Γράφει ο Δημήτρης Σταμούλης
Το κεφάλαιο και δη το εφοπλιστικό, είναι γνωστό ότι δεν έχει… πατρίδα. Έχει όμως… τσέπη και μάλιστα πολύ φουσκωμένη και για αυτό φροντίζει να διασφαλίσει τα κέρδη της από πάσης φύσεως επιβουλές …
Σύμφωνα με tovima.gr, πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προχωρήσει στην ίδρυση παράλληλων νέων εταιρειών στην Κύπρο, φροντίζοντας να διασφαλίσουν τα κέρδη και τις μπίζνες τους. Με αυτή την κίνηση εκβιάζουν ώστε να μην ληφθεί το παραμικρό φορολογικό μέτρο σε βάρος τους, όπως υποτίθεται ότι επιθυμούν οι θεσμοί! Ναι, αυτοί, που κόπτονται για τους εισοδηματίες του μισού εκατομμυρίου ευρώ που θα φορολογηθούν με έκτακτη εισφορά 8% και απαιτούν τη μείωση του ποσοστού, με αναπλήρωσή του από περικοπές μισθών και συντάξεων!!
Από την ιδιοτελή ταξική σκοπιά τους, καλά κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Το καθεστώς της προκλητικής φοροασυλίας και των «ειδικών» προνομίων τούς έχουν καλομάθει εδώ και δεκαετίες. Επικαλούμενο εφοπλιστικές πηγές, tovima.gr γράφει ότι δε σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν τις νέες εταιρείες στην Κύπρο, εάν παραμείνει σταθερό το φορολογικό πλαίσιο της ναυτιλίας στην Ελλάδα.
Η αλήθεια είναι όμως ότι η ελληνική «αριστερή» κυβέρνηση δεν έχει την παραμικρή πρόθεση να τους… ενοχλήσει φορολογικά. Αυτό αποδεικνύεται άλλωστε από τηλεγράφημα του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων, όπου σημειώνεται πως ο αρμόδιος έλληνας υπουργός Γ. Σταθάκης, διαβεβαίωσε τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Βενιάμη και Χανδρή, αντίστοιχα) ότι «η διατήρηση και η ενίσχυση του υπό ελληνική σημαία στόλου και των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα συνιστούν προτεραιότητα του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και αποτελούν βασική προϋπόθεση για να παραμείνει η ελληνική ναυτιλία στις πρώτες θέσεις του κλάδου».
Επιπλέον παρά τις «απειλές» του Γιούνκερ ότι πρέπει να ανοίξει το θέμα της φορολόγησης των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν έχει αγγίξει μέχρι τώρα το θέμα αυτό, ούτε και εμφανίζεται στο πλαίσιο των μέτρων που προσεχώς θα ήθελε να θέσει σε διαπραγμάτευση με τους δανειστές. Κάπως έτσι αντιλαμβάνονται στην κυβερνώσα Αριστερά τις. .. κοινωνικές συμμαχίες.
Να θυμίσουμε πάντως ότι οι Έλληνες εφοπλιστές δεν δείχνουν να έχουν ενοχληθεί καθόλου από την κρίση. Μόνο φέτος έχουν δώσει παραγγελίες για την κατασκευή 230 καινούργιων πλοίων αξία 8,4 δις. ευρώ. Από την άλλη, από το 2002 ως σήμερα, όπως «καρφώνει το Σπίγκελ, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν υποστεί φορολόγηση τουλάχιστον 140 δις. ευρώ, λόγω της ύπαρξης 58 ειδικών ρυθμίσεων φοροαπαλλαγής τους. Ακόμα, περίπου 800 ελληνικές οικογένειες του κλάδου δεν πληρώνουν καθόλου φόρους. Αξίζει να σημειωθεί η ακόλουθη κραυγαλέα αντίθεση: Το 2012, οι εφοπλιστές πλήρωσαν ως ιδιώτες φόρους ύψους 15 εκ. ευρώ την ώρα που οι έλληνες ναυτικοί έχουν καταβάλει φόρους ύψους 55 εκ. ευρώ.
Αλήθεια, η… υπόσχεση των εφοπλιστών για την “εθελοντική συνεισφορά” του διπλασιασμού του φόρου στο τονάζ των πλοίων για τα επόμενα τρία χρόνια έχει προχωρήσει;