαρτυρίας στα ΠΕΚΕΣ.
7. Δεν συναινούμε στην υποβάθμιση της ειδικής αγωγής, δεν συγκροτούμε τις τριμελείς επιτροπές και τις ομάδες εκπαιδευτικής υποστήριξης αξιοποιώντας όλες τις μορφές αντίστασης που καταγράφονται στις αποφάσεις Συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ (απεργία – αποχή, πρακτικό του Συλλόγου διδασκόντων, ακύρωση στην πράξη των ομάδων εκπαιδευτικής υποστήριξης). Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να συνεχίσουν το έργο στήριξης των παιδιών με αναπηρίες ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως ακριβώς το έκαναν έως σήμερα. Δηλαδή, με την παραπομπή των γονέων στο ΚΕΣΥ όπου θα γίνεται η διάγνωση των μαθητών σε σύντομο χρονικό διάστημα, με μόνο προαπαιτούμενο την παιδαγωγική έκθεση που θα αποστέλλεται από τη σχολική μονάδα. Προχωράμε σε παραστάσεις διαμαρτυρίας στα ΚΕΣΥ, στην παραπάνω κατεύθυνση.
8. Από την Πρωτοβουλία αναπληρωτών και από μέλος του Συλλόγου Π.Ε. Περιστερίου αναφέρθηκε η σύσκεψη 118 σωματείων και ομοσπονδιών που έγινε στις 30/01 για την μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων με την άρση κάθε συνταγματικής απαγόρευσης ως το δρόμο για τη συνέχιση του αγώνα και κατατέθηκε η πρόταση για συμμετοχή στην πρωτοβουλία αυτή και στην κινητοποίηση που οργανώνεται την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου.
9. Από Συλλόγους Π.Ε. και ΕΛΜΕ εκφράστηκε η ανάγκη ενός ευρύτερου συντονισμού των πρωτοβάθμιων σωματείων σε ισότιμη, δημοκρατική βάση καθώς και η σημασία που έχει να μην υποκλίνονται οι αγώνες στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, αλλά, αντίστροφα, οι εργαζόμενοι με τους αγώνες τους να διαμορφώνουν με μάχιμο τρόπο τις εξελίξεις και να επιβάλουν τα αιτήματα τους με τις όποιες νομοθετικές ρυθμίσεις.
10. Προχωρούμε σε ψηφίσματα καταδίκης του προπηλακισμού εκπαιδευτικών στη Σάμο από μερίδα γονέων.