.
.

Παντιέρα, ιστότοπος αντικαπιταλιστικής ενημέρωσης

.


Έχει θέση το ΚΚΕ για τον Σιδηρόδρομο;


Γράφει ο Θόδωρος Μαράκης

Σήμερα η βασική θέση για την εκστρατεία του ΚΚΕ-ΠΑΜΕ για το έγκλημα των Τεμπών και τον σιδηρόδρομο διεξάγεται με τη θέση: Ή τα κέρδη τους ή οι ζωές μας! Καλό ακούγεται! Όμως στο δια ταύτα, για το τι σιδηρόδρομο θέλουμε και πώς θα τον αποκτήσουμε, δεν παίρνει καθαρή θέση. Αφήνει υπονοούμενα, μιλά με ασάφεια, πέφτει σε αντιφάσεις.

Δημήτρης Κουτσούμπας

Έτσι, για παράδειγμα, στην ομιλία του στη βουλή για την προανακριτική επιτροπή ο ΓΓ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας επισήμανε στην κυβέρνηση (ομιλία του ΓΓ του ΚΚΕ, Ριζοσπάστης 5/3/2025 στήλη «Κοινωνία» – οι υπογραμμίσεις δικές μας) ότι:

«…είναι δική σας αρμοδιότητα και υποχρέωση η δημιουργία ενός ενιαίου δημόσιου φορέα στον σιδηρόδρομο,που θα εξασφάλιζε τον ενιαίο συντονισμό και την αποτελεσματική λειτουργία του, όπως αναφέρει το πόρισμα. Και η σημερινή κυβέρνηση, όπως και όλες οι προηγούμενες, οφείλατε να τον έχετε συγκροτήσει. Και από αυτές τις πολιτικές και ποινικές ευθύνες δεν ξεπλένεστε, ούτε εσείς, ούτε οι προκάτοχοί σας».

Όμως, η θέση του ΓΓ για τη «δημιουργία ενός ενιαίου δημόσιου φορέα στον σιδηρόδρομο»προϋποθέτει την επανακρατικοποίησητου σιδηρόδρομου. Δηλαδή το κράτος να πάρει τον σιδηρόδρομο από την Hellenic Train. Όμως ο ΓΓ δεν το δηλώνει και δεν το ξεκαθαρίζει!Το ΚΚΕ δεν υποστηρίζει την επανακρατικοποίηση (ή επανεθνικοποίηση) των Σιδηροδρόμων.

«Από μέρα σε μέρα»

Αυτό μας το ξεκαθαρίζει, για παράδειγμα, ο αρθρογράφος του «Από μέρα σε μέρα» (Ριζοσπάστης, 11\3\2025 στήλη «Από μέρα σε μέρα» – οι υπογραμμίσεις δικές μας)όπου εξηγεί ότι οι επανακρατικοποιήσεις υπηρετούν τα συμφέροντα των επιχειρήσεων, του κέρδους και των καπιταλιστών μετόχων κι όχι των εργαζομένων και του λαού. Γράφει συγκεκριμένα:

«Στο έδαφος της καπιταλιστικής οικονομίας, λοιπόν, οι ”επανακρατικοποιήσεις” είναι μία από τις επιλογές του αστικού κράτους για τη ”διάσωση” στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεων, όχι για τα συμφέροντα των εργαζομένων και του λαού, που πληρώνουν έτσι κι αλλιώς τα σπασμένα, αλλά για το ”καλό” της οικονομίας του κέρδους και των καπιταλιστών μετόχων. Αυτό επιβεβαιώνει η διεθνής πείρα, φανερώνοντας ότι η πάλη για Μεταφορές, νερό, Υγεία, Παιδεία (και άλλα πολλά) στην υπηρεσία των λαϊκών κοινωνικών αναγκών δεν περνάει μέσα από ”λύσεις” βγαλμένες από τα ”χρονοντούλαπα” του καπιταλισμού, αλλά από τη σύγκρουση με την καπιταλιστική οικονομία και το κράτος που την υπερασπίζεται».

Οι θέσεις του 2011

Το 2011 όμως το ΚΚΕ καταψήφιζε το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου και ζητούσε εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου, σαν κρατική περιουσία με εργατικό και λαϊκό έλεγχο, για ένα φθηνό, πιστό και αξιόπιστο μέσο για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών.

Διαβάζουμε στον Ριζοσπάστη της 27.01.2011 (οι υπογραμμίσεις δικές μας):

«Τη θέση του ΚΚΕ για έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών και την κατηγορηματική του άρνηση στις πολιτικές της απελευθέρωσης της αγοράς των μεταφορών, κατέθεσε χτες στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ, Απόστολος Νάνος, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, με τίτλο ”Πιστοποίηση Μηχανοδηγών και άλλες διατάξεις”. Αναφερόμενος στη θέση του ΚΚΕ, ο Α. Νάνος επισήμανε ότι σήμερα ο ελληνικός σιδηρόδρομος μπορεί να εκσυγχρονιστεί σε όλη την Ελλάδα και να έχει προτεραιότητα ως μέσο σταθερής τροχιάς, να αποκτήσει ένα φθηνό, πυκνό και αξιόπιστο δίκτυο και έτσι είναι ρεαλιστικό να υπάρξει ένας σιδηρόδρομος με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών, όχι όμως στα πλαίσια της καπιταλιστικής ανάπτυξης, προϋπόθεση είναι να αποτελέσει κρατική περιουσία με εργατικό και λαϊκό έλεγχο.»  

Ο Γ. Πέρρος

Από την άλλη, πάλι,το μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, Γ. Πέρρος, αφού μας λέει ότι το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα που παλεύει ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις κλπ, παραπέμπει τον αγώνα για την κοινωνικοποίηση/εθνικοποίηση των ιδιωτικοποιημένων δημόσιων επιχειρήσεων, στην εργατική εξουσία και τον σοσιαλισμό. Διαβάζουμε χαρακτηριστικά στον Ριζοσπάστη (18\12\2024 ομιλία του Γ. ΠΕΡΡΟΥ μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ – οι υπογραμμίσεις δικές μας):

«Κλείνοντας την ομιλία του ο Γ. Πέρρος ανέφερε πως το ΚΚΕ είναι το μόνο Κόμμα που αντιπαλεύει με συνέπεια τη λογική του κέρδους, την εμπορευματοποίηση και την ιδιωτικοποίηση των κρίσιμων υπηρεσιών και υποδομών όπως οι αστικές συγκοινωνίες. (…)Το ΚΚΕ δίνει τη μάχη ενάντια στην πολιτική της ιδιωτικοποίησης και της εμπορευματοποίησης. Τη μάχη αυτή δεν την δίνει με τη σημαία του χτες, αλλά με τη σημαία της κοινωνικοποίησής τους, με την εργατική τάξη, τον λαό στο τιμόνι της εξουσίας».

Με δυο λόγια, ενώ το ΚΚΕ είναι ενάντια στην πολιτική της ιδιωτικοποίησης παραπέμπει το ζήτημα της κοινωνικοποίησης (επανακρατικοποίησης ή επανεθνικοποίησης) στον σοσιαλισμό!

Το ΠΑΜΕ

Τέλος, παραθέτουμε μέρος της εισήγησης που έγινε στη συνέλευση του ΠΑΜΕ στις 15-16\3\2025 στο εργατικό κέντρο του Πειραιά, όπου το ΠΑΜΕ περιγράφει τη θέση του για τον σιδηρόδρομο. Λέει συγκεκριμένα:

«Δυναμώνουμε την πάλη:

»1. Για να αποδοθούν οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες σε όλους τους υπεύθυνους για το έγκλημα στα Τέμπη, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται και να τιμωρηθούν παραδειγματικά. Να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη.

»2. Για να εναντιωθούμε στην πολιτική της απελευθέρωσης και της ιδιωτικοποίησης της ΕΕ και των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ. Για να μπορούμε να έχουμε σύγχρονες ασφαλείς, τακτικές, φτηνές αποκλειστικά δημόσιες σιδηροδρομικές και αστικές συγκοινωνίες, χωρίς καμία επιχειρηματική δράση, με προσωπικό που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών, με σταθερή δουλειά και με κατοχυρωμένα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα».

Όπως παρατηρεί ο αναγνώστης το ΠΑΜΕ τάσσεται ενάντια στην ιδιωτικοποίηση,«Για να …έχουμε σύγχρονες ασφαλείς, τακτικές, φτηνές αποκλειστικά δημόσιες σιδηροδρομικές συγκοινωνίες και αστικές συγκοινωνίες…». Καλώς! Αλλά η κοινή λογική μας λέει ότι για να έχουμε δημόσια σιδηροδρομική συγκοινωνία χρειάζεται να επανακρατικοποιηθεί ο σιδηρόδρομος και να εκδιωχθεί η Hellenic Train. Πράγμα όμως για το οποίο το ΚΚΕ αρνείται να πάρει σαφή θέση!!!

Επικίνδυνα πολεμικά φορτία

Την ίδια στιγμή που οι θέσεις του ΚΚΕ είναι γεμάτες αντιφάσεις και ασάφειες, μας παραθέτει πολλά στοιχεία για το ρόλο των σιδηρόδρομων στην υπηρεσία των ιμπεριαλιστών, πέρα από τους κινδύνους που αποτελεί για τους πολίτες που ταξιδεύουν μ’ αυτόν.

Ο Ριζοσπάστης αποκαλύπτει στις 13\3\2025 ότι:

“Η μετατροπή της χώρας σε ένα τεράστιο πολεμικό ορμητήριο των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ έχει κυριολεκτικά κατακλύσει τον σιδηρόδρομο με φορτία θανάτου, τα οποίαπροκαλούν τεράστιους κινδύνους όχι μόνο στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και σε κατοικημένες περιοχές από τις οποίες διέρχονται!

»Μόνο το διάστημα Νοέμβρης 2022 – Απρίλης 2023 καταγράφονται τουλάχιστον 19 άδειες για μεταφορές στρατιωτικού υλικού, που χαρακτηρίζονται «Εξαιρετικές Στρατιωτικές Μεταφορές».

»Οι συρμοί των ΑμερικανοΝΑΤΟϊκών διέρχονται από κατοικημένες περιοχές, εκθέτοντας σε κίνδυνο χιλιάδες ζωές.

»Είναι επίσης γνωστό ότι δεν μεταφέρουν μόνο οχήματα, αλλά και διάφορα άλλα κοντέινερ, των οποίων το περιεχόμενο είναι παντελώς άγνωστο.

Θυμίζουμε ότι …οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες, όπως το ξυλόλιο που εικάζεται ότι είχε φορτωθεί στην αμαξοστοιχία, χρησιμοποιούνται για τον εμπλουτισμό καυσίμων για πολεμικά αεροσκάφη.

Με βάση αυτά τα στοιχεία, το ΚΚΕ έχει ζητήσει απαντήσεις για την παρουσία τριών ανώτατων στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας το πρωί της επόμενης μέρας στον χώρο του εγκλήματος, αλλά και για τη συμμετοχή του υποδιοικητή της 1ης Στρατιάς και του αρχηγού της Πολεμικής Αεροπορίας στις συνεδριάσεις του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας…».

Οι εργαζόμενοι μπορούν

Πολύ σωστά, ο Ριζοσπάστης εστιάζει στους τεράστιους κινδύνους που δημιουργούνται όταν ο σιδηρόδρομος είναι στα χέρια των ιδιωτών. Γι’ αυτό και για όλους τους παραπάνω λόγους το κίνημα είναι αναγκαίο να προβάλλει τα παρακάτω αιτήματα:

• Εκσυγχρονισμό και επέκταση του σιδηρόδρομου.

• Προσλήψεις

• Επανακρατικοποίηση χωρίς καμία αποζημίωση στην Hellenic Train. Κάτω από εργατικό και λαϊκό έλεγχο και διαχείριση.

Οι εργαζόμενοι έχουν αποδείξει με τα εξώδικά τους που επισήμαιναν τα προβλήματα του σιδηρόδρομου –πράγμα που αν το υπουργείο και η διοίκηση του ΟΣΕ λάμβαναν υπ’ όψη τους δεν θα είχαμε 57 νεκρούς– ότι μπορούν να ασκούν και τον έλεγχο αλλά και την διοίκηση!

image_pdfΛήψη - Εκτύπωση δημοσίευσης


Κριτικές - Συζήτηση

Βαθμολογία Αναγνωστών: 55.00% ( 4
Συμμετοχές )



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *