.
.

Παντιέρα, ιστότοπος αντικαπιταλιστικής ενημέρωσης

.


Βιβλιοπαρουσίαση:Αγ(ρ)ία Γραφή του Στέλιου Κανάκη,Εκδόσεις ΚΨΜ


Αγ(ρ)ία Γραφήπαρουσιάζει ο Μιχάλης Παπαμακάριος

Το ζήτημα της επανεμφάνισης, με μαζικό τρόπο, της θρησκευτικής πίστης στην εποχή μας αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ένα συνοδευτικό ιδεολογικό φαινόμενο της βαθύτατης κρίσης που βιώνουν σε όλα τα επίπεδα οι σύγχρονες καπιταλιστικές κοινωνίες σε ολόκληρο τον πλανήτη. Ο θρησκευτικός φανατισμός των ευαγγελιστών στις ΗΠΑ και ο Μπους ο μικρός που άκουσε τις φωνές του Θεού και αποφάσισε να βομβαρδίσει το Ιράκ, συναντούν το μουσουλμανικό φανατισμό και τις κάθε λογής new age δοξασίες. Η κοινωνική απόγνωση που καταλαμβάνει τις φτωχές λαϊκές μάζες, η οπισθοχώρηση της κοινωνικής καλλιέργειας και μόρφωσης που πολλές φορές συμβαδίζει με την πιο προχωρημένη τεχνολογική ανάπτυξη, καθώς και η ανυπαρξία εναλλακτικού οράματος για την πραγματική και όχι τη μετά θάνατο ζωή, συνηγορούν ώστε εκατομμύρια (και) νέοι άνθρωποι να εναποθέτουν τις ελπίδες τους στον Θεό. Θα έχει παρατηρηθεί το γεγονός των περισσοτέρων αθλητών όπου μετά την επίτευξη ενός πανέμορφου γκολ ή ενός δύσκολου καλαθιού δείχνουν τον ουρανό…..

Η γνωστή ρήση του Μαρξ, στην «Κριτική της φιλοσοφίας του δικαίου του Χέγκελ» (1844), μας υπενθυμίζει ότι σε έναν κόσμο που γίνεται όλο και περισσότερο άκαρδος επιστρέφει η «καρδιά» μέσα από το όχημα της θρησκείας. Οι σύγχρονες κακουχίες των λαϊκών στρωμάτων τούς οδηγούν στο να αποζητάνε το όπιο που θα τους κάνει να υπομένουν τη βαρβαρότητα….

Η επανεμφάνιση του φαινομένου της θρησκευτικής πίστης έχει συντελέσει και σε μια νέα βιβλιοπαραγωγή κριτικής από επιστημονικές και φιλοσοφικές αφετηρίες. Ωστόσο στην περίπτωση της «Αγρίας Γραφής» του Στέλιου Κανάκη δεν έχουμε να κάνουμε κυρίως με ένα τέτοιο βιβλίο, αλλά με μια πραγματικά απολαυστική αποδόμηση της Αγίας Γραφής. Μια αποδόμηση στην οποία πρωταγωνιστεί ένα χιούμορ άνευ ορίων και μια καυστικά σκωπτική προσέγγιση που αρκετές φορές προκαλεί γέλιο μέχρι δακρύων…

Όπως γράφεται στην έκδοση: «Βιβλία τέτοιου είδους μπορούν να επιφέρουν, σε ορισμένους ανθρώπους, ανεπιθύμητες ενέργειες και παθολογικές διαταραχές. Περιγράφει και σχολιάζει απίθανες και ακατανόμαστες καταστάσεις γραμμένες από ανθρώπους που θεωρούσαν την γη τετράγωνη, τον ουράνιο θόλο βυθό μιας τεράστιας δεξαμενής ύδατος και αφόδευαν οπουδήποτε. Προειδοποιείστε πως περιεχόμενά του ενδεχομένως να παρακινούν σε αυτοκτονία, αιμομιξίες, κτηνοβασίες, σαδομαζοχιστικές καταστάσεις, βίαιη σεξουαλική συμπεριφορά ή παρεκτροπές, δολοφονίες, θηριωδίες.

Πρόκειται για βιβλίο φαντασίας ημιάγριων βοσκών. Αν και είναι γραμμένο με χιούμορ δεν είναι σίγουρο πως θα γελάσετε. Μπορεί να εκπλαγείτε, να δυσαρεστηθείτε, να θυμώσετε. Εάν δεν δύνασθε να το αντιμετωπίσετε κριτικά αποφύγετε την παρατεταμένη χρήση και την έκθεση παιδιών σ’ αυτό ειδικά κατά τις ευαίσθητες ηλικίες. Η ασυλλόγιστη επαφή με το περιεχόμενο μπορεί να προκαλέσει ελάττωση των διανοητικών ικανοτήτων, δυσχέρεια στην σκέψη καθώς και ακραία συμπεριφορά.

Αν νιώσετε ζάλη, έντονες κεφαλαλγίες, θυμό (ειδικά για τον συγγραφέα), μισαλλοδοξία, φανατισμό, τάσεις για βίαιη συμπεριφορά, δολοφονικές ή γενοκτονικές διαθέσεις, αν διαπιστώσετε ελάττωση οπτικής οξύτητας, στύσης, δυσπαρευνία ή σεξουαλικό αποπροσανατολισμό, διακόψτε την ανάγνωση και απευθυνθείτε στον πλησιέστερο βιβλιοπώλη.

Αν αντέξετε και το διαβάσετε όλο θα έχετε επιτελέσει έναν άθλο. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση αφήστε το στη βιβλιοθήκη σας ή χρησιμοποιείστε το για… σουπλά».

Ο Κανάκης φαίνεται ότι έχει αφιερώσει πολύ χρόνο από τη ζωή του – και από την διανοητική υπομονή του – για να διαβάσει όλο το υλικό των «ιερών βιβλίων» που αποτέλεσαν το ιδεολογικό και μυθολογικό υπόβαθρο του Χριστιανισμού. Η επιλογή του δε, στα διαφορετικά κεφάλαια της αφήγησης, να προηγούνται λόγια «μεγάλων ανδρών» (επιστημόνων, καλλιτεχνών, συγγραφέων, πολιτικών), αναδεικνύει το γεγονός ότι στην πορεία του σύγχρονου πολιτισμού της ανθρωπότητας, σχεδόν όλα τα μεγάλα πνεύματα έχουν ασκήσει έντονη κριτική στο Χριστιανισμό…

Ο Κανάκης δεν επιδιώκει μια νέου τύπου επιστημονική και φιλοσοφική κριτική του χριστιανισμού. Τέτοια βιβλία υπάρχουν άλλωστε πολλά, τα οποία ο ίδιος ο συγγραφέας σημειώνει στις πηγές του και στη προτεινόμενη βιβλιογραφία.(1)

Η επιλογή του συγγραφέα είναι διπλή. Αφενός να καταδείξει τον χαρακτήρα, τις αντιφάσεις και την γελοία διάσταση των «ιερών βιβλίων» και αφετέρου να διασκεδάσει τον αναγνώστη. Είναι γεγονός ότι τα καταφέρνει και στα δύο.

Μία ένσταση που θα μπορούσε να σημειώσει κανείς είναι η αντιμετώπιση των «ημιάγριων βοσκών», δηλαδή του εβραϊκού λαού -[ως αντιστάθμισμα, δείτε τη σημείωση (2)]. Στην εποχή που το κράτος του Ισραήλ εγκληματεί με βάναυσο τρόπο κατά των Παλαιστινίων, είναι πολύ εύκολο τέτοιου είδους αναφορές να επικοινωνούν και να ενισχύουν έναν αντιεβραϊκό λαϊκισμό.

Σημειώσεις:

1) Διαβάστε επίσης από τις εκδόσεις ΚΨΜ τη συλλογή κειμένων και έργων με τίτλο: Κ.Μαρξ – Φ. Έγκελς Για τη Θρησκεία (2009)

2) Σάββας Μιχαήλ – Μορφές του Μεσσιανικού (1999), Εκδόσεις Άγρα

Πηγή:toperiodiko.gr



Κριτικές - Συζήτηση

Αγ(ρ)ία Γραφή

Ο Κανάκης δεν επιδιώκει μια νέου τύπου επιστημονική και φιλοσοφική κριτική του χριστιανισμού. Τέτοια βιβλία υπάρχουν άλλωστε πολλά, τα οποία ο ίδιος ο συγγραφέας σημειώνει στις πηγές του και στη προτεινόμενη βιβλιογραφία.Η επιλογή του συγγραφέα είναι διπλή. Αφενός να καταδείξει τον χαρακτήρα, τις αντιφάσεις και την γελοία διάσταση των «ιερών βιβλίων» και αφετέρου να διασκεδάσει τον αναγνώστη. Είναι γεγονός ότι τα καταφέρνει και στα δύο.

Βαθμολογία Αναγνωστών: 100.00% ( 1
Συμμετοχές )

Αφήστε μια απάντηση

Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει!

wpDiscuz