Δημοσιεύουμε σχολιασμό της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, για τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, με θέμα την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8/10/2015:
Ποιοι/ές δε θέλουν δεσμευτικό ΠΕΣΔΑ στην Αττική και γιατί;
Στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, την Πέμπτη 8/10/2015, υπερψηφίστηκε το σχέδιο της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ από την πλειοψηφούσα παράταξη «Δύναμη ζωής», από την παράταξη του κ. Κουμουτσάκου και κάποια μικρότερα περιφερειακά σχήματα. Η παράταξη του κ. Σγουρού ψήφισε λευκό. Καταψήφισαν η «Λαϊκή συσπείρωση», η «Αντικαπιταλιστική ανατροπή στην Αττική», η «Ελληνική αυγή» και οι περιφερειακοί σύμβουλοι Νικολιδάκη, Βασιλάκη και Μαντάς, που διαφοροποιήθηκαν από τη στάση της παράταξης «Δύναμη ζωής».
Η έντονη κριτική που ασκήθηκε στο στάδιο της διαβούλευσης, οι παρεμβάσεις των κινηματικών πρωτοβουλιών στην ίδια τη συνεδρίαση, αλλά και οι ουσιαστικές παρατηρήσεις για τις σοβαρές παραλείψεις του σχεδίου της αναθεώρησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας (περιβάλλοντος και χωρικού σχεδιασμού), του υπουργείου εσωτερικών και του υπουργείου ενέργειας και περιβάλλοντος έπεσαν στο κενό.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η εισηγητική παρέμβαση της κ. Δούρου, η οποία αξίζει να διαβαστεί, αφού αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αντιστροφής της πραγματικότητας. Η κ. Δούρου περιέγραψε μια εικονική πραγματικότητα και όχι το εξόχως προβληματικό σχέδιο αναθεώρησης, που όλοι μας διαβάσαμε. Προκειμένου να καλύψει τις ανεπάρκειες του σχεδίου αναθεώρησης, προχώρησε σε μια ωραιοποίηση της διαδικασίας εκπόνησης τοπικών σχεδίων διαχείρισης από τους δήμους, που, ωστόσο, βρίσκεται ακόμη σε εμβρυακό επίπεδο και ταλανίζεται από την απάθεια και την αδιαφορία σημαντικού μέρους αυτοδιοικητικών.
Με διασφαλισμένη την υποστήριξη ή την ανοχή στο σχέδιο της αναθεώρησης των παρατάξεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, η κ. Δούρου επέλεξε να επιτεθεί σε όσους άσκησαν κριτική από τη σκοπιά της υπεράσπισης του μοντέλου της αποκεντρωμένης διαχείρισης, φωτογραφίζοντας σε πολλές περιπτώσεις την ΠΡΩΣΥΝΑΤ και κάνοντας το άσπρο μαύρο:
• «Βάφτισε» αποκεντρωμένη διαχείριση, με υποδομές μικρής κλίμακας, το κραυγαλέα συγκεντρωτικό μοντέλο του σχεδίου αναθεώρησης.
• Ένοιωσε έκπληξη επειδή «Πολύς λόγος γίνεται περί δήθεν «ασάφειας» και «αοριστίας» του Σχεδιασμού, επειδή δεν προχωρά σε συγκεκριμένη χωροθέτηση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας απορριμμάτων».
• Αυτό, όμως, δεν την εμπόδισε αμέσως μετά να δικαιολογήσει τη «δήθεν ασάφεια» επικαλούμενη τη μη ολοκλήρωση των τοπικών σχεδίων διαχείρισης και λίγο παρακάτω να πει «Θα ακολουθήσει η εξειδίκευση των προβλέψεων που αφορούν στις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας σύμμεικτων ΑΣΑ, ως προς τον αριθμό, τη δυναμικότητα και τη χωροθέτηση των νέων Μονάδων. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια προκειμένου να αποσαφηνιστεί το θεσμικό – πολεοδομικό πλαίσιο για την υλοποίηση των Πράσινων Σημείων και των άλλων εγκαταστάσεων που προβλέπει ο ΠΕΣΔΑ».
• Εκτός κειμένου, χρησιμοποίησε το επιχείρημα ότι χρειάζεται διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, προτού γίνει αναφορά στις συγκεκριμένες χωροθετήσεις (!). Θυμίζουμε στην κ. Δούρου πως μόλις τον Απρίλη του 2015 ξεκίνησε τις διαδικασίες για την εκπόνηση τοπικών σχεδίων διαχείρισης και για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, παρότι είχε στα χέρια της συγκεκριμένες προτάσεις της ΠΡΩΣΥΝΑΤ και για τα δύο ζητήματα από το Νοέμβρη του 2014.
• Μας καταλόγισε ότι επιδιώκουμε «Αναίρεση της αποκεντρωμένης διαχείρισης, για την οποία κάποιοι υποτίθεται ότι κόπτονται σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που ζητούν την… απόσυρση του ΠΕΣΔΑ!». Ισχυρίστηκε, ακόμη, πως «Κάθε άλλη άποψη που δεν θέλει να προχωρήσει η σημερινή διαδικασία, θέλει στην ουσία ανοικτή τη Φυλή ως το 2050».
• Ισχυρίστηκε, χωρίς επιτυχία, ότι δε χρειάζεται στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση, παρά τις διαδοχικές ρητές επισημάνσεις του υπουργείου εσωτερικών.
• Δημιούργησε ερωτηματικά ως προς τον οριστικό χαρακτήρα και τη δεσμευτικότητα του ΠΕΣΔΑ, μιλώντας για «Μια διαδικασία που περιλαμβάνει σειρά φάσεων και ενεργειών εξειδίκευσης του ΠΕΣΔΑ, μέσα από πλήθος αλληλένδετων δράσεων όπου εμπλέκονται, πέραν του ΕΔΣΝΑ, και άλλοι φορείς. Βρισκόμαστε, δηλαδή, στην πρώτη φάση μίας σύνθετης, πολυεπίπεδης διαδικασίας, κατά την οποία, μετά από τη σημερινή διαδικασία λήψης απόφασης από το Περιφερειακό Συμβούλιο, τα Τοπικά Σχέδια, αφού αξιολογηθούν, θα ενταχθούν οριστικά στο Σχεδιασμό».
Επιβεβαιώθηκε η εκτίμηση της ΠΡΩΣΥΝΑΤ πως πρόκειται για «μη σχέδιο» και, ταυτόχρονα παραμένει αναπάντητο το ερώτημα αν, πότε και με ποιες διαδικασίες θα αποκτήσει την οριστική του μορφή ο ΠΕΣΔΑ.
Δυστυχώς, η πλειοψηφία του περιφερειακού συμβουλίου επέλεξε συνειδητά την επικύρωση ενός μη δεσμευτικού περιφερειακού σχεδιασμού, που σε συνθήκες έντονης μνημονιακής πίεσης είναι απολύτως σαφές ποια πλευρά θα ευνοήσει. Συνεπώς, θα πρέπει με πολιτικούς όρους να απαντηθεί το ερώτημα: ποιοι/ες και γιατί δε θέλουν δεσμευτικό σχεδιασμό;
Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ στην ολιγόλεπτη παρέμβασή της και στο κείμενο που μοιράστηκε επανέλαβε τα βασικά σημεία των ενστάσεών της και των προτάσεων για την αναδιαμόρφωση του σχεδίου αναθεώρησης. Κατέθεσε πρόταση για μη λήψη απόφασης, για αναδιαμόρφωση του σχεδίου της αναθεώρησης και επανακατάθεσή του σε επόμενο περιφερειακό συμβούλιο. Η πρόταση δεν τέθηκε καν σε ψηφοφορία. Στην παρέμβαση της ΠΡΩΣΥΝΑΤ έγινε ιδιαίτερη αναφορά στο ρόλο που θα έχουν να παίξουν στο προσεχές μέλλον τα κινήματα των πολιτών, υπογράμμισε την ανάγκη της συναντίληψης σε βασικά ζητήματα και άσκησε κριτική σε μια σειρά λαθεμένες, κατά τη γνώμη της, προσεγγίσεις που τείνουν να υποβαθμίσουν τη σημασία του νέου εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων, αλλά και το ρόλο των τοπικών σχεδίων διαχείρισης.
Το πλήρες κείμενο της παρέμβασης της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, καθώς και οι τέσσερις γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών εδώ